Demmpa Demmpa skrev:
Exakt vilken modell är det på värmepumpen?
Har du länk till manualen?
Har du länk till kopplingsschema?
Jag har det i digital form. Jag har inte lyckats hitta det på google, så firman som installerade anläggningen skickade mig service manual och en bruksanvisning. Kan skicka bild på kopplingsschema då det sitter på pannan. Går det att ladda upp pdf'er här? Annars får jag skicka via mail.

Anläggningen är en Panasonic. Inomhusenheten har beteckning: WH-ADC0916G9E8 Utomhusenheten: WH-UX12FE8
 
Kopplingsschema Detaljerat kopplingsschema för elektronisk utrustning med textbeskrivningar och koder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går att ladda upp pdf:er i forumet.
 
Hos mig är det 2 kablar med varsin dvärgbrytare från centralen, ena till min LVVP. 5x1,5 säkrad 3x10A till pumpen och andra 5x2,5 säkrad 3x16A till inomhusburken. Den senare är för tillfället begränsad till max 6kW spets. 16A mätarsäkring.

Lite märkligt med bara en kabel i TS fall.
 
Logad Logad skrev:
Hos mig är det 2 kablar med varsin dvärgbrytare från centralen, ena till min LVVP. 5x1,5 säkrad 3x10A till pumpen och andra 5x2,5 säkrad 3x16A till inomhusburken. Den senare är för tillfället begränsad till max 6kW spets. 16A mätarsäkring.

Lite märkligt med bara en kabel i TS fall.
Hur menar du med bara en kabel? Om du menar inkommande till brytaren från min elcentral så är det en grov historia, finns ingen anledning att bry sig om den. Då är hela din värmeanläggning totalt avsäkrad på 26A. Min är bara på 16A, och det är där min flaskhals sitter. Ev. också kabeln till elpatronen som bara är 5x1,5 som skulle kännas bättre om den var 5x2,5 som i ditt fall.

Har din eltillsats någonsin kopplats in i samband med att kompressorn också kör för fullt? Nu kan ju du ha en mindre kompressor än mig, eftersom den bara är säkrad till 10A. När min går för fullt föreskriver tillverkaren en last på 11,9A från kompressorn.
 
H Hjalle84 skrev:
Nu kan ju du ha en mindre kompressor än mig, eftersom den bara är säkrad till 10A. När min går för fullt föreskriver tillverkaren en last på 11,9A från kompressorn.
En (trög) 10A diazed kan belastas med 12A under lång tid (typ kontinuerligt).

Som riktmärke kan man säga att en diazed klarar 1,8 gånger märkströmmen i en timme.
En 10A klarar ca 18A i ungefär en timme.
En 16A klarar ca 28A i ungefär en timme.


Återigen, vad står det på räkningen/fakturan vad du har för abonnemang? Brukar stå vad huvudsäkringarna ska vara på.
 
Demmpa Demmpa skrev:
En (trög) 10A diazed kan belastas med 12A under lång tid (typ kontinuerligt).

Som riktmärke kan man säga att en diazed klarar 1,8 gånger märkströmmen i en timme.
En 10A klarar ca 18A i ungefär en timme.
En 16A klarar ca 28A i ungefär en timme.


Återigen, vad står det på räkningen/fakturan vad du har för abonnemang? Brukar stå vad huvudsäkringarna ska vara på.
16A. Men finns det inga huvudsäkringar så är det ju inte där problemet sitter att mina automatsäkringar löser, därav känns det inte relevant. Jag kommer börja att dimensionera min interna anläggning rätt.

Frågan i tråden var min interna försörjning till värmeanläggningen från min elcentral.
 
H Hjalle84 skrev:
16A. Men finns det inga huvudsäkringar så är det ju inte där problemet sitter att mina automatsäkringar löser, därav känns det inte relevant. Jag kommer börja att dimensionera min interna anläggning rätt.

