Kommer bli grymt detta när de är klart, mycket slit å släp å göra detta , du skulle ha köpt sågblad till tigersågen för att kunna såga ner väggen , lättare å frakta ut tänker jag

• Gilla
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
blåbetongväggarna runt toalett och dusch inte kommer hålla.
Är toalett och dusch i den röda cirkeln?
Knepigt ibland att orientera sig med bilderna.

Planritning av källarplan med en röd cirkel runt WC och dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Etnoy Etnoy skrev:
Vi blir av med all blåbetong i denna del av huset,
Är hela källaren sedan fri från blåbetong? (antar att det var varianten utan Uran)

Finns blåbetong på andra platser i huset?

Kul att se att det går framåt iaf. ;)

R Rickard.lj skrev:
Kommer bli grymt detta när de är klart, mycket slit å släp å göra detta , du skulle ha köpt sågblad till tigersågen för att kunna såga ner väggen , lättare å frakta ut tänker jag
Jag har också kört med tigersåg men i det stora hela är lillsläggan det enklaste sättet

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
Jag har också kört med tigersåg men i det stora hela är lillsläggan det enklaste sättet
Okej , ja man kommer långt med slägga 😀 är tanken sen att bara lägga 1 cm med spackel på hela delen eller i hela källaren ?

Etnoy Etnoy skrev:
i det stora hela är lillsläggan det enklaste sättet
Ser nästan ut som några väl lagda karatesparkar gjort susen med blåbetongen. ;)

spikplanka spikplanka skrev:
Är toalett och dusch i den röda cirkeln?
Knepigt ibland att orientera sig med bilderna.

[bild]
Jag bör lägga in lite planlösning som orientering i nästa inlägg. Toalett = rummet märkt KLK. Dusch = rummet du ringade in.
Är hela källaren sedan fri från blåbetong? (antar att det var varianten utan Uran)

Finns blåbetong på andra platser i huset?

Kul att se att det går framåt iaf. ;)
Det finns blåbetong i rummen och gillestugan som isolering i ytterväggar, sedan är alla icke bärande väggar i källaren i detta material. Exempel: Mellan rummen längst ned till vänster i bild, samt runt hobbyrummet (märkt förråd) och den lilla matkällaren bredvid hobbyrummet.

Ser nästan ut som några väl lagda karatesparkar gjort susen med blåbetongen. ;)
En felaktigt siktad nysning hade nog räckt!

R Rickard.lj skrev:
Okej , ja man kommer långt med slägga 😀 är tanken sen att bara lägga 1 cm med spackel på hela delen eller i hela källaren ?
Vi lägger flytspackel och klinker i dusch, toalett, tvättstuga, maskinrum...och förrådet! Resten av källaren blir någon annan gång, idag ligger det klinker eller diffusionsöppen matta.

Går det att få bort blåbetongen och få betongen att fästa ordentligt där den varit?

Antar att det är armerad betong som ersätter.

Är det blåbetongen i ytterväggar på insidan eller på utsidan?
(kan bli problem om man vill hänga hyllor med tunga verktyg etc kan jag tänka mig)

Går det att få bort blåbetongen och få betongen att fästa ordentligt där den varit?

Antar att det är armerad betong som ersätter.

Är det blåbetongen i ytterväggar på insidan eller på utsidan?
(kan bli problem om man vill hänga hyllor med tunga verktyg etc kan jag tänka mig)
Det är bara blåbetong i insidan ytterväggarna i boytorna, dvs. gillestuga och rummen. Som tur är det ändå nästan bara fönster i de väggarna så vi har inget behov att hänga något i väggen.

I källardelen är det bara blåbetong i icke-bärande innerväggar.

Etnoy Etnoy skrev:
Det är bara blåbetong i insidan ytterväggarna i boytorna,
Det var varianten utan Uran om jag minns rätt?

Det var varianten utan Uran om jag minns rätt?
Nej, det är samma blåbetong som vanligt. Med äkta, organisk, naturligt förekommande, BPA-fri uran!

Redigerat:
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Jag är tacksam för feedbacken jag fått i tråden och inser att jag behöver visa en planlösning för att inte förvirra er, sorry!
Planlösning av källare med rum: toa, dusch, tvättstuga, förråd och maskinrum.
Skapa konto

Detta är de olika rummen i den aktuella delen av källaren. Det finns två badrum, ett som jag kallar Toalett och ett jag kallar Dusch. Väggarna jag river just nu är runt just dessa, men strax kommer jag även visa rivningen av väggarna i förrådet. Det utrymme jag benämner som "Hobbyrum" är till vänster om toan bortom den bärande väggen, och det som är "Hallen" är det som toan och tvättstugan mynnar till (det föll visst bort en dörr på ritningen, den är mellan hall och tvättstuga)

Jag slutför denna del av rivningen sent på natten mellan den 17 och 18 juni 2024.
Renoveringsbild i källare, visar rivna byggnadsrester på golvet, synliga rörinstallationer och verktyg i arbete mot en sliten vägg.
Skapa konto

