Hej,
Håller på att förbereda inför dragningen av el och övriga kablar i ett nybygge. Vi vill ha en vägghängd tv utan synliga kablar. Har kikat lite på nätet på Samsung frame och tycker att det ser mycket tjusigt ut.
Förstår dock inte hur man ska förbereda med el och data för att kunna montera tvn helt platt mot väggen utan synliga kablar. Hinner tyvärr inte in till butik som säljer dessa och hoppas därför att någon här vet hur man bör göra?
Många tack på förhand!
Håller på att förbereda inför dragningen av el och övriga kablar i ett nybygge. Vi vill ha en vägghängd tv utan synliga kablar. Har kikat lite på nätet på Samsung frame och tycker att det ser mycket tjusigt ut.
Förstår dock inte hur man ska förbereda med el och data för att kunna montera tvn helt platt mot väggen utan synliga kablar. Hinner tyvärr inte in till butik som säljer dessa och hoppas därför att någon här vet hur man bör göra?
Många tack på förhand!
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 080 inlägg
Jag skulle sätta uttag nere vid golvet, och sedan dra en 40 alt 50 slang i väggen som avslutas i en dosa bakom tv:ns avsedda plats. Sedan dragit anslutningsladdar av lämplig längd i kanalen och ner till uttagen.
Går i exakt samma funderingar i samband med en renovering. Kommer att köra TVn över Wifi, så det är bara Eluttag jag behöver ha bakom TVn, så jag funderar på att gå från väggen på andra sidan på nåt sätt - men fortfarande, så måste jag ju ju veta VAR bak på TVn som det finns utrymme för ett platt uttag, eller hur är det egentligen tänkt? Har letat på nätet men hittar inget, så jag antar man får åka förbi och kolla på Elgiganten senare idag.
Till Samsung the frame hör det till en box till vilken man kopplar in el, antenn, Playstation eller vad man nu önskar. Jag har inte någon själv men har tittat på den en del. Från boxen går det sedan en tunn fin kabel upp till tv:n.
Minns tyvärr inte hur stor boxen är.
Minns tyvärr inte hur stor boxen är.
Kan man inte ha den boxen bakom TVn oxå?Fredric L skrev:
Har kollat upp The Frame närmare nu, och den där boxen är "jättestor". I mitt fall kom vi fram till att vi placerar boxen på andra sidan sovrumsväggen, och sen sätter ett rör för den tunna sladden (som dock har jättekontakter på 25mm bredd) genom väggen till TVn. Om det innebär vi får problem med fjärrkontrollen (är dock bara gipsväggar och träreglar) så får vi även köra på en IR-förlängare antar jag.
Tack för alla svar. Hur stor är "jättestor"? Vi planerar att ha en vägghängd tvmöbel under själva tvn. Kan det tänkas att man ställer boxen i möbeln?
Har 65” Frame och är supernöjd med bild och tavelfunktionen. Boxen är ca 40 bred och 20 djup men fjärrsignalerna är mot TV:n och ej boxen. Har boxen i ett stäng skåp under TVn. En supersmal transparent kabel är det enda som syns mellan TV och box. Väggfäste ingår.
Tack för svar.S swejonzy skrev:
Stämmer det att ström till tvn går genom den kabeln? Om så behöver alltså inte förbereda speciellt mycket alls, om man inte skulle försöka dra den kabeln i väggen.
Ström går via supertunna kabeln upp till TV:n. Boxen har alla kopplingar i övrigt, så inget behöver dras bakom/till TVn. Supersmart.N nybyggarn3 skrev:
Nu visade det sig att vi inte alls skulle ha någon tvbänk. Ni som har en Samsung frame, hur lång är kabeln mellan tv och box? Vi skulle behöva ta oss ganska långt för att hitta ett bra ställe att gömma lådan.
Det är ju lysande.rampante skrev:
Nästa fråga: Om man vill förbereda och dra slang för el och anslutningskabeln så att se kommer bakom tvn, kan man sikta med en infälld liten låda vårt som helst bakom tvn? Tänker mig att vi sätter en mig djup infälld låda för att rymma ett eluttag.