5 169 läst · 27 svar
5k läst
27 svar
Justera eliptiskt motorcykelekerhjul
Däcket är nytt, men kanske slarvigt monterat. Huskvarnan har legat i kartonger under deWorkingclasshero skrev:
senaste deceennierna, därför har jag ingen aning om fälgens historik.
Staffan
Inga problem att göra själv för en normalhändig person. Har riktat och bytt fälgbanor dussintals gånger efter att ha åkt enduro i många år.
Jag hade lossat (efter att ha smörjt) alla ekrar tills fälgen får ”fritt spelrum” och mätt diametern på den. Om det inte skiljer mer än några mm eller kanske en cm så hade jag sedan börjat med att spänna ekrarna lite i taget där det behövs samtidigt som man håller koll på både centrering och skevhet med någon form av indikator. Riktig indikatorklocka är överkurs.
Om fälgbanan är väldigt oval kanske den behöver tas bort och grovriktas i en verkstadspress.
Jag hade lossat (efter att ha smörjt) alla ekrar tills fälgen får ”fritt spelrum” och mätt diametern på den. Om det inte skiljer mer än några mm eller kanske en cm så hade jag sedan börjat med att spänna ekrarna lite i taget där det behövs samtidigt som man håller koll på både centrering och skevhet med någon form av indikator. Riktig indikatorklocka är överkurs.
Om fälgbanan är väldigt oval kanske den behöver tas bort och grovriktas i en verkstadspress.
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Eller fel däck, på cyklar iaf finns det "nästan" lika stora hjul, man måste veta exakt.Staffan2000 skrev:
För att tillföra tråden mer info behöver vi veta om fälgen är oval; skev eller stukad, eller för den delen alla 3 defekterna.
Fritt spelrum?M Maximarcus skrev:Inga problem att göra själv för en normalhändig person. Har riktat och bytt fälgbanor dussintals gånger efter att ha åkt enduro i många år.
Jag hade lossat (efter att ha smörjt) alla ekrar tills fälgen får ”fritt spelrum” och mätt diametern på den. Om det inte skiljer mer än några mm eller kanske en cm så hade jag sedan börjat med att spänna ekrarna lite i taget där det behövs samtidigt som man håller koll på både centrering och skevhet med någon form av indikator. Riktig indikatorklocka är överkurs.
Om fälgbanan är väldigt oval kanske den behöver tas bort och grovriktas i en verkstadspress.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 128 inlägg
Har kört mc sen -78 så det har blivit några tusen mil påStaffan2000 skrev:
landsvägshojar och veteraner. En av de senaste hojarna en
Dominator 650 hade en bula på framfälgen när jag köpte den
men märker inget när jag kör så det får vara tills nästa däckbyte.
Vilken modell på hojen är det ? Jag brukade åka på tanken på
min fars Drömbåge i sju års åldern på sextiotalet och det är
härliga minnen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ahh, det som var så tydligt för mig!Staffan2000 skrev:
Jag menar alltså att man släpper ekrarna så pass mycket att det inte längre är de som ger hjulet sin form utan att fälbanan får anta sin egen form utan att påverkas av ekrarna. Det är enda sättet att få reda på hur rund fälgen är.
Om man får fason på formen på hjulet så kan nog även en statisk balansering vara bra, för det behöver man nog en ställning att ha hjulet på. Räcker med ett ”U” med två kullager upptill på var sida som man lägger en axel med hjulet på.