18 711 läst · 28 svar
19k läst
28 svar
Kabel mellan huvudcentral och undercentral, vilken?
Det menar han inte. Men det Bo menar är att ovansidan per automatik inte är primärsidan. Sen är det ofta olämpligt av det skäl Bo anger, om det är olika area och/eller ledartyp.R Råta skrev:
J Johan456 skrev:
Nä man får ju titta på schemat men i regel så är hager iaf inkommande på ovansida.
Jag pratar bara 5 ledarssystem TNS här. Men tar du N-plinten på HC så kommer väl JFB i Hc även påverka uc?
Ok menar alltså att man inte skulle få bra kontakt om man har en 6mm2 och 2,5mm2 på andra anslutningen på inkommande i JFB? Isf kanske det vore bättre att sätta en N Plint som delar upp inkommande N-ledare.
Kan inte minnas att man inte kunde göra så här när man utbilda sig.
Är ni oxå utbildade Elektriker som svarar här?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 668 inlägg
Det är vanskligt att ha förutfattade meningar om "ovansida" och "N-plint" i en elcentral. Bara för att en normal JFB vanligen matas från ovansidan så behöver det inte alltid vara så. Bättre att vara exakt i sin beskrivning. Här är en skiss på en central med tre st N-plintar. Så kan det se ut. Man kan alltså inte prata om en "N-plint" utan måste beskriva exakt vad för slags N-plint man menar. Elcentraler kan se olika ut.
N1-plinten är en inkommande N-plint (centralen är matad med TN-S) som ligger före grupperna i centralen (före dess HB). Den används lämpligen till utgående huvudledningar till andra HC (inte UC).
N2 är en plint för oskyddade grupper i centralen. Den kan också använda för huvudledningar till UC.
N3 är en plint för skyddade grupper i centralen.
En enkel TN-S-matad elcentral utan utgående huvudledningar har vanligen bara N3-plinten. Inkommande N kopplas där direkt till JFBn. Det går bra eftersom den inte behövs på fler ställen. Men så fort det blir en utökning så får man problem. Då är det väldigt bra med en N1-plint.
Man får se upp med vad som händer om en N-plinten frånskiljs från PEN. Det sker ju om JFBn bryter, men det sker också om man behöver isolationsmäta grupperna. Kanske ska en JFB installeras. Det finns flera sätt att gå fel här. Man vill inte av misstag bryta nollan till en spänningssatt huvudledning. Så tumregelmässigt kan man säga att fas och nolla i utgående ledningar ska tas från samma sida av HB och samma sida av JFBer.
Jag är formellt en outbildad elektriker
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
N1-plinten är en inkommande N-plint (centralen är matad med TN-S) som ligger före grupperna i centralen (före dess HB). Den används lämpligen till utgående huvudledningar till andra HC (inte UC).
N2 är en plint för oskyddade grupper i centralen. Den kan också använda för huvudledningar till UC.
En enkel TN-S-matad elcentral utan utgående huvudledningar har vanligen bara N3-plinten. Inkommande N kopplas där direkt till JFBn. Det går bra eftersom den inte behövs på fler ställen. Men så fort det blir en utökning så får man problem. Då är det väldigt bra med en N1-plint.
Man får se upp med vad som händer om en N-plinten frånskiljs från PEN. Det sker ju om JFBn bryter, men det sker också om man behöver isolationsmäta grupperna. Kanske ska en JFB installeras. Det finns flera sätt att gå fel här. Man vill inte av misstag bryta nollan till en spänningssatt huvudledning. Så tumregelmässigt kan man säga att fas och nolla i utgående ledningar ska tas från samma sida av HB och samma sida av JFBer.
Det är klart du KAN lägga en 2,5 och en 6 på samma plint, men risken är att du får en dålig anslutning med varmgång som följd. Den risken har inte förändrats sen du utbildade dig utan har snarare alltid varit känd. Att dela på en separat nollplint är att föredra.R Råta skrev:Nä man får ju titta på schemat men i regel så är hager iaf inkommande på ovansida.
Jag pratar bara 5 ledarssystem TNS här. Men tar du N-plinten på HC så kommer väl JFB i Hc även påverka uc?
