7 858 läst · 39 svar
8k läst
39 svar
Kabel till spottar helt regelenligt
Och då är vi tillbaka till frågan runt anslutningskabel i rör och om man kan se det som sista inkopplingen av fast utrustning i enlighet med Handbok 435.Mikael_L skrev:
OK ifall tillverkaren säger så? Inte OK annars?
Självklart är jag ute i tassemarkerna och beträder gråskalorna, det sticker jag inte under stol med.
Men installationen blir trots allt bra och säker.
Om utförande inte följer ss4364000 så har jag inte presumtion att det följer lag och föreskrifter, men 4364000 behöver ju inte följas, men då ska jag på annat sätt vara säker på att det ändå blir tillräckligt bra.
Men installationen blir trots allt bra och säker.
Om utförande inte följer ss4364000 så har jag inte presumtion att det följer lag och föreskrifter, men 4364000 behöver ju inte följas, men då ska jag på annat sätt vara säker på att det ändå blir tillräckligt bra.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 546 inlägg
Ja, pottans uppgift är endast att skapa en luftficka, aldrig att skapa elektrisk isolation.Quist skrev:
JaQuist skrev:
Det är tre fel här, dels krävs 1.5 mm² för installationskablar och dels krävs H07xxx för ledare som dras i rör och slutligen ska anslutningskablar inte användas som installationskablar i fast förläggning.Quist skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 546 inlägg
FK är ett bättre alternativ till både SKX och EKMikael_L skrev:
En sak jag inte nämnde ang SKX är att snabbkopplingarna på drivdonet troligen inte stöder RK utan kräver extra omsorg.
Som en del upptäckt så är jag och Bo inte helt överens.
Bo är väldigt kunnig och noggrann med reglerna (och därför en otrolig tillgång för oss alla som kan få ta del av detta).
Jag installerar i praktiken mer än Bo och faller lite mer mot ren pragmatism, dvs det går inte alltid att uppfylla alla regler med mindre än att man river huset först och bygger upp det på nytt, och därför smyger det sig in ett good-enough-tänk.
I just detta mitt egna installationsfall är det inte såå allvarligt svårt att få till något som på alla sätt och vis uppfyller ss4364000, så därför skaver det förstås något när jag ser att Bo helst vill se det lite bättre utfört.
Jag har ju möjligheten att dra in annan kabel sen när jag väl sätter upp spottarna, jag får väl se vad det blir.
Jaja, ville bara bluddra lite, så ni andra tråddeltagare får veta lite vad som gäller och vad som rör sig i mitt huvud.
Bo är väldigt kunnig och noggrann med reglerna (och därför en otrolig tillgång för oss alla som kan få ta del av detta).
Jag installerar i praktiken mer än Bo och faller lite mer mot ren pragmatism, dvs det går inte alltid att uppfylla alla regler med mindre än att man river huset först och bygger upp det på nytt, och därför smyger det sig in ett good-enough-tänk.
I just detta mitt egna installationsfall är det inte såå allvarligt svårt att få till något som på alla sätt och vis uppfyller ss4364000, så därför skaver det förstås något när jag ser att Bo helst vill se det lite bättre utfört.
Jag har ju möjligheten att dra in annan kabel sen när jag väl sätter upp spottarna, jag får väl se vad det blir.
Jaja, ville bara bluddra lite, så ni andra tråddeltagare får veta lite vad som gäller och vad som rör sig i mitt huvud.
I mitt fall tror jag det funkar, om de inte gjort om anslutningsboxen, eller att jag minns fel.Bo.Siltberg skrev:
Däremot måste knappen tryckas in, och såklart vara noggrann och kolla noga så att alla kardeler kom rätt.
Hur många spottar i Sverige är inte inkopplade med lös fk liggandes uppe i taket utan ens en plastkåpa som värmeskydd då?
Lär vara enorma mängder😬
Lär vara enorma mängder😬
Jo tyvärr tror jag också det. Många har nog helt enkelt inte koll på att det inte får vara så.I Intresserad22 skrev:
Och hur många gruppcentraler är inte monterade med alla ledningar direkt mot brännbar byggnadsdel också. Alltså utan något bakstycke. Det är nog många innan gipset började bli vanligt.