14 431 läst · 23 svar
14k läst
23 svar
Källsortering- skåp eller lådor!?!
++Sopen? Den är det ju inge fel på - läs vad jag skrivit det är en rubbermaid med lock på! Jag källsorterar så min sop är det itne mycekt ihanneli skrev:
Förresten varför är det mera äckligt att göra somjag? Gömma undan det i ett skåp förändrar välan itne innehållet va?
Och SE det uppe på bänken gör ju faktiskt att man går ut å tömmer det i komposten oftare än den blir full vill jag påstå.
Inte jag som hittat på utan bekant som vi hälsade på en gång. Tyckte det var ursmart!
Precis! De är halvgenomskinliga - är man känslig kan manju ta ogenomskinliga men otroligt mkt av vårt kompsoterbara är faktiskt hushållspapper. Snytpapir, torkpapir annat papir så det är rättså ok. I botten har vi alltid något fuktabsorberande - vad som finns till hands. Godis-bungland kör vi sedan i diskmaskinen.morsan skrev:
Kul att det var så mycket känslor vi tager ju så otroligt mycket för givet faktiskt hur det skall vara i ett kök nuförtiden och jag tycker att de flesta komposteringssystem jag sett har varit dåliga. Varför i hela fridens namn är dessa behållare så smala och djupa?!? Man får inte plats med någe i dem och så är de besvärliga att fylla och tömma. Och varför gömma allting i ett skåp?!? Blir ju bara att hela familjen puttar ting i dme tills de är överfulla så de spricker. Och så sölas det - I SKÅPET!
Det tycke rjag är äckligt!
Hälsar Ingrid
När jag köpte min kompost fick jag tipset av försäljaren att använda tomma mjölkförpackningar så kan man kasta hela paketet i komposten. (Går det att kompostera en tom mjölkförpackning??). De har dessutom en bra storlek så man tvingas tömma/byta ofta.
Jag gör dock inte så själv utan är mycket förtjust i min lilla gröna komposthink med lock. Jag har den under diskbänken men den skulle även fungera på diskbänken.
Jag gör dock inte så själv utan är mycket förtjust i min lilla gröna komposthink med lock. Jag har den under diskbänken men den skulle även fungera på diskbänken.
Mjölkförpackningen ska du inte slänga i komposten - varken i 'vanlig' kompost eller isolerad varmkompost. Urbota dumt av en säljare att påstå något sådant! Förpackningen är ju plastad och komposterar inte inom rimlig tid.
Har köpt ett vanligt 80skåp, 3 lådfronter och en låda.joniS skrev:
Har inte börjat bygga på det än, men lovar att berätta hur det gick. (Källsorteringskärlen är inte köpta än, men ikeas blåa borde ju passa.. [/quote]
Sågade ur för avloppet i bottenlådan:
[märkte att jag visst inte hade någon bild, får återkomma med den]
Sen blev det så här:
Det FINNS lådor med djupa källsorteringkärl i. Den nedre lådan är byggd hela vägen ner i sockeln. Noblessa har detta skåp, men det kan säkert finnas hos fler!
Vi har vanliga lådor för källsortering under hon och ett smalare utdragsskåp a la de i tidigare inlägg för brännbart och kompost,precis brevid hon. Allt för att slippa "springet" framför diskhon.
/U
Vi har vanliga lådor för källsortering under hon och ett smalare utdragsskåp a la de i tidigare inlägg för brännbart och kompost,precis brevid hon. Allt för att slippa "springet" framför diskhon.
/U
Tips: Istället för att samla matrester mm i ett kompostkärl under diskbänken. Skaffa avfallskvarn. Finns i tiotals miljoner hushåll i USA sedan decennier. De flesta skulle inte kunna tänka sig att leva utan denna. Skölj av tallrikarna i diskhon, släng ner matrester och hushållspapper och låt kvarnen tugga till slam som spolas till reningsverket, där det rötas och blir biogas och rötslam. Biogasen används i reningsverkets gasmotorer.
Kostnad: ca 2000 kr.
Se: http://ww.avfallskvarn.se
Kostnad: ca 2000 kr.
Se: http://ww.avfallskvarn.se