Ok, än bättre! Ska ta en titt och kolla hur det ser ut i verkligheten.

• Gilla
mykee2
  • Laddar…
Ja, så kanske det är, att man slipper ta av fälgen på släp.
Jag reagerade också på valeryds sida, att det är lite missvisande bild när de justerar (den med polygripen).

JOW skrev:
Ja, så kanske det är, att man slipper ta av fälgen på släp.
Jag reagerade också på valeryds sida, att det är lite missvisande bild när de justerar (den med polygripen).
Har man bytat backar går det att grovjustera när trumman moteras

Tack för alla tips, helt ovärderligt!

Justerade bromsarna och fick med beröm godkänt på besiktningen idag. Ovanligt bra bromsar var kommentaren! (y)

Om någon är sugen på Gotlandssemester så finns det en vagn till salu här!

• IMG_1592.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mycke_nu skrev:
Tack för alla tips, helt ovärderligt!

Justerade bromsarna och fick med beröm godkänt på besiktningen idag. Ovanligt bra bromsar var kommentaren! (y)

Om någon är sugen på Gotlandssemester så finns det en vagn till salu här!
Om nu bromsarna är så bra som du säger, varför i hela friden har du hängt ett jätteankare bakom vagnen för?? ;-)

• Gilla
  • Haha
Overkill och 4 till
  • Laddar…
Gilbert skrev:
Om nu bromsarna är så bra som du säger, varför i hela friden har du hängt ett jätteankare bakom vagnen för?? ;-)
Gotländsk parkeringsbroms?

Tack för mycket information. :)
mycke_nu : sålt vagnen? Jagar precis en sådan...

Ja, den försvann snabbt. :)

Mikael_L
mycke_nu skrev:
Ja, den försvann snabbt. :)
Trots det stöddiga ankaret ...? :cool:

• Gilla
Elkludde
  • Laddar…
Fyrhjulsdrift på Mercan. :cool:

P
Jag fortsätter på denna tråd... Då jag har samma problem.
Backautomatik.. Har svårt att få till att det funkar.

AL-KO paraxel 2x1200kg
Historien är att jag hade mycket dålig bromsverkan pga påskjutsbromsdämparen gick extremt trögt ihop. Det var som att ha ett obromsat släp men att ha ett 2tons boggie hästsläp utan broms är inte roligt. Och backa med det då var inga problem då som sagt påskjutet gick inte ihop dvs inga bromsar..

Så jag bytte påskjutsdämpare. Tog vajrarna samtidigt så dessa var rätt tröga de med. Kändes som att hela släpet hade gegggat igen. Gjorde rent justeringsskruvarna och expandern. Sen har jag försökt att få till detta med att det bromsar OCH det går att backa.

Broms vid färd framåt funkar galant och det bromsar jämt.
Backa går bra tills påskjutet börjar bli ihoptryckt sen börjar det bli mer och trögt och sen vid lite mer ihoptryckt så tvärlåser sig alla 4 hjulen. Känns som precis vanlig broms.

Har just sådana trummor som bilden i inlägg #12
Ska inte bromsbackarna "glida undan" då detalj 6 viker sig inåt när man backar?

hsd
Jag hade liknande på mitt släp, gick rådet att ta isär och rengöra allt samt smörja (kopparpasta) sparsamt på de rörliga delarna
Det hjälpte och allt fungerar nu

P
Alla fyra bromstummor har varit demonterade, rengjorda och smörjda så allt rör sig lätt.
Det sitter ju en fjäder från detalj 6 och drar denna tillbaka till rätt position. Den är rätt hård. Kan det vara för hårt?
Sen slog det mig en tanke, vad händer om bromsbackarna, trummorna är för mycket slitna?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.