10 637 läst · 35 svar
11k läst
35 svar
Källarväggen och berget är ett - omöjligt att dränera men det läcker in vatten i källaren
Ja, nånting åt det hållet. En ny vägg innanför den gamla som tål fukt. Om den inte är så mkt isolerad så kan värme inifrån torka upp någorlunda och det kan sedan ventileras ut. Inte bra att stänga in fukten med en supertät, om än ickeorganisk, ny vägg bara.anders07 skrev:Du har alltså berg i samma höjd mot hela källarväggen?
Det blir ju en tuff nöt att knäcka i så fall... Man brukar som det nämnts ovan såga/borra bort berg så man får ett "dike" så vatten rinner bort från väggen eftersom berg alltid har sprickor där vatten transporteras.
Har du då en över 2 meter hög bergklack du behöver fixa ett dike i blir det ju rätt tufft utan att spränga (och så nära huset, och om dessutom husets kortsida vilar på berget, ogörbart...)
Kommer bergklacken in i källaren eller är det murad vägg där?
Jag tror nog som @karlmb att det måste lösas på insidan... men hur...?
Täta hela väggen, fixa avrinning ut i dränering, sen bygga en fuktsäker och mekaniskt ventilerad vägg över ursprungliga väggen kanske...
Hur går det med vattnet i källaren? Vi hade liknande problem och lösningen blev till slut en Venediglösning med skurna kanaler i berget under källaren till en pumpgrop. Snustorrt idag och har funkat i 6 år nu.D DerPontus skrev:Sent svar men här kommer en uppdatering och några bilder.
Såhär såg det ut när vi grävde upp för att försöka dränera om:
Dvs. det fanns bara en slang för ytvatten och en illa utförd gjutning.
[bild]
Efter att den tidigare ytvattenslangen tagits bort såg det ut såhär:
[bild]
Man kunde notera att gjutningen medförde fall mot huset och det fanns också svackor i befintlig slang. Betongen penslades med EP-membran, ny betong gjöts ovanpå för att få fall och penslades återigen med EP-membran, sedan lades en ny slang med korrekt fall för att hantera ytvatten.
Dessa åtgärder visade sig dock vara otillräckliga då det häromdagen läckte in vatten i källaren igen.
Nu är det igenlagt och ser ut såhär.
[bild]
Som kanske inte riktigt framgår av bilden är det alltså berg i området mellan huset och garaget, från 15-30 cm ner under mark. Källarväggen verkar vara i direkt kontakt med berget.
Vi fick offert på spräckning mm på över 500tkr. Nu ska vi i stället försöka få offert på venediglösningen. Den är dock lite strulig den med eftersom kanalen behöver gå under trappa, 3 innerväggar och pannan. Dessutom är hela källargolvet belagt med klinker.B boa1koa skrev:
Vad fick ni betala för er lösning?
”Venediglösning” alltså, älskar terminologin! Har du några bilder på det? Nyfiken på hur djupt, brett och om ni fyllde eller täckte på nått vis.B boa1koa skrev:
Jobbat för att lösa exakt sådana problem ett par ggr, och ibland lyckas enklare lösningar men ibland krävs stora insatser.
Problemet är ju att allt regn/smältvatten som faller på höjden bakom erat hus, kommer rinna ner i sprickor som löper längs med berget och vatten tar ju alltid lättaste vägen.
Och eftersom ditt hus och källare ligger på en lägre nivå, så kommer alltid detta ske så länge dessa sprickor i berget finns kvar.
Försök leta och studera berget och dess sprickor (uppe på höjden och ned mot huset), gör rent alla sprickor du hittar och täta med cement & vatten eller epoxi & liknande tätande produkter.
Alternativ 2 är att spåra ur ett rejält dike mellan huset och höjden bakom, gräva, såga, spränga ned till under källarnivå, och dränera & fyll med makadam.
Problemet är ju att allt regn/smältvatten som faller på höjden bakom erat hus, kommer rinna ner i sprickor som löper längs med berget och vatten tar ju alltid lättaste vägen.
Och eftersom ditt hus och källare ligger på en lägre nivå, så kommer alltid detta ske så länge dessa sprickor i berget finns kvar.