Frågan i tråden var min interna försörjning till värmeanläggningen från min elcentral.
Eftersom huvudsäkringen är ditt "problem" kanske du bör ta dig en funderare för att i framtiden slippa problem. Dina ledningar efter mätaren SKA vara skyddade av en huvudsäkring som begränsar hur mycket ström som kan gå genom dina ledningar. Nätägarens servissäkring är högst troligt MINST 35A och är bara till för att skydda matande kabel och troligen olämplig att ha som skydd för dina trådar.
 
E elmont skrev:
Eftersom huvudsäkringen är ditt "problem" kanske du bör ta dig en funderare för att i framtiden slippa problem. Dina ledningar efter mätaren SKA vara skyddade av en huvudsäkring som begränsar hur mycket ström som kan gå genom dina ledningar. Nätägarens servissäkring är högst troligt MINST 35A och är bara till för att skydda matande kabel och troligen olämplig att ha som skydd för dina trådar.
Jag ser vad du skriver, men jag förstår fortfarande inte hur mina kommande huvudsäkringar skall göra att mina interna automatsäkringar inte löser. Det var frågeställningen med hela den här tråden!
 
Du kan ibland få svar på frågor du inte ställt när du medverkar på ett forum som du inte styr över. Är det info du inte vill ha så får du väl bara strunta i den.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Det har att göra med hur mycket ström/effekt du kan plocka ut totalt via din(a) gruppcentral(er).
För om du har 16A i huvudsäkring så kvittar det om pannan är avsäkrad 16A, 20A eller 25A, för då kommer dina huvudsäkringar att ryka istället för gruppsäkringarna.

Men inom några år så kommer troligen fler å fler nätägare att gå över från Säkringsabonnemang till Effektabonnemang för villor.


Jag hade eventuellt byggt om elspetsen i värmepumpen på följande sätt:
-Bytt elpatronen till en med två trefaselement, (3+6kW).
Satt dit några reläer och kontaktorer så att dagen enfasstyrningar blir tre trefasstyrningar.
För på så sätt blir det jämn belastning på faserna.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det har att göra med hur mycket ström/effekt du kan plocka ut totalt via din(a) gruppcentral(er).
För om du har 16A i huvudsäkring så kvittar det om pannan är avsäkrad 16A, 20A eller 25A, för då kommer dina huvudsäkringar att ryka istället för gruppsäkringarna.

Men inom några år så kommer troligen fler å fler nätägare att gå över från Säkringsabonnemang till Effektabonnemang för villor.


Jag hade eventuellt byggt om elspetsen i värmepumpen på följande sätt:
-Bytt elpatronen till en med två trefaselement, (3+6kW).
Satt dit några reläer och kontaktorer så att dagen enfasstyrningar blir tre trefasstyrningar.
För på så sätt blir det jämn belastning på faserna.
Tyvärr har jag varken kunskap eller förmåga att bygga om en värmepatron. Och har faktiskt inte en susning om vem som skulle åta sig ett sådant ingående ingrepp för en rimlig summa heller. Men du verkar ju sitta på kunskapen, så du kanske är sugen?
 
E elmont skrev:
Du kan ibland få svar på frågor du inte ställt när du medverkar på ett forum som du inte styr över. Är det info du inte vill ha så får du väl bara strunta i den.
Fast ditt budskap gick fram redan i tråden där frågan var aktuell, alldeles nyligen. Har du redan glömt det? Jag menar, du har inte en aning om varför jag söker information, eller vad jag tänker göra med den.

Kanske planerar jag att byta hela värmeanläggningen? Kanske planerar jag att ingå konflikt med nätägaren mest för nöjes skull? Kanske planerar jag värsta hempularlösningen som eldar upp hela min familj? Kanske planerar jag inför att anlita en firma, som bara gör/fakturerar för de ingrepp som är nödvändiga? Kanske vill jag bara ha en helhetsbild och förståelse innan jag gör något alls?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.