2 281 läst · 18 svar
2k läst
18 svar
Källarförråd - juridisk status?
Sida 1 av 2
Till vår lägenhet hör två källarförråd (matkällare + ett större förråd). För två år sedan meddelade föreningen att det större rummet kan komma att omvandlas till skyddsrum i händelse av krigsfara. Trots rekommendationer att använda säkerhetsklassade hänglås så är "hönsnät" allt som hindrar tjuven från att lägga vantar på det som förvaras där och det vet försäkringsbolagen. Min fråga är 1) Vad har dessa "hönsburar" egentligen för rättslig status? Har jag rätten att byta ut hönsnätet mot en riktig vägg? Har jag rätt att byta ut dörren mot en järndörr? Om jag skulle vilja förvara saker av värde, exempelvis lite dyrare viner, och är det i så fall möjligt att få ett försäkringsbolag att inkludera det som förvaras i förrådet att ingå i hemförsäkringen? Eller är förrådet enbart till för att förvara skräp på egen risk?
Lov för eventuell ombyggnad får du diskutera med hyresvärden och vad din försäkring gäller o inte täcker får du nog diskutera med försäkringsbolaget.H Henrikrso76 skrev:Till vår lägenhet hör två källarförråd (matkällare + ett större förråd). För två år sedan meddelade föreningen att det större rummet kan komma att omvandlas till skyddsrum i händelse av krigsfara. Trots rekommendationer att använda säkerhetsklassade hänglås så är "hönsnät" allt som hindrar tjuven från att lägga vantar på det som förvaras där och det vet försäkringsbolagen. Min fråga är 1) Vad har dessa "hönsburar" egentligen för rättslig status? Har jag rätten att byta ut hönsnätet mot en riktig vägg? Har jag rätt att byta ut dörren mot en järndörr? Om jag skulle vilja förvara saker av värde, exempelvis lite dyrare viner, och är det i så fall möjligt att få ett försäkringsbolag att inkludera det som förvaras i förrådet att ingå i hemförsäkringen? Eller är förrådet enbart till för att förvara skräp på egen risk?
Ovanstående är bara ett förslag på lösning.
Väntar du ett tag så kommer det säkert fler inlägg som lovar guld o gröna skogar eller ratar möjligheten att ens förvara skräp i förrådet.
Intressant hur olika det är i olika hus! Vi har kraftiga "rum" av robust trä. Hönsnät till grannens "rum".
Det man kan göra, som inte skadar eller förstör, är insynsskydd. Av tyg, presenning.
Om du vill ta det där ett steg längre, en vägg på insidan av antingen bräder, en gles vägg, eller sån byggmasonit.
En sån vägg är givetvis inte omöjlig att forcera! Nej! Men om man besöker ert förråd med onda avsikter, så är det lättare att gå in i en av burarna med bara en sax än att också såga / banka sig igenom en vägg.
En tjuv är lat!
Vill du göra det där lite mer avancerat kan du kanske koppla ett batteridrivet rörelselarm, som ger signal, vid rörelse. Som du själv stänger av när du ska in i ditt förråd.
Det är inte så roligt att arbeta med inbrott när det larmar med hög signal.
Dessa saker är alternativ att beakta som inte påverkar grannar eller att du gör anspråk på utrymmet på ett oaktsamt sätt.
Det man kan göra, som inte skadar eller förstör, är insynsskydd. Av tyg, presenning.
Om du vill ta det där ett steg längre, en vägg på insidan av antingen bräder, en gles vägg, eller sån byggmasonit.
En sån vägg är givetvis inte omöjlig att forcera! Nej! Men om man besöker ert förråd med onda avsikter, så är det lättare att gå in i en av burarna med bara en sax än att också såga / banka sig igenom en vägg.
En tjuv är lat!
Vill du göra det där lite mer avancerat kan du kanske koppla ett batteridrivet rörelselarm, som ger signal, vid rörelse. Som du själv stänger av när du ska in i ditt förråd.
Det är inte så roligt att arbeta med inbrott när det larmar med hög signal.
Dessa saker är alternativ att beakta som inte påverkar grannar eller att du gör anspråk på utrymmet på ett oaktsamt sätt.
Om utrymmet där förråden är är upptaget hos MSB som skyddsrum så kan föreningen få böter som du bygger "fast vägg".
Dock kan du göra en abrovink som kanske kan fungera. (kolla med föreningen)
på insidan hönsnätet bygger du en tunn vägg med tex osb eller 17mm råspont som är lätt nedtagbar och inte går hela vägen upp till taket (typ 5cm kvar). Och en trä dörr som öppnas innåt.
På detta sätt har du inte ändrat på föreningens delar samt iom att väggarna är lätt nedtagbara så uppfylls kraven på att snabbt kunna göra om utrymmet till skyddsrum igen i händelse av krigsfara.
Dock gör detta inte alltid att tjuvar blir avskräckta.
Hade engång en lägenhet med samma förutsättningar. Tjuvarna bröt ändå upp alla dörrar/lås och tog vad de ville ha. (från mitt förråd ca 20 flaskor likörer som var så gamla att de smakade räv och stod i förrådet för att transporteras till tippen. Kan bara tänka mig reaktionerna då de provade dem. Karma! )
Så förvara inget av större värde i sådana förråd.
Dock kan du göra en abrovink som kanske kan fungera. (kolla med föreningen)
på insidan hönsnätet bygger du en tunn vägg med tex osb eller 17mm råspont som är lätt nedtagbar och inte går hela vägen upp till taket (typ 5cm kvar). Och en trä dörr som öppnas innåt.
