3 120 läst · 22 svar
3k läst
22 svar
Kabeldike, grävning
Medlem
· Blekinge
· 10 573 inlägg
Läs denna tråd. Hur djupt ska en elkabel grävas ner? | Byggahus.se
Det är oftast skillnad mellan vad en hantverkare tycker måste göras och vad som står i föreskrifterna.
Med det skyddet som TS har genom sina betongplattor behövs ingen nedgrävningsdjup. Det finns massvis med elkablar som ligger i ställverk i en grund betongränna med täckplattor över. Ingen nedgrävningsdjup alls.
Det är oftast skillnad mellan vad en hantverkare tycker måste göras och vad som står i föreskrifterna.
Med det skyddet som TS har genom sina betongplattor behövs ingen nedgrävningsdjup. Det finns massvis med elkablar som ligger i ställverk i en grund betongränna med täckplattor över. Ingen nedgrävningsdjup alls.
Av den tråden att döma känns 50 cm eller mer att rekommendera. Jag kan hålla med om att man har ett skydd i stenplattor men kabeln ska ligga länge och i framtiden kanske inte stenplattorna är kvar. Det räcker med en felplacerad spade för att få onödiga problem. Det är lika bra att göra jobbet ordentligt från början även om det kan upplevas som onödigt.T Thomas_Blekinge skrev:Läs denna tråd. Hur djupt ska en elkabel grävas ner? | Byggahus.se
Halloj,
Har grävt två kvällar nu och tror mig anse mig klar.
Ritningen för elen visade såklart fel och går inte alls där jag har ritat. Den går oskyddad längs med träspaljen och vad jag förmodar in till huset. (Ca 30 cm ner i marken.
Jag följde dock nätleverantörens elkabel och den ligger på 60cm, så jag fortsatte med det tills jag nådde huvudbyggnaden.
Vid huvudbyggnaden grävde jag en liten bit under grunden och hamnade på 40 cm. (För mig känns det vanskligt att gräva djupare än husets grund?)
Jag gjorde en lätt sluttning uppåt mot stuprännan (ungefär samma lutning som inkommande elen har) och hoppas det går att klämma in kabeln där vid knuten och avsluta med utanpåliggande den sista halvmetern.
Men det är det ok att ha lite olika djup?
Och just det!, Det väntas lite regn senare i veckan. Bör jag täcka allt sammans? (Vi pratar inga monsuner direkt..)
Ritningen för elen visade såklart fel och går inte alls där jag har ritat. Den går oskyddad längs med träspaljen och vad jag förmodar in till huset. (Ca 30 cm ner i marken.
Jag följde dock nätleverantörens elkabel och den ligger på 60cm, så jag fortsatte med det tills jag nådde huvudbyggnaden.
Vid huvudbyggnaden grävde jag en liten bit under grunden och hamnade på 40 cm. (För mig känns det vanskligt att gräva djupare än husets grund?)
Jag gjorde en lätt sluttning uppåt mot stuprännan (ungefär samma lutning som inkommande elen har) och hoppas det går att klämma in kabeln där vid knuten och avsluta med utanpåliggande den sista halvmetern.
Och just det!, Det väntas lite regn senare i veckan. Bör jag täcka allt sammans? (Vi pratar inga monsuner direkt..)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man (jag) kan bli tårögd över all möda och omsorg du lägger på detta. Som jag skrev tidigare är allt > 300 mm mer än ok i ditt fall så du får guldstjärna. I praktiken håller jag med i vad Thomas_Blekinge skriver trots att det regelmässigt av pätimetrar kan ses som lite vilda västern.J JOlsson91 skrev:Halloj,
[bild]
Hah! Tack ska du ha!GK100 skrev:
Vill bara att det ska bli rätt när jag inte gjort liknande tidigare
Medlem
· Blekinge
· 10 573 inlägg
Vissa tycker om at gräva! I a f blev det snyggt! F ö kan meddelas att många kraftbolag internationellt rekommenderar olika djup för olika spänningsnivåer, högre spänningar ligger djupast.
Lite OT Thomas du har väl inte helt glömt bort månadens kabel. Jag saknar den lite emellanåt.T Thomas_Blekinge skrev:
Liknande trådar
-
Elledningar mellan hus inför grävning h
El -
Gräva ner liten rund Ovan/nedgrävningspool - ISOLERA?
Pool -
Tid för grävning av VA, el och fiber
Grund & Markarbeten -
Minimera ras vid utgrävning för dränering
Grund & Markarbeten -
Vad gör man med jorden som blir kvar efter markarbeten/grävning?
Grund & Markarbeten