Kanske dax att gräva ner gulslang med ny kabel?
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Så tänker jag också.
Jag tipsade om att mäta alla kabelsträckningar på det sätt jag gjorde, för att få lite beslutsunderlag.
Om alla kablar är dåliga, på okända ställen, så är det nog frågan om det inte är bäst att ta ett ordentligt tag och byta allt.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Tack för väldigt intressant tråd @Mikael_L och @tveksamt!

En fråga till de erfarna: Jag har många meter EKKJ (eller motsvarande) på min fastighet som legat där i minst 50 år utan problem och fortfarande är bra.

Hur blir det sådana extrema skador som syns på bilder? Är det alltid yttre åverkan såsom grävning eller kan det räcka med makadam och vassa stenar över tid? Man ska väl alltid förlägga i sand, men det slarvas det med ibland.
Jag vet att min lermark sviktade betänkligt när en timmerlastbil lämnade varor vid ett tillfälle och en EKKJ låg bara 35-40 cm under där bilen körde. Hade den uppmätt vid tillfälle, därför vet jag. Om man då tänker att det låg vassa stenar runt kabeln, skulle sådant vi sett här kunnat hända då?
 
K _KirderF_ skrev:
Kanske dax att gräva ner gulslang med ny kabel?
Helt klart min tanke också, föreningen drar sig lite för utgiften dock. Kostnaden blir märkbar, speciellt som det förmodligen är två asfalterade vägar som ska passeras och två uppfarter, den ena stenlagd med små gatstenar.
 
Mikael_L
tveksamt tveksamt skrev:
Helt klart min tanke också, föreningen drar sig lite för utgiften dock. Kostnaden blir märkbar, speciellt som det förmodligen är två asfalterade vägar som ska passeras och två uppfarter, den ena stenlagd med små gatstenar.
Det är därför ni måste skaffa er mer beslutsunderlag.
Gör allt strömlöst och öppna upp och koppla loss alla kabeländor, så går det snabbt att mäta alla kabelsträckor sen.
Ha lite koll på att det finns någon jordpunkt att mäta mot i närheten, det går ju som jag berättade med jordblecket på vilket uttag som helst på något hus (via skarvsladd). För det har ju kontakt med jordtaget vid transformatorn med max ett par ohm extra motstånd, så det duger väldigt bra om man vill megga mellan koncentrisk ledare och äkta jord.
 
Mikael_L
MultiMan MultiMan skrev:
En fråga till de erfarna: Jag har många meter EKKJ (eller motsvarande) på min fastighet som legat där i minst 50 år utan problem och fortfarande är bra.
MultiMan MultiMan skrev:
Hur blir det sådana extrema skador som syns på bilder? Är det alltid yttre åverkan såsom grävning eller kan det räcka med makadam och vassa stenar över tid? Man ska väl alltid förlägga i sand, men det slarvas det med ibland.
Ja det där är en bra fråga, och en av anledningarna till att jag startat tråden, och en av anledningarna till att jag blev så nyfiken på det hela att jag besökte tveksamt för att få kolla lite.
Jag tänker helt enkelt att jag kan lära mig lite mer själv här.

Jag blev faktiskt rätt ställd över de skador jag såg. Elektriker med lång erfarenhet, kanske @elmont eller GK100 som exempel kan ge lite input över hur ovanligt detta är.

Själv tänker jag att det borde inte alls kunnat se ut såhär ifall kabelhöljet varit helt.

Men med en skada, så det kommer in fukt så blir det väl snabbt värre.
Kan jordmån, pH-värde osv påverka? Antagligen ...

Jag har också fått för mig att en ledare som för belastningsström ärgar snabbare och värre, men jag är inte säker på varför jag tror det. Kanske något jag hört, eller så kan man misstänka att en spänningsskillnad gör att joner och sånt där kemiskt att det ärgar snabbare och bättre.
Och är det så, så har vi ytterligare ett skäl till varför PEN-ledare på detta vis är dåligt.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är därför ni måste skaffa er mer beslutsunderlag.
Gör allt strömlöst och öppna upp och koppla loss alla kabeländor, så går det snabbt att mäta alla kabelsträckor sen.
Ha lite koll på att det finns någon jordpunkt att mäta mot i närheten, det går ju som jag berättade med jordblecket på vilket uttag som helst på något hus (via skarvsladd). För det har ju kontakt med jordtaget vid transformatorn med max ett par ohm extra motstånd, så det duger väldigt bra om man vill megga mellan koncentrisk ledare och äkta jord.
Absolut! Jag ska göra detta vidare och rekommendera det till styrelsen att göra denna mätning så vi vet lite mer. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.