Det blir ofta sena kvällar när barnen sover och man kan arbeta ostört. Vi har tur som har barn som sover som stockar, under hela bygget var det bara en som vaknade en gång när jag körde som mest med Hiltin, och det är en maskin som hörs. Tur att man bor i fristående villa för grannarna (som jag frågat) har inte märkt särskilt mycket.
Renovering av källare med borttagna väggar. Sladdar och verktyg ligger på golvet. Dörren till vänster, hallen rakt fram. Rör och byggmaterial på sidorna.
Skapa konto

Så här ser golvet ut under blåbetongväggen, jag står just nu i duschen och tittar nedåt mot hallen, där jag flytspacklat golvet för något år sedan. Väggen står som ni kan se i lite av en ränna.
Krossad blåbetong på golv vid rivning av vägg, med synliga vattenrör och elslang; vy från duschen mot hallen i en källarrenovering.
Skapa konto

Vy från toan bort mot hobbyrummet
Betonggolv med ränna och rivna rester av blåbetongvägg, visar renoveringsarbetet mellan hall och duschrum i källaren.
Skapa konto

Klockan två på natten blir det att dra sig till sängs, men jag fortsätter igen nästa kväll (fortfarande 18 juni).

Nu har jag fått rent efter rivningen och kan börja planera för nya väggar.
Renovering av källare med exponerade vatten- och elrör, grov spånbelysning och delvis rivna väggar. Sliten betonggolv med verktyg och tillbehör.
Skapa konto
Bild av rör och slangar på ett cementgolv i en källare under renovering, med verktyg och utrustning synliga i bakgrunden.
Skapa konto
Överblick av renovering i källare med synliga rör och kablar, ett öppet golv och diverse verktyg och utrustning.
Skapa konto

Eftersom väggen lämnade en ränna under sig fyller jag i denna med betong. En bräda med lite sten får agera form, och ni ser vattenrören till toan samt elslangarna till uttaget över fixturen.
Renoveringsarbete av källare med betongränna förberedd för fyllning, verktyg och brandsläckare synliga, mot en vägg med exponerad elinstallation.
Skapa konto

Vy över golv lagad med betong runt vattenrör vid hall i källare, med hink, tegelsten, brandfilt och golvbräda som formar ränna.
Skapa konto
Betong fyller ränna i golvet; en bräda och tegelstenar används som form. Svart hink och rör syns i bakgrunden; pågående renovering i källare.
Skapa konto

Det blir samma behandling för toans vägg
Renovering av källare, bild visar en pågående reparation av en vägg med betongrenna, träplanka som form, betongblock, dammsugare, och hink.
Skapa konto

Blandning av betong i ett urtag på golvet med elkablar och vattenrör, omgivna av verktyg för renovering i en källare.
Skapa konto

Betongfyllning i ränna på golvet där gamla blåbetongväggen stått, med synliga vattenrör och elslangar. Bräda fungerar som form.
Skapa konto
Golv med färsk betong i en ränna, träbräda används som form. Bakgrunden visar en vit vägg och betongblock med hål.
Skapa konto

Så här några månader in börjar jag få snits på murningen och gjutningen. Tur att man kan hålla uppe tempot trots att det så ofta blir problemlösning och specialgrejer som måste göras som bromsar upp.

Här får ni en överblicksvy, jag står i hallen, toan är till vänster och duschen till höger. Tvättstuga och sedan maskinrum rakt fram.
Vy från hallen mot duschrummet med kablar, rör och byggutrustning. Del av väggen riven, golv spacklat, och brädform för betong gjuten.
Skapa konto

En jättefördel med att göra om väggarna är att jag kan byta dörrar och dörrkarmar. Dörren till toan är idag jättesmal, bara 70 cm bred, det behövdes ju inte mer till ett litet förråd. Nu när allt görs om kan vi öka detta till 80 och få in standarddörrar överallt med höjdmodul 20. Hade vi velat behålla väggarna hade vi antingen fått behålla dörrarna eller specialbeställa dyra dörrar att passa befintliga hål
Vy från hallen med blottade väggar, röda verktyg och synliga rör i renoverat källarutrymme. Ledningar i taket och brokigt golv syns.
Skapa konto

På tal om dörrar har vi nu beställt en ny dörr för duschrummet som ersätter den nästan helt trasig som sitter idag. Den går ut till farstun och går ju genom en bärande vägg, så där var det bara att bita i det sura äpplet. Över sommaren kommer dock leveransen ta en bra stund så det gäller att vara ute i god tid. En till sak är att vi i hela huset kör den vita kulören 0500N i stället för den vanliga, lite gulare 0502Y. Det för med sig att alla dörrar, foder, lister mm behöver vara samma färg, och då måste man ofta beställa i förväg.

