H Henrikrso76 skrev:
Källarförrådet är alltså inte en del av bostadsrätten och omfattas inte av besittningsskydd? Förlåt om jag är tråkig, men det är väl så det ska tolkas? Frågan är vem som då är målsägande vid inbrott…? Låter som om det vore Brf… Förstår inte detta med skyddsrum. Låter ju som att man bara får låna utrymmet på nåder…
Är källaren ett skyddsrum så ska det vara iordningställt som skyddsrum inom 48 timmar om det behövs.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Tack för all kloka svar! Jag tolkar det som att källarutrymmena är föreningens ansvar i första hand och att det är just därför som det avråds från att förvara saker av värde just där. I mitt fall kanske det skulle kunna vara möjligt att förstärka skyddet i matkällaren som inte är skyddsrum, men upp till föreningen i så fall och lite svårt med tanke på konstruktionen. Källare är f.ö. perfekta för vinförvaring eftersom de inte är beroende av el eller vibrerar. Men så är det. Brf-boende är alltid en kompromiss. Igen: tack för era svar och inspel!

Unikt namn
Vin står högt på stjälalistan för missbrukartypen som inte sällan gör inbrott i förråd.

I byggnader som är så gamla att de har skyddsrum är inte sällan flertalet huvudnycklar "på vift".

Jag hade inte ställt mina dyrbara flaskor där.

• Gilla
Henrikrso76 och 1 till
  • Laddar…
4774
S sjoelund skrev:
Men inte stöldbegärlig egendom som till exempel alkoholhaltiga drycker i dessa utrymmen
Exakt vad ditt försäkringsbolag ersätter är mellan dig och bolaget, men en tumregel är väl att inte ha för dyra saker i en hönsnäts utrymme. Det är väl rätt uppenbart för vem som helst, då man bjuder tjuvarna på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.