N
Hej,
Ska ansluta min elcentral inne till fasadskåpet ute. Där ute sitter det nån gammal skruvplintshistoria. Känns inte ok att bara skala 10mm2 och skruva fast, känns som flera kardeler kommer hamna utanför eller inte bli fastklämda....
Jag vill använda kabelskor, gärna ring, men är det rätt???
Har nog oisolerade liggande som tar max 10mm2, man ska väl inte löda också?

De skorna skall troligen 6-kant pressas. Inte så vanligt med dorn-press på LV. Jag föredrar Elpress prylar.

Löd absolut inte! Blir det varmgång kommer lödningen att släppa.

• Gilla
nova383 och 1 till
  • Laddar…
Vilken kabel har du?

Vill bara påpeka så det är sagt att det är ett arbete som ska göras av en elfirma med behörighet.
Installatören har säkert full koll på vad som behövs och har rätt verktyg för det.
Har du tänkt att göra det själv så se till att köpa en riktig presstång och kabelskor som passar
(Det är inga billiga saker och inget man slinker inom till Biltema eller Jula och köper)

N nova383 skrev:
Jag vill använda kabelskor, gärna ring, men är det rätt???
Du gör rätt att tveka om du inte är säker. Rätt är den metod som ger en tillförlitlig anslutning av samtliga ledare. Så mycket mer går inte att säga utan att se din gamla plint och de typer av ledare som redan sitter där. Den kanske behöver bytas.

Rent allmänt är pressade hylsor av olika slag tillförlitliga map anslutningen till ledaren, fast endast om man använder en bra presstång.

E
Du vet inte hur du ska gå tillväga, är du säker att jobbet är rätt för dig?
Eller är det kanske bättre att ta dit någon som utfört dylika arbeten innan.

Att kardelerna trilla utanför låter som ett varningstecken, vad är det för plint, kabeltytyp samt befintlig kabel i plinten?

Vad tänkte du göra med en kabel sko.

Lägger du upp bild så vet vi vad du pratar om annars.

N
Nooop. 10mm2 Kabelskor får inte plats på skruvplintarna, men en det var inte så lite utrymme för en skalad 10mm2 som jag först tyckte...
Det här är en tillfällig inkoppling, byggström, för att kunna fortsätta med ett annat moment inne. Kablarna måste in på plats nu liksom. De fasadskåpet är gammalt och var troligen enda säkrings centralen innan jag rev det rucklet. Det är en 4g10 in PEN från gatan Ett öppet gammalt fasadskåp med porslinssäkringar, skruvplintar och fjädrande skruvmejsel. Kablar kopplade till plintarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och ska ha denna 5g10 in till centralen inne.

Kan väl förresten egentligen ta bort skenam med de fyra porslinssäkringarna ? Men vill inte rör för mycket där verkar gammalt o skruvarna kanske går sönder. Men sen ,finns ju ingen anledning att ha dessa 4 här ute.

Så det var de gamla skruvskallarna på säkringarna du menade. Ja där ansluter man inget MK10. Du behöver väl inte dessa säkringar så riv bort dem. Då blir det bara två ledare under de gamla mantelklämmorna i botten och det ska gå.

Men om du tänker gå ut med TN-S, dvs en femledare behöver N och PE varsin klämma. Jag är inte vän med dessa mantelklämmor så jag skulle riva den med och sätta dit en EKS525, KKP 435L eller dylikt

Rad med olika färgade ELDON mantelklämmor för elinstallation, troligtvis EKS525 eller KKP 435L. Grå mantelklämma med fem svarta skruvanslutningar och en vit kondensator ovanpå, isolerad mot vit bakgrund.

Redigerat:
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
E
Känns som du komplicerar till saker och ting. Din byggcentral lär väl inte vara på mer än 20 A? Så läggg 5 st 6mm2 ledare på säkringarna och avsäkrad så.

N
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så det var de gamla skruvskallarna på säkringarna du menade. Ja där ansluter man inget MK10. Du behöver väl inte dessa säkringar så riv bort dem. Då blir det bara två ledare under de gamla mantelklämmorna i botten och det ska gå.

Men om du tänker gå ut med TN-S, dvs en femledare behöver N och PE varsin klämma. Jag är inte vän med dessa mantelklämmor så jag skulle riva den med och sätta dit en EKS525, KKP 435L eller dylikt

[bild][bild]
Ja nåt sånt borde det sitta istället för de där porslinspropparna..

E El-Löken66 skrev:
Känns som du komplicerar till saker och ting. Din byggcentral lär väl inte vara på mer än 20 A? Så läggg 5 st 6mm2 ledare på säkringarna och avsäkrad så.

E
N nova383 skrev:
Ja nåt sånt borde det sitta istället för de där porslinspropparna..
Du har 16A till din anläggning, finns ingen anledning att dra någon 5G10, du har goda möjligheter att plocka ut lämpliga A från säkringarna till höger eller plintarna längst ner om det föredras.

Jag råder dig att inte enbart gå efter tips från detta forum, här kan folk som aldrig gjort dylika kopplingar vräka ur sig vad som helst så återigen är mitt råd att du tillkalla någon med erfarenhet av detta.

I all välmening.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
N
E El-Löken66 skrev:
Du har 16A till din anläggning, finns ingen anledning att dra någon 5G10, du har goda möjligheter att plocka ut lämpliga A från säkringarna till höger eller plintarna längst ner om det föredras.

Jag råder dig att inte enbart gå efter tips från detta forum, här kan folk som aldrig gjort dylika kopplingar vräka ur sig vad som helst så återigen är mitt råd att du tillkalla någon med erfarenhet av detta.

I all välmening.
10mm2 sitter där nu iallafall. Grejerna är att garaget och friggan får sin ström från centralen inne i huset. Garaget ligger på egen 20a ner till garagets undercentral, samma med friggan men 16a. Kommer troligen aldrig belasta mer är 35a så en 5g6 hade räckt, men som sagt, att byta den fetekabeln sen om det skulle behövas är bara att glömma. Så därför valde jag denna mellan fasadskåpen och huvudcentral en.

E
N nova383 skrev:
10mm2 sitter där nu iallafall. Grejerna är att garaget och friggan får sin ström från centralen inne i huset. Garaget ligger på egen 20a ner till garagets undercentral, samma med friggan men 16a. Kommer troligen aldrig belasta mer är 35a så en 5g6 hade räckt, men som sagt, att byta den fetekabeln sen om det skulle behövas är bara att glömma. Så därför valde jag denna mellan fasadskåpen och huvudcentral en.
Ska du ha större säkring än 25A från ditt energi bolag måste du byta hela ditt mätarskåp. Servisledningen kan klara sig men det kan också kräva en ombyggnad av nätet. Endast din nätägare vet detta.

I min mening ska materielet anpassas efter installationen, inte tvärtom.

Men ska du tvunget ha detta så anpassar jag mig, även om jag tycker det verkar överdrivet.

• Gilla
nova383 och 1 till
  • Laddar…
N nova383 skrev:
Vad är då problemet med att ansluta den till vad du visar på bilden? Kabelskor är knappast något som behövs eller hjälper dig där.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
E
GK100 GK100 skrev:
Vad är då problemet med att ansluta den till vad du visar på bilden? Kabelskor är knappast något som behövs eller hjälper dig där.
Och varför sitter det säkringar i där till höger, hur hamnade dessa där, var något anslutet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.