Försök leta och studera berget och dess sprickor (uppe på höjden och ned mot huset), gör rent alla sprickor du hittar och täta med cement & vatten eller epoxi & liknande tätande produkter.
Alternativ 2 är att spåra ur ett rejält dike mellan huset och höjden bakom, gräva, såga, spränga ned till under källarnivå, och dränera & fyll med makadam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Din analys stämmer till 100% med min. Berget är ganska ruttet så det finns gott om sprickor. Det är också täckt av jord och växtlighet och majoriteten ligger utanför vår tomt så alternativet täta sprickor känns svårt tyvärr.J jawen skrev:Jobbat för att lösa exakt sådana problem ett par ggr, och ibland lyckas enklare lösningar men ibland krävs stora insatser.
[bild] [bild]
Ett dike på 10 meter, 2 meter djupt rakt ner i urberget fick vi offert på 500tkr vilket inte på långa vägar är aktuellt. Kanske kan vi få ner det om vi lägger diket längre bort så de kan spränga och slippa spräcka/köra snigel. Att göra det själv med snigel känns som ett projekt som kan ta år?
En snik-lösning som skulle kunna fungera är att rensa fram diket och blottlägg berget på en 2 m bred 10 m lång sträcka.D DerPontus skrev:Din analys stämmer till 100% med min. Berget är ganska ruttet så det finns gott om sprickor. Det är också täckt av jord och växtlighet och majoriteten ligger utanför vår tomt så alternativet täta sprickor känns svårt tyvärr.
Ett dike på 10 meter, 2 meter djupt rakt ner i urberget fick vi offert på 500tkr vilket inte på långa vägar är aktuellt. Kanske kan vi få ner det om vi lägger diket längre bort så de kan spränga och slippa spräcka/köra snigel. Att göra det själv med snigel känns som ett projekt som kan ta år?
Tvätta av och gör rent berget så mycket som möjligt.
Titta sedan efter synliga sprickor & i andra fallet ta dit en geolog med utrustning att "röntga" ditt frilagda berg i diket så att han med "ultraljuds-maskin" kan se vart sprickorna går.
Märk upp väl och ta sedan dit en bergsborrare som borrar 4-5 meter djupa 140mm hål där sprickorna är, borra så många hål du behöver + 3 extra i fall att.
Studera dessa rena tomma hål ( montera sensorer ell liknande), och följ vilka hål eller vilket hål som verkar ta den största mängden vatten ifrån berget ovanför. (oftast är det en spricka som är boven)
När du sedan fått mera insyn/kontroll på vilka hål som är mest aktiva, så monterar du mindre sänk-pump som automatiskt pumpar bort vattnet när det fylls på, och leder bort det till en valfri plats i ex vis ett PEM 20mm slang.
Intressant idé! Det får jag fundera på.J jawen skrev:En snik-lösning som skulle kunna fungera är att rensa fram diket och blottlägg berget på en 2 m bred 10 m lång sträcka.
Titta sedan efter synliga sprickor & i andra fallet ta dit en geolog med utrustning att "röntga" ditt frilagda berg i diket så att han med "ultraljuds-maskin" kan se vart sprickorna går.
Märk upp väl och ta sedan dit en bergsborrare som borrar 4-5 meter djupa 140mm hål där sprickorna är, borra så många hål du behöver + 3 extra i fall att.
Studera dessa rena tomma hål ( montera sensorer ell liknande), och följ vilka hål eller vilket hål som verkar ta den största mängden vatten ifrån berget ovanför. (oftast är det en spricka som är boven)
När du sedan fått mera insyn/kontroll på vilka hål som är mest aktiva, så monterar du mindre sänk-pump som automatiskt pumpar bort vattnet när det fylls på, och leder bort det till en valfri plats i ex vis ett PEM 20mm slang.
Eller Roca-Gil?J jawen skrev:En snik-lösning som skulle kunna fungera är att rensa fram diket och blottlägg berget på en 2 m bred 10 m lång sträcka.