På detta sätt har du inte ändrat på föreningens delar samt iom att väggarna är lätt nedtagbara så uppfylls kraven på att snabbt kunna göra om utrymmet till skyddsrum igen i händelse av krigsfara.
Dock gör detta inte alltid att tjuvar blir avskräckta.
Hade engång en lägenhet med samma förutsättningar. Tjuvarna bröt ändå upp alla dörrar/lås och tog vad de ville ha. (från mitt förråd ca 20 flaskor likörer som var så gamla att de smakade räv och stod i förrådet för att transporteras till tippen. Kan bara tänka mig reaktionerna då de provade dem. Karma! )
Så förvara inget av större värde i sådana förråd.
Källarförrådet är alltså inte en del av bostadsrätten och omfattas inte av besittningsskydd? Förlåt om jag är tråkig, men det är väl så det ska tolkas? Frågan är vem som då är målsägande vid inbrott…? Låter som om det vore Brf… Förstår inte detta med skyddsrum. Låter ju som att man bara får låna utrymmet på nåder…
Skyddsrum måste gå att tömma och ställa i ordning inom något eller några dygn när kriget bryter ut. Du blir inte den mest populäre invånaren i skyddsrummet om du har försvårat iordningställandet av ert gemensamma skyddsrum.
Tänk på det.
Fast ifall du vet att du blir mobiliserad för fronttjänst så har du ju en chans att undkomma deras vrede..... som stupad.....
Fast det borde ju gå att göra det åtminstone litet säkrare. Till exempel med väggelement av trä i lämplig storlek som är ihopbultade på insidan så de går att ta isär och bära ut på någon timme förutsatt att man kommer åt dem från insidan.
Tänk på det.
Fast ifall du vet att du blir mobiliserad för fronttjänst så har du ju en chans att undkomma deras vrede..... som stupad.....
Fast det borde ju gå att göra det åtminstone litet säkrare. Till exempel med väggelement av trä i lämplig storlek som är ihopbultade på insidan så de går att ta isär och bära ut på någon timme förutsatt att man kommer åt dem från insidan.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 047 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 047 inlägg
Det kan variera mellan föreningar men den absolut vanligaste lösningen är att förrådet inte är en del av den upplåtna bostadrättslägenheten utan att du itsället får disponera det med en exklusiv benefik nyttjanderätt. Men det följer att den där nyttjanderätten kan sägas upp om föreningen önskar det.H Henrikrso76 skrev:Källarförrådet är alltså inte en del av bostadsrätten och omfattas inte av besittningsskydd? Förlåt om jag är tråkig, men det är väl så det ska tolkas? Frågan är vem som då är målsägande vid inbrott…? Låter som om det vore Brf… Förstår inte detta med skyddsrum. Låter ju som att man bara får låna utrymmet på nåder…
Du har alltså inte några möjligheter att bygga om förrådet utan styrelsens tillåtelse. Det är inte som med den upplåtna lägenheten.
Bli inspirerad!
Jag har skrivit en slarvig fråga!
https://www.perplexity.ai/search/brf-ar-riksbyggen-vad-sager-st-aepPoomcR_KjHBYj3csoGw#0
Jag har skrivit en slarvig fråga!
https://www.perplexity.ai/search/brf-ar-riksbyggen-vad-sager-st-aepPoomcR_KjHBYj3csoGw#0
Kolla med försäkringsbolaget angående vad de ställer för krav. Klena hönsnätsburar är ju en ganska vanlig konstruktion i gamla vindar och skyddsrum. Om inte just ditt bolag täcker inbrott så kanske något annat gör det. Man brukar behöva bevisa att det skett ett inbrott (till skillnad mot om någon haft nyckel) och en söndersparkad hönsgård kan kanske vara nog i det avseendet...
Vinet skulle jag nog haft i en ordentlig vinkyl uppe i lägenheten...
Vinet skulle jag nog haft i en ordentlig vinkyl uppe i lägenheten...
Moderator
· Stockholm
· 53 081 inlägg
Hönsnätet är en plombering så att man kan visa på inbrott i det fallet att någon tagit sig genom det verkliga skalskyddet med nyckel
Jag hade ett förråd i ett allmänt fuskbyggt hus där man struntat i att bygga bur hela vägen upp till taket. Det var rejäla gallerväggar i standardmått på kanske 200 men takhöjden var säkert 250. Inte svårt för en smått atletisk person att ta sig in.
Jag löste problemet genom att bygga ett fort av rejäla lagerhyllor i plåt som skruvades ihop på plats, även över dörren. De satt så tight att de inte kunde rubbas utan att skruva isär. Man kunde på sin höjd sträcka in en arm och sno lite spillvirke. Vet inte om det hjälper TS som fortfarande dras med en vek grind dock.
Jag hade ett förråd i ett allmänt fuskbyggt hus där man struntat i att bygga bur hela vägen upp till taket. Det var rejäla gallerväggar i standardmått på kanske 200 men takhöjden var säkert 250. Inte svårt för en smått atletisk person att ta sig in.
Jag löste problemet genom att bygga ett fort av rejäla lagerhyllor i plåt som skruvades ihop på plats, även över dörren. De satt så tight att de inte kunde rubbas utan att skruva isär. Man kunde på sin höjd sträcka in en arm och sno lite spillvirke. Vet inte om det hjälper TS som fortfarande dras med en vek grind dock.