Nu är det den 19 juni 2024 och jag hanterar nästa problem. Den bärande hjärtväggen har en spricka i sig som jag knackar ut från ena sidan för att fylla igen. Jag står i hallen och fotar mot duschrummet.
Spricka i bärande vägg ovanför dörrkarm, exponerad betong, med elektriska ledningar i bakgrunden, under renovering av källare.
Skapa konto

Jag tog bort så mycket löst jag vågade, här kan jag stoppa in hela handen i hålet över dörrkarmen...
Spricka i en bärande vägg med delvis avtaget murbruk, exponerar öppning ovanför dörrkarm i hallen, del av renovering av källare.
Skapa konto

Lite murbruk senare...
Reparerad spricka över en dörrkarm med nytt murbruk applicerat, förbättrar den bärande väggen i hallen mot duschrummet.
Skapa konto

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Gamla duschens vattenrör tog tidigare bort, nu får även dessa hål muras igen
Vägg med igenmurade hål efter borttagna vattenrör, synlig gammal färgflagning och cement.
Skapa konto

Formarna på betongen tas bort och betongen fuktas upprepade gånger under dagen.
Renovering av tvättstuga; betonggolv, hål i väggen, verktyg, slangar och material utspridda. Kartong och uppstädningsredskap synliga.
Skapa konto
Byggarbetsplats med rör och sladdar på golvet, en murad lättbetongvägg till vänster, och byggverktyg och träreglar i bildens förgrund.
Skapa konto

Nu är det den 20 juni, och orsaken till mitt slit in på småtimmarna är att snickarna är inbokade idag. Med ett undantag blir de nya väggarna byggda med trä eftersom det är snabbare och enklare. Väggarna till dusch och toa blir såklart standard våtrumsvägg med 15mm plyfa och reglar cc45, i övrigt kör vi OSB överallt. Är det något jag var trött på i vårt gamla radhus vi bodde i innan var det just avsaknaden av skiva bakom gipset. Det är en sådan lyx att kunna sätta en hylla var som helst utan en massa fula pluggar!

En av väggarna kommer dock muras, och det är toalettens vägg mot tvättstugan, markerad nedan
Planritning över våning i renovering, visar toalett, tvättstuga, maskinrum, och förråd. Den nya murade väggen markerad i rött mellan toa och tvättstuga.
Skapa konto

Orsaken till detta borde vara uppenbar; inga organiska material mot källarytterväggen. I stället är muraren inbokad för att sätta upp en vägg i lättbetong.

Jag har sagt det tidigare men jag säger det igen. Snickarna vi har är fantastiska, och inte minst arbetar de så mycket snabbare än jag kan. Under dagen flyger reglar och skivor upp. Allt ställs förstås på byggplast för att stoppa fuktvandring.
Byggmaterial med träreglar och verktyg på plast i en renovering. Vattenrör syns, samt en vägg med borrhål på sidan. Verktyg och skruvpaket spridda på golvet.
Skapa konto
Byggarbetsplats med verktyg och material för renovering av väggar. Omonterade rör och träbitar på golvet, delvis uppbyggda innerväggar.
Skapa konto

När de åker på eftermiddagen har de gjort allt som var planerat, resten av väggarna kommer jag själv bygga.
Renovering av badrum och tvättstuga; väggar med träreglar och isolering, rörledning och verktyg synliga, vy från hallen mot pågående bygge.
Skapa konto

Vägg mellan dusch och tvättstuga:
Vägg med träreglar och osb-skivor, blå elrör syns, under renovering i ett hus.
Skapa konto

Vy från hallen, toan till vänster och tvättstuga rakt fram
Nybyggda träväggar i ett renoveringsprojekt, med synliga reglar och ledningar. En stege står vid en oavslutad del av väggen.
Skapa konto

Vägg under konstruktion med synliga träreglar och osb-skivor, verktyg och stege i bakgrunden. Pågående arbete i ett husrenoveringsprojekt.
Skapa konto

Här är toan, närmast i bild är den ännu icke påbörjade murade väggen.
Nya innerväggar under konstruktion i källare, med plywood och reglar. Byggutrustning och verktyg synliga, inklusive en vakuummaskin.
Skapa konto

Maskinrummet visar sig passa utmärkt som materialförråd och snickarbänk
OSB-skivor och träreglar staplade mot en vägg i ett rum under renovering, med dammsugare och byggmaterial på golvet.
Skapa konto

Rörmokaren har också varit förbi och rivit bort det sista i tvättstugan. Nu finns det inga vattenkranar kvar, och utkastaren i trädgården är borta.

Min nya leksak har också kommit, det är en Bosch GTR 55-225 slipgiraff som Amazon reade ut för 2000 kr. Ett lätt köp då det kommer finnas mycket att slipa framöver.
Bosch GTR 55-225 slipgiraff i medföljande blå förvaringslåda med tillbehör och instruktioner, placerad på betonggolv.
Skapa konto

Skönt att få upp de första nya innerväggarna, det känns som att nästa kapitel börjat i bygget. Men jag har mer att riva innan reglingen sätter igång på riktigt, och det berättar jag om i nästa inlägg.

• Gilla
djanlov och 1 till
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
Skönt att få upp de första nya innerväggarna,
Med tanke på fuktvandring mm. Är det inte bättre att köra betong "all-in" ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.