Vbgrävde ur källaren helt och hållet och huset står på berget. Sprickor i berget gjorde att vattnet kom upp i källaren/huset och för att få kontroll på vattnet skar vi helt enkelt kanaler i berget och ledde allt vatten till en grop där placerades en pumpstation.D DerPontus skrev:
Vi har ett liknande problem, men vattnet kommer bara in på ett ställe i pannrummet så lösningen var att flytspackla så att vattnet leddes ner i en bilad grop där vi stoppade ner ett 110-rör. I röret har jag nu en liten kondensvattenpump med automatisk nivåsensor som pumpar bort vattnet till ett handfat om det skulle rinna in.
Jag hade samma problem eller har samma problem (https://www.byggahus.se/forum/threads/loesa-vatten-under-grund.471807) Pratade med en hyrdogeolog som menade att 80% av sprickorna ser du inte utan de går inne i berget. Att kratta lite på ytan hjälper till med det lokala ytvattnet endast.
Hos dig verkar det ganska grunt, så du kanske inte behöver spräcka så mycket, vilket är skönt. Kontentan är att du ska ändå ner en bra bit under källargolvet. Betongen kan ju suga vatten 50cm så ska man ha lite marginal så behöver man komma under sulan iallafall.
Men även med detta så är det inte säkert att du löser problemet, du kan ha en ådra som trycker upp vatten under golvet också. Se exempel på bilden som Jawen gjorde
I mitt fall så hade det blivit för mycket jobb att spräcka då jag har sutteräng. Jag hade behövt ta bort 2-2,5 m berg runt stora delar av huset => 18 m ungefär. Förutom regelrätt dränering så försöker jag leda det vatten som kommer in genom huset istället. Så under golv, isodrän etc. så kommer det inte lite vatten som leds vidare och bort.
Precis som vissa varit inne på så finns det inte "en" lösning. Ibland kan en enkel vara tillräcklig, ibland måste man göra det bästa av situationen.
Hos dig verkar det ganska grunt, så du kanske inte behöver spräcka så mycket, vilket är skönt. Kontentan är att du ska ändå ner en bra bit under källargolvet. Betongen kan ju suga vatten 50cm så ska man ha lite marginal så behöver man komma under sulan iallafall.
Men även med detta så är det inte säkert att du löser problemet, du kan ha en ådra som trycker upp vatten under golvet också. Se exempel på bilden som Jawen gjorde
Logga in
Skapa konto
I mitt fall så hade det blivit för mycket jobb att spräcka då jag har sutteräng. Jag hade behövt ta bort 2-2,5 m berg runt stora delar av huset => 18 m ungefär. Förutom regelrätt dränering så försöker jag leda det vatten som kommer in genom huset istället. Så under golv, isodrän etc. så kommer det inte lite vatten som leds vidare och bort.
Precis som vissa varit inne på så finns det inte "en" lösning. Ibland kan en enkel vara tillräcklig, ibland måste man göra det bästa av situationen.
Redigerat:
Lite svårt att jämföra eftersom vi gjorde källaren ”användbar” i samma veva. Storleksordningen 300 tkr är min spontana gissning för min motsvarande ”utgrävning” men som sagt svårt att jämföra. Jag skulle nog försöka lista ut om vattnet kommer genom väggen eller under sulan innan du bestämmer angrappssätt. Om det kommer genom väggen måste du leda bort vattnet innan det träffar källarväggen. Att bygga en vägg innanför och då bygga in blötan blir nog ingen höjdare över tid med tjäle och annat som kan spöka.D DerPontus skrev:
Inne på samma spår. ska man lägga 500k (exempel) vill man se att det fungerar. Det går nog bara om man tar bort stora delar av källargolvet. Med facit i hand hade det varait det bästa för mig, även om det kanske inte hade varit det mest omtyckta alternativet. Har man tur kan man sätta dräneringen längre ner då för att ta inläckande vatten vid en lägre nivå.B boa1koa skrev:Lite svårt att jämföra eftersom vi gjorde källaren ”användbar” i samma veva. Storleksordningen 300 tkr är min spontana gissning för min motsvarande ”utgrävning” men som sagt svårt att jämföra. Jag skulle nog försöka lista ut om vattnet kommer genom väggen eller under sulan innan du bestämmer angrappssätt. Om det kommer genom väggen måste du leda bort vattnet innan det träffar källarväggen. Att bygga en vägg innanför och då bygga in blötan blir nog ingen höjdare över tid med tjäle och annat som kan spöka.