30 372 läst · 23 svar
30k läst
23 svar
Känner du igen blandaren?
Medlem
· Västra Götalands län
· 78 inlägg
Syftar på just din modell, precis som t.ex Ford escort har den inte sett likadan ut sen 70-talet. Du hittar 010 kolven i Moras webb-katalog.
Over and out!
Over and out!
Nu har jag köpt en sats (MA 851359.AE) med ventilhylsa och kolv och vill byta ut dem i blandaren .
Enligt bilagd liten, liten fjuttig lapp med tecknade bilder skall täckkåpan tydligen kunna lossas genom att bända med en mejsel mellan blandarspaken och täckkåpan... men jag tycker det känns jätteläskigt. Jag känner mig övertygad om att kåpan ska spricka sönder om jag tar i lite mer.
Även fastän jag sökt mycket på webben har jag inte lyckats finna någon illustration med en sådan kåpa som jag har har. På alla illustrationer jag sett är kåporna "bulliga", medan min är plan upptill.
Brukar det verkligen gå att bända bort en sådan kåpa jag har - och som suttit där i minst trettio år - utan att att den spricker?
Några knep?
Enligt bilagd liten, liten fjuttig lapp med tecknade bilder skall täckkåpan tydligen kunna lossas genom att bända med en mejsel mellan blandarspaken och täckkåpan... men jag tycker det känns jätteläskigt. Jag känner mig övertygad om att kåpan ska spricka sönder om jag tar i lite mer.
Även fastän jag sökt mycket på webben har jag inte lyckats finna någon illustration med en sådan kåpa som jag har har. På alla illustrationer jag sett är kåporna "bulliga", medan min är plan upptill.
Brukar det verkligen gå att bända bort en sådan kåpa jag har - och som suttit där i minst trettio år - utan att att den spricker?
Några knep?
bara ta och köra under skruvmejslen och böja upp den säher chfff har du otur går den sönder då plast kan bli dåligt. sen så ser du en mutter liknande över del ,hela den ska du lossa den kan sitta som fan helst ska du använda en mora nyckel till detta. Går med stor skift nyckel som har smal käft. när du har lossat muttern är det bara att dra upp över delen. sen så får du pilla upp kolven med in skruvmejsel... lycka till
Om jag visste hur exakt täckkåpan är fäst skulle det kännas mycket tryggare.systemfel skrev:bara ta och köra under skruvmejslen och böja upp den säher chfff har du otur går den sönder då plast kan bli dåligt. sen så ser du en mutter liknande över del ,hela den ska du lossa den kan sitta som fan helst ska du använda en mora nyckel till detta. Går med stor skift nyckel som har smal käft. när du har lossat muttern är det bara att dra upp över delen. sen så får du pilla upp kolven med in skruvmejsel... lycka till
T.ex. om den är dithakad över en skarp kant runt om på hela sin omkrets... eller om det bara är små hakar på ett par sidor, och det kanske räcker att bända just på dessa ställen.
Eller om det kanske inte alls rör sig om några utpräglade hakar, utan kanske mer som en rundad "fläns" som kåpan kan glida av om man pressar tillräckligt hårt uppåt.
Och om mer än själva kåpan kan gå sönder när man bänder....
Toppen vore förstås om någon kunde visa en bild av hur kåpan ser ut inuti.
Hade samma funderingar och vart glad när jag hittade den här tråden. Dock visade den sig inte stämma, iaf inte i mitt fall. Möjligt att jag har en annan blandare, men den ser iaf ut som den ovan.
Jag gjorde som i tipset och satte en stor skruvmejsel mellan spaken och kåpan och bände utav bara h-vete, men med enda resultatet att kåpan vart alldeles mosad. Men jag tänkte - går det inte med våld så använd mera våld. Till slut släppte den och jag såg varför det gått så trögt. Kåpan sitter nämligen skruvad underifrån så vad jag skulle ha gjort var att lossa ringen som sitter precis under kåpan, som har fasningar för en nyckel. Då hade jag fått upp hela mekanismen i ett stycke.