Ok menar alltså att man inte skulle få bra kontakt om man har en 6mm2 och 2,5mm2 på andra anslutningen på inkommande i JFB? Isf kanske det vore bättre att sätta en N Plint som delar upp inkommande N-ledare.
Kan inte minnas att man inte kunde göra så här när man utbilda sig.
Är ni oxå utbildade Elektriker som svarar här?
Kan också reagera över att du lägger en 2,5mm2 direkt på inkommande, vad har du för huvudsäkringar? Och ja, jag är auktoriserad elinstallatörer.
Bo.Siltberg skrev:Det är vanskligt att ha förutfattade meningar om "ovansida" och "N-plint" i en elcentral. Bara för att en normal JFB vanligen matas från ovansidan så behöver det inte alltid vara så. Bättre att vara exakt i sin beskrivning. Här är en skiss på en central med tre st N-plintar. Så kan det se ut. Man kan alltså inte prata om en "N-plint" utan måste beskriva exakt vad för slags N-plint man menar. Elcentraler kan se olika ut.
[bild]
Jag var kanske lite snabb när jag sa ovansida JFB....
Men att säga N-plint på HC tycker inte jag är så svårt att förstå dock. För mig har den en betydelse som jag tycker är rätt självklar.
Jo centraler kan se olika ut, därför viktigt att veta vad en TNS, TNC och en TNC-S central är för något. Då vet man hur dom är uppbyggda och det har en del här inne svårt att få ihop.
Ditt schema är jag alldeles för trött för att titta på nu känner jag, ser rörigt ut. Jag är mer van att titta på scheman i Cad. ;
Varför har du dvärgbrytare på ledning 2 och inte en HB?
Jo men sen kanske jag istället skulle gå med 6mm2 till en UC oxå och då blir ju allt bättreJ Johan456 skrev:Det är klart du KAN lägga en 2,5 och en 6 på samma plint, men risken är att du får en dålig anslutning med varmgång som följd. Den risken har inte förändrats sen du utbildade dig utan har snarare alltid varit känd. Att dela på en separat nollplint är att föredra.
Kan också reagera över att du lägger en 2,5mm2 direkt på inkommande, vad har du för huvudsäkringar? Och ja, jag är auktoriserad elinstallatörer.
Jo men är rätt färsk ännu trots min ålder.. Så har inte gjort nån UC än, men en egen nollplint är ju bra..
Jo men är väl inget fel att lägga 2,5mm2 till en UC? om man säkrar av med 3x16A? Bara tänka på 10mm2 om du har 4 ledarsystem.
J Johan456 skrev:
OK så man kan inte göra den i UC istället efter en HB? Så tänker jag
Det kan man såklart göra förutsatt att matande säkring till ”huvudcentralen” får utgöra kortslutningsskydd till huvudledning 2. Oavsett är det inte förstahandsvalet då det blir otydligt och obegripligt för många, även yrkesmän.R Råta skrev:
R Råta skrev:Jo men sen kanske jag istället skulle gå med 6mm2 till en UC oxå och då blir ju allt bättre
Jo men är rätt färsk ännu trots min ålder.. Så har inte gjort nån UC än, men en egen nollplint är ju bra..
Jo men är väl inget fel att lägga 2,5mm2 till en UC? om man säkrar av med 3x16A? Bara tänka på 10mm2 om du har 4 ledarsystem.
R Råta skrev:Jo men sen kanske jag istället skulle gå med 6mm2 till en UC oxå och då blir ju allt bättre
Det beror på många olika förutsättningar. T.ex. förimpedans och ledningslängd till UC.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 668 inlägg
Det kan gå riktigt illa när du kommer till en elcentral som inte är så självklart uppbyggd. Det finns ingen självklar betydelse för en N-plint i en elcentral då det kan finnas flera.R Råta skrev:
Jag ska inte belasta dig med mer hjälp.R Råta skrev:
Exakt vad jag också skulle skrivt.J Johan456 skrev:
Men många vet inte att man ens kan tänka så, så därför blir det ganska lätt jobbigt för nästa elektriker, så därför försöker jag undvika oortodoxa lösningar. Man måste ju inte göra allt skit man får göra.