14 509 läst · 18 svar
15k läst
18 svar
Kabel till 32A uttag.
Sida 1 av 2
Hej, jag ska byta ut några trefas uttag i en restaurang, just nu ligger dem på 16 A med 4mmA kabel. Så frågan är om jag ska byta från 16 A uttag till 32 A uttag, ska jag då ha en 6mmA kabel eller en större? Går det att ha kvar de befintliga 4mmA kablarna.
Längden är ca 3 meter till centralen. Ska jag även ha en 32 A säkring? Det är den största som jag kunde hitta som automat säkring.
Enligt restaurangen ville dem ha en stor säkring så att den inte bryts.
Längden är ca 3 meter till centralen. Ska jag även ha en 32 A säkring? Det är den största som jag kunde hitta som automat säkring.
Enligt restaurangen ville dem ha en stor säkring så att den inte bryts.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 933 inlägg
Är du elektriker och ställer en sådan fråga på ett konsumentforumet?
Jag är inte elektriker men har hängt här ett tag.
Om de nöjer sig med 25A, 16 eller 20 verkar ju nästa ha räckt så går det bra med 6 mm2
Ska det säkras 32 A fullt vad uttaget tål så är det 10 mm2 som gäller som tumregel.
32 A och 6 mm2 KAN gå om kabel förläggs rätt och får tillräcklig kylning (inte ovan pizzaugnen)
Protte
Om de nöjer sig med 25A, 16 eller 20 verkar ju nästa ha räckt så går det bra med 6 mm2
Ska det säkras 32 A fullt vad uttaget tål så är det 10 mm2 som gäller som tumregel.
32 A och 6 mm2 KAN gå om kabel förläggs rätt och får tillräcklig kylning (inte ovan pizzaugnen)
Protte
Tja, om du ska säkra kabeln och uttaget med 32 A så får du göra en vanlig ledningsdimensionering. Om där har behövts 4 kvmm för 16 A kan det väl tänkas att du behöver gå upp i dimension mot tumreglerna.
Kolla med eldim (eller ElVis om du är elektriker).
Detta är inte ett rekommenderat hempul. Det låter också lite som att restaurangägaren behöver lite utbildning om el.
Kolla med eldim (eller ElVis om du är elektriker).
Detta är inte ett rekommenderat hempul. Det låter också lite som att restaurangägaren behöver lite utbildning om el.
Jag är elektriker kommer att hjälpa en kompis som precis fått en restaurang. Dem har haft en vagn Innan då deras säkringar på 25 A slogs flera gånger tills dem bytte till större säkringar, eftersom dem kommer ha ungefär samma Stekhäll och apparater så vill dem byta ut till större. Läste att det räcker med 6mmA till 32 A säkring. Men eftersom på 16 A uttag har dem kopplat 4mmA kabel så tror pga det kan bli varm där inne.prototypen skrev:
Protte
Enligt dem så slogs deras 25 A säkring av flera gånger tills dem säkrade upp när dem hade en mat vagn, men nu när dem fick en riktig resturang så kommer dem ha ca samma effekt då dem har nästa samma apparater dem utgick från vilka säkringar dem hade i matvagnen.A Alexn72 skrev:
Haha hoppades på att det finns elektriker härprototypen skrev:
Protte
Om du är elektriker så vet du väl hur man gör en kabeldimensionering? Eller har någon på jobbet att fråga? Du vet väl att du begår ett brott om du inte har egen auktorisation och gör detta utanför företaget du är anställd i.
Alla prylarna som du räknar upp bör sannolikt ha egna gruppledningar. Är det matningen till centralen du dimensionerar?
Alla prylarna som du räknar upp bör sannolikt ha egna gruppledningar. Är det matningen till centralen du dimensionerar?
Det låter mer rimligt att dela upp förbrukarna på fler grupper än att säkra allt 32A.
För övrigt blir jag faktiskt riktigt orolig om man inte lär sig detta i skolan, ännu mer orolig blir jag när man försöker googla sig till kunskapen. Kunskapen finns här på forumet, inget tvivel om det, men ponera att restaurangen brinner ner för att rådet var fel på grund av att alla omständigheter inte var kända?
Det finns en hel del som kan sägas om detta, men jag stannar där.
För övrigt blir jag faktiskt riktigt orolig om man inte lär sig detta i skolan, ännu mer orolig blir jag när man försöker googla sig till kunskapen. Kunskapen finns här på forumet, inget tvivel om det, men ponera att restaurangen brinner ner för att rådet var fel på grund av att alla omständigheter inte var kända?
Det finns en hel del som kan sägas om detta, men jag stannar där.