Nåja, jag löste ju problemen och jag hade så jag kunde byta hela mekanismen med innanmäte, spak och kåpa. Kranen verkar dessutom vara tät nu... so far...
Testar att bifoga lite bilder tagna efter ingreppet. Kanske någon slipper göra om misstaget.
Jag gjorde som i tipset och satte en stor skruvmejsel mellan spaken och kåpan och bände utav bara h-vete, men med enda resultatet att kåpan vart alldeles mosad. Men jag tänkte - går det inte med våld så använd mera våld. Till slut släppte den och jag såg varför det gått så trögt. Kåpan sitter nämligen skruvad underifrån så vad jag skulle ha gjort var att lossa ringen som sitter precis under kåpan, som har fasningar för en nyckel. Då hade jag fått upp hela mekanismen i ett stycke.
Nåja, jag löste ju problemen och jag hade så jag kunde byta hela mekanismen med innanmäte, spak och kåpa. Kranen verkar dessutom vara tät nu... so far...
Testar att bifoga lite bilder tagna efter ingreppet. Kanske någon slipper göra om misstaget.
Det var en mycket glad överraskning att så småningom faktiskt få svar på hur det förmodligen ser ut under "huven" även på min blandare!2011-12-28, 23:38
johlar
Nykomling
Medlem: jul 2007
Län: Västmansland
Inlägg: 3
Hade samma funderingar och vart glad när jag hittade den här tråden. Dock visade den sig inte stämma, iaf inte i mitt fall. Möjligt att jag har en annan blandare, men den ser iaf ut som den ovan.
Jag gjorde som i tipset och satte en stor skruvmejsel mellan spaken och kåpan och bände utav bara h-vete, men med enda resultatet att kåpan vart alldeles mosad. Men jag tänkte - går det inte med våld så använd mera våld. Till slut släppte den och jag såg varför det gått så trögt. Kåpan sitter nämligen skruvad underifrån så vad jag skulle ha gjort var att lossa ringen som sitter precis under kåpan, som har fasningar för en nyckel. Då hade jag fått upp hela mekanismen i ett stycke.
Nåja, jag löste ju problemen och jag hade så jag kunde byta hela mekanismen med innanmäte, spak och kåpa. Kranen verkar dessutom vara tät nu... so far...
Testar att bifoga lite bilder tagna efter ingreppet. Kanske någon slipper göra om misstaget.
Men sorgligt förstås att du lurades bryta sönder din kåpa.
Efter mitt förra inlägg gav jag tills vidare upp ansträngningarna att försöka bända loss kåpan bl.a. för att jag ju hoppades få se bilder av hur det såg ut inuti Och någonstans tvivlade jag väl på att anvisningarna för att lossa kåpan verkligen stämde. Ibland är det nog så att de som formulerat anvisningarna och tipsen är så unga och oerfarna att de kanske aldrig ens sett det utförande som man frågar om.
Jag är mycket tacksam för ditt inlägg och de informativa bilderna som förhoppningsvis kan vara till stor hjälp för fler!
Tyvärr lyckades jag inte citera ditt inlägg på vanligt vis, ty länken för Citera ser jag överhuvudtaget inte. Jag gissar det beror på att dina två bilder av kåpan ligger bredvid varandra så att den högra bilden till större delen skyms av annonsspalten, liksom hela länken för Citera.
Oj vilken klockren tråd. Jag har en exakt likadan kran som går trögt och har provat att bända lite både här och där men har slutat då plasten gett vika. Har hittat bilder på den med bullig kåpa som tydligen ska gå att bända av. Innan jag hade gjort samma misstag som på bilderna ovan så hittade jag detta.
Mycket tacksam för att jag slapp göra samma misstag.
Mycket tacksam för att jag slapp göra samma misstag.
Väcker liv i gammal tråd. Vad exakt är det som behöver bytas för att få blandaren tät? Jag har haft loss överdelen och gjort rent. Nu är den mindre trög, men fortfarande otät. Den gröna kolven löper ju i en vit plastcylinder, och det verkar som att tätningarna sitter i cylindern. Är det den man ska byta? Hur får man upp den?
Ganska gammal tråd, men laddar ändå upp instruktioner här.P Posia skrev: