370 läst · 2 svar
370 läst
2 svar
Källarrenovering - Går det att gräva ut mer/mindre i vissa rum
Håller på att förbereda inför att göra om källaren i mitt 1,5 plans hus från 1945. Klassiskt egnahems hus på 72+72 kvadrat i Stockholms förort.
Tanken är att bila ur, i med makadam+cellplast och sen gjuta ny platta med vattenburen golvvärme i.
Skulle, som alla andra, vilja ha lite högre i tak och funderar på ifall, för att spara pengar, det går att gräva ut mer i vissa rum och mindre i andra.
Källaren kommer att bestå av bad/tvätt, allrum och två sovrum. I sovrummen kan jag tänka mig samma takhöjd som idag ca 205. Men i allrum och badrum skulle jag vilja gräva ut 15 cm till.
Nu är frågan om detta är möjligt eller ifall det blir knas med markfukt eller liknande?
Skulle också vilja göra ett rum i taget och slippa gräva ut allt på en gång, funkar det eller behöver allt ut samtidigt och nya plattan gjutas i ett svep?
Tanken är att bila ur, i med makadam+cellplast och sen gjuta ny platta med vattenburen golvvärme i.
Skulle, som alla andra, vilja ha lite högre i tak och funderar på ifall, för att spara pengar, det går att gräva ut mer i vissa rum och mindre i andra.
Källaren kommer att bestå av bad/tvätt, allrum och två sovrum. I sovrummen kan jag tänka mig samma takhöjd som idag ca 205. Men i allrum och badrum skulle jag vilja gräva ut 15 cm till.
Nu är frågan om detta är möjligt eller ifall det blir knas med markfukt eller liknande?
Skulle också vilja göra ett rum i taget och slippa gräva ut allt på en gång, funkar det eller behöver allt ut samtidigt och nya plattan gjutas i ett svep?
Jag funderar på samma saker. Det som begränsar hur långt ner du kan gräva är dels grundsulans tjocklek och sen eventuella avloppsrör.
Vår sula är endast 20cm tjock ser det ut som, så även om rören går 30-40cm ner så kan jag bara gräva ut 20 och sen försöka fylla igen med något som isolerar och är tunnt.
Vår sula är endast 20cm tjock ser det ut som, så även om rören går 30-40cm ner så kan jag bara gräva ut 20 och sen försöka fylla igen med något som isolerar och är tunnt.
Känns som att man inte kan avgöra riktigt förräns man börjar gräva ut, så får man ta det därifrån. Har man oflyt stöter man väl på berg eller grundvatten. Jag oppas på att kunna gräva ut så jag får in ordentligt med isolering + bra takhöjd men är beredd på att få kompromissa med takhöjden i slutändan.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
Tjänster
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Vad kostar markarbetet för LEKPLATS?
Grund & Markarbeten -
Plattsätta del av gammal uppfart
Grund & Markarbeten -
Var kan jag få tag i ett sådant här ”halvrör”?
Grund & Markarbeten -
Hur göra med krypgrund, plasta eller inte?
Grund & Markarbeten -
Behöver jag dränera om jag inte har problem?
Grund & Markarbeten