Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, nu börjar anslutningen till apparaten vid utgången av dimmerpucken, så det är inte fast installation, utan det är anslutningskabel fram till dimmern.
Och då är vi tillbaka till frågan runt anslutningskabel i rör och om man kan se det som sista inkopplingen av fast utrustning i enlighet med Handbok 435. :)

OK ifall tillverkaren säger så? Inte OK annars?

Mikael_L
Självklart är jag ute i tassemarkerna och beträder gråskalorna, det sticker jag inte under stol med.

Men installationen blir trots allt bra och säker.
Om utförande inte följer ss4364000 så har jag inte presumtion att det följer lag och föreskrifter, men 4364000 behöver ju inte följas, men då ska jag på annat sätt vara säker på att det ändå blir tillräckligt bra.

Mikael_L
Jag skulle t.ex. kunna dra EK istället för SXK till spottarna, då följer jag ss4364000 bättre, men installationen blir dock sämre och osäkrare.

Quist Quist skrev:
blir väl pottans enda funktion att skapa en luftficka?
Ja, pottans uppgift är endast att skapa en luftficka, aldrig att skapa elektrisk isolation.
Quist Quist skrev:
Fickan borde i så fall även kunna skapas av distansklotsar eller liknande.
Ja
Quist Quist skrev:
Är 0.75 mm2 förbjudet i fast installation eller handlar SKX:s olämplighet mer om tillverkarens anvisningar?
Det är tre fel här, dels krävs 1.5 mm² för installationskablar och dels krävs H07xxx för ledare som dras i rör och slutligen ska anslutningskablar inte användas som installationskablar i fast förläggning.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skulle t.ex. kunna dra EK istället för SXK till spottarna, då följer jag ss4364000 bättre, men installationen blir dock sämre och osäkrare.
FK är ett bättre alternativ till både SKX och EK ;)
En sak jag inte nämnde ang SKX är att snabbkopplingarna på drivdonet troligen inte stöder RK utan kräver extra omsorg.

Mikael_L
Som en del upptäckt så är jag och Bo inte helt överens.
Bo är väldigt kunnig och noggrann med reglerna (och därför en otrolig tillgång för oss alla som kan få ta del av detta).

Jag installerar i praktiken mer än Bo och faller lite mer mot ren pragmatism, dvs det går inte alltid att uppfylla alla regler med mindre än att man river huset först och bygger upp det på nytt, och därför smyger det sig in ett good-enough-tänk.
I just detta mitt egna installationsfall är det inte såå allvarligt svårt att få till något som på alla sätt och vis uppfyller ss4364000, så därför skaver det förstås något när jag ser att Bo helst vill se det lite bättre utfört.

Jag har ju möjligheten att dra in annan kabel sen när jag väl sätter upp spottarna, jag får väl se vad det blir.

Jaja, ville bara bluddra lite, så ni andra tråddeltagare får veta lite vad som gäller och vad som rör sig i mitt huvud.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En sak jag inte nämnde ang SKX är att snabbkopplingarna på drivdonet troligen inte stöder RK utan kräver extra omsorg.
I mitt fall tror jag det funkar, om de inte gjort om anslutningsboxen, eller att jag minns fel.
Däremot måste knappen tryckas in, och såklart vara noggrann och kolla noga så att alla kardeler kom rätt.

Hur många spottar i Sverige är inte inkopplade med lös fk liggandes uppe i taket utan ens en plastkåpa som värmeskydd då?
Lär vara enorma mängder😬

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
I Intresserad22 skrev:
Hur många spottar i Sverige är inte inkopplade med lös fk liggandes uppe i taket utan ens en plastkåpa som värmeskydd då?
Lär vara enorma mängder😬
Ja och ...?

A
I Intresserad22 skrev:
Lär vara enorma mängder😬
Jo tyvärr tror jag också det. Många har nog helt enkelt inte koll på att det inte får vara så.

Och hur många gruppcentraler är inte monterade med alla ledningar direkt mot brännbar byggnadsdel också. Alltså utan något bakstycke. Det är nog många innan gipset började bli vanligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.