14 509 läst · 18 svar
15k läst
18 svar
Kabel till 32A uttag.
Sida 1 av 2
Hej, jag ska byta ut några trefas uttag i en restaurang, just nu ligger dem på 16 A med 4mmA kabel. Så frågan är om jag ska byta från 16 A uttag till 32 A uttag, ska jag då ha en 6mmA kabel eller en större? Går det att ha kvar de befintliga 4mmA kablarna.
Längden är ca 3 meter till centralen. Ska jag även ha en 32 A säkring? Det är den största som jag kunde hitta som automat säkring.
Enligt restaurangen ville dem ha en stor säkring så att den inte bryts.
Längden är ca 3 meter till centralen. Ska jag även ha en 32 A säkring? Det är den största som jag kunde hitta som automat säkring.
Enligt restaurangen ville dem ha en stor säkring så att den inte bryts.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 933 inlägg
Är du elektriker och ställer en sådan fråga på ett konsumentforumet?
Jag är inte elektriker men har hängt här ett tag.
Om de nöjer sig med 25A, 16 eller 20 verkar ju nästa ha räckt så går det bra med 6 mm2
Ska det säkras 32 A fullt vad uttaget tål så är det 10 mm2 som gäller som tumregel.
32 A och 6 mm2 KAN gå om kabel förläggs rätt och får tillräcklig kylning (inte ovan pizzaugnen)
Protte
Om de nöjer sig med 25A, 16 eller 20 verkar ju nästa ha räckt så går det bra med 6 mm2
Ska det säkras 32 A fullt vad uttaget tål så är det 10 mm2 som gäller som tumregel.
32 A och 6 mm2 KAN gå om kabel förläggs rätt och får tillräcklig kylning (inte ovan pizzaugnen)
Protte
Tja, om du ska säkra kabeln och uttaget med 32 A så får du göra en vanlig ledningsdimensionering. Om där har behövts 4 kvmm för 16 A kan det väl tänkas att du behöver gå upp i dimension mot tumreglerna.
Kolla med eldim (eller ElVis om du är elektriker).
Detta är inte ett rekommenderat hempul. Det låter också lite som att restaurangägaren behöver lite utbildning om el.
Kolla med eldim (eller ElVis om du är elektriker).
Detta är inte ett rekommenderat hempul. Det låter också lite som att restaurangägaren behöver lite utbildning om el.