A Annaet skrev:
Jag har aldrig sett serien tidigare, men tyckte gårdagens avsnitt var riktigt bra. Och containerhuset är ju så imponerande, särskilt cortenplåts-fjällen och belysningen under. Är det någon som vet hur han har monterat plåten?
Även ladan hos Gert och Karin var fräck, och jag undrar mer om hur skjutdörrarna är konstruerade och monterade. Såg i en tidigare tråd att någon hade frågat om det. Gissar att de löper på en skena med någon slags klack, så att de går in i fasaden när de är stängda? Någon som vet?
Hej, så roligt att du gillar vårat bygge!

Det är tyvärr en sådan kort sekvens i programmet att den biten föll bort. Vi har fäst reglar/läkt på containern, därefter skruvat fast ”remsor” av cortenplåt som bildar fasaden. Det går att se mer ingående på vår Instagram (@TheSwedishHerringHouse).
Mvh Sofia
 
  • Gilla
Annaet
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Containerhuset är ett sånt magplask. Inte estetiskt, jag tycker det blev rätt snyggt, men funtionsmässigt.

De valde containrar för att få en enkel modul att bygga med, med färdigt tätt skal. Nackdelarna är de begränsade måtten, svårighet att isolera och aväxla för fönster och dörrar.

Vad gjorde de? Byggde ett nytt ytterskal och tak utanpå plåten, och misste därmed den enda fördelen.


Så. De byggde dyrare och med mer svårighet jämfört med att bygga samma utseende i trä, och de vann absolut inget på detta.

Hål i huvudet
Hej, vilka intressanta (och delvis felaktiga) antaganden du gör. Begränsande mått säger Gert, men det beror på hur många containrar som används i bredd. Vi har använt fem containrar och har ex normalstora sovrum 10-15kvm (3 sovrum inkl wic), stort kök, vardagsrum, tvättstuga och två badrum. Vi tycker även om vår takhöjd på 2,60m.

Vi valde inte alls containrar för att det var enkelt att bygga med moduler, redan på ritningsstadiet visste vi om vilka svårigheter det skulle innebära. Vi ville helt enkelt inte ha ett nyckelfärdigt hus och när vi ändå skulle bygga lösvirke kunde vi lika gärna pröva något nytt. Alternativet var betong och det är dyrare.

Vårat hus blev billigare än ett nyckelfärdigt hus. Kostnader som drog över var i huvudsak markarbetet för att vår tomt är en rullstensås.

Det är superenkelt att isolera, det blev krångligt för att entreprenören inte hade rätt munstycken och för att vi redan reglat taket (vilket han godkänt).

Även superenkelt att sätta in fönster och dörrar. Gick på lika kort tid som i vilket hus som helst.

vad gäller fasaden - vi har inte gjort någon åverkan på containern. Den ytan är fortfarande underhållsfri. Vi tycker dock att det ger ett tråkigt mönster att behålla endast containerytan (ser ut som panel) och vi har inte industriell stil hemma vilket gjorde att vi valde att klä in containern. Vi vill fortfarande ha en stålyta för att slippa ta hand om den och ville ha bakomliggande belysning då alla andra hus i området har vanlig uppåt eller nedåtriktad fasadbelysning. Fördelen med att klä in huset är också att det dämpar ljud och värme när solen ligger på.

Smart och väldigt genomtänkt - knappast hål i huvudet. Vi vinner rätt mycket tid på att slippa en träpanel i längden. Och vem vill leva livet som alla andra?
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
T TheSwedishHerringHouse skrev:
Det är ungefär hälften som tycker om fasaden och hälften som inte gör det. Alla har rätt till sin åsikt. Vi byggde för vår skull, för att testa något vi aldrig tidigare prövat på eller för den delen sett någon annan göra. Själv tycker jag att tegel är gräsligt.
Helt rätt, man ska gå sin egen väg och göra det för sin egen skull.
Håller med dig om tegel. Ni gjorde något helt nytt och ni vågade, och ni är nöjda. Det är viktigast :D
 
  • Gilla
TheSwedishHerringHouse
  • Laddar…
K kardborren skrev:
Hur fungerar det med inbyggd LED-belysning om några år, om några slingor falerar?
Och parksliden vid brandstationen, hur har de gjort med den?
Enkelt: serviceluckor! Dessutom tar det inte särskilt lång tid att montera ner en sida. Det tog lång tid att designa mönster, skära ut för fönster och ventilation etc. Monteringen går fort.
 
  • Gilla
kardborren
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Jag tycker också att deras hus blev fint! Väldigt fint faktiskt och jag är imponerad av deras prestation!

Men håller helt med dig idiotin att bygga hus av containrar. Jag har skissat lite på det och med tanke på de begränsade innermåtten betyder det att man behöver isolera på utsidan och då faller hela idén. Containern har en sådan specifik uppgift och är utformad helt för att lösa den, att den är ganska opraktisk i andra sammanhang.

Sen tycker jag ofta att man hör att det är så miljövänligt med att bygga av överblivna containrar. Visst, jämfört med att låta dem rosta upp är det säkert det. Men man lagrar ju väldigt mycket stål, som kräver mycket energi att ta fram, i sin byggnad som hade kunnat användas på ett mer raffinerat vis (eller återvinnas) än att vara en pseudostomme och -skal i ett hus. För även om containern är självbärande så är den bara det i hörnen, så om man vill mixa storlekar eller placera dem annat än rakt ovanpå varandra så behöver man ändå förstärka stommen och fixa upplagspunkter för hörnen.
Innermåtten är inte begränsande, om man inte låter dem vara det? På samma sätt som en fyrkant (ett vanligt hus). Det beror ju på hur många containrar man väljer att ha i bredd. Våra sovrum är normalstora 10-15kvm och en container är mycket rymligare än man kan tro. Vi använde oss av 5 containrar och har 3 sovrum med Walk in closet, tvättstuga, två väl tilltagna badrum, ett stort kök och vardagsrum. Vi behöver inte mer, vi vill inte ha 300kvm där några rum står oanvända.

I ett vanligt hus mäter väggarna ca 40cm och våra innerväggar med samma isolerförmåga (vi håller samma värden som ett passivhus) är ca 15cm. Huset i sig blev inte dyrare, det går att bygga väldigt billigt och välja standard eller budget i alla val. Vad som drog över var markarbete (500k) och sen valde vi dyrare kök/golv/klinkers i badrummen etc och vi köpte tjänster så som målare (135k) istället för att göra det själva - för att vi kunde helt enkelt.

Ni måste också tänka på att ni tittar på ett regisserat program, ett litet utsnitt av verkligheten. Tusen omtagningar och ihopklipp. Hela vårat hus, alla utrymmen etc, är inte filmade. Alla våra val, hur vi har gått tillväga och hur kostnaderna är fördelade redogörs inte för.
 
Är det någon som sett ritningar på Gert och Karins lada? Hittar inget efter googling.
 
T TheSwedishHerringHouse skrev:
Innermåtten är inte begränsande, om man inte låter dem vara det? På samma sätt som en fyrkant (ett vanligt hus). Det beror ju på hur många containrar man väljer att ha i bredd. Våra sovrum är normalstora 10-15kvm och en container är mycket rymligare än man kan tro. Vi använde oss av 5 containrar och har 3 sovrum med Walk in closet, tvättstuga, två väl tilltagna badrum, ett stort kök och vardagsrum. Vi behöver inte mer, vi vill inte ha 300kvm där några rum står oanvända.

I ett vanligt hus mäter väggarna ca 40cm och våra innerväggar med samma isolerförmåga (vi håller samma värden som ett passivhus) är ca 15cm. Huset i sig blev inte dyrare, det går att bygga väldigt billigt och välja standard eller budget i alla val. Vad som drog över var markarbete (500k) och sen valde vi dyrare kök/golv/klinkers i badrummen etc och vi köpte tjänster så som målare (135k) istället för att göra det själva - för att vi kunde helt enkelt.

Ni måste också tänka på att ni tittar på ett regisserat program, ett litet utsnitt av verkligheten. Tusen omtagningar och ihopklipp. Hela vårat hus, alla utrymmen etc, är inte filmade. Alla våra val, hur vi har gått tillväga och hur kostnaderna är fördelade redogörs inte för.
Fantastiskt roligt med husägare som hänger här och kan utveckla hur man har tänkt eller gjort vissa delar i projekten. Som du säger är det svårt att få med alla delar i ett projekt som tar lång tid och sammanfatta det i en timmes program.
 
T TheSwedishHerringHouse skrev:
Innermåtten är inte begränsande, om man inte låter dem vara det? På samma sätt som en fyrkant (ett vanligt hus). Det beror ju på hur många containrar man väljer att ha i bredd. Våra sovrum är normalstora 10-15kvm och en container är mycket rymligare än man kan tro. Vi använde oss av 5 containrar och har 3 sovrum med Walk in closet, tvättstuga, två väl tilltagna badrum, ett stort kök och vardagsrum. Vi behöver inte mer, vi vill inte ha 300kvm där några rum står oanvända.

I ett vanligt hus mäter väggarna ca 40cm och våra innerväggar med samma isolerförmåga (vi håller samma värden som ett passivhus) är ca 15cm. Huset i sig blev inte dyrare, det går att bygga väldigt billigt och välja standard eller budget i alla val. Vad som drog över var markarbete (500k) och sen valde vi dyrare kök/golv/klinkers i badrummen etc och vi köpte tjänster så som målare (135k) istället för att göra det själva - för att vi kunde helt enkelt.

Ni måste också tänka på att ni tittar på ett regisserat program, ett litet utsnitt av verkligheten. Tusen omtagningar och ihopklipp. Hela vårat hus, alla utrymmen etc, är inte filmade. Alla våra val, hur vi har gått tillväga och hur kostnaderna är fördelade redogörs inte för.
Jag lät kanske lite väl hård, det var inte min mening! Är som sagt väldigt imponerad! Jag hade aldrig kunnat göra vad ni gjort!

"I branschen" vill man gärna använda etablerade lösningar och då blir det gärna att man isolerar inifrån med mineralull och då får man inte särskilt mycket kvar. Och "många" har en bild av att det bara är att ställa dem huller om buller och göra lite håltagningar och så är det färdigt. Tycker ändå programmet lyckades belysa att det finns vissa svårigheter att överkomma (vilket ni gör) eftersom att ni använder "hightech"-isolering, ni förstärker/har en separat stomme för att kunna ha containrarna som ni vill osv. Ställer man minst två containrar bredvid varandra och avväxlar hela väggen emellan dem kan man såklart inreda hur man vill. Men själva "modultänket" som på något vis är underförstått i containertanken går lite förlorad. Men ni verkar ha haft ett mer pragmatiskt tänk som sträcker sig bortom modultanken, vilket hedrar er, och då har man ju helt andra möjligheter.

Min kritik var snarare ärvd från diverse studentprojekt där någon tänkt att en 40-ft container är 12x2,4 meter utvändigt, "det är ju ett perfekt mått för en modulbostad för en student!". Men det blir en väldigt konstig bostad. Särskilt när man ska börja testa sina idéer mot diverse regelverk och standarder (som studenter aldrig behöver göra).

Sen är jag fortfarande nyfiken, men förväntar mig inget svar, kring miljö och CO2-utsläpp osv att återbruka containrar som bostäder eller att återvinna dem till andra mer traditionella ändamål. Av ren nyfikenhet då. Jag har hört att återbruk alltid är bättre än återvinning, men det känns bara lite slösigt att ha så mycket stål i ett hus. Det är ju såklart häftigt och ingen kritik mot er så, är bara nyfiken eftersom att ett argument för liknande projekt ofta är miljönyttan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.