1 669 läst · 16 svar
2k läst
16 svar
Just nu: Riksbanken sänker styrräntan för att stärka ekonomin
Visst, men i så fall kan man argumentera att den banken i så fall redan borde finnas. Om det är så enkelt som du beskriver borde en sådan nish bank startats på en fri marknad och gå med vinst.J Jaggatagga skrev:Jo jag förstår det nominella konceptet med en bank.
Men banken medför idag inget mervärde. När jag tog mitt lån var det ju inte så att banken bemödade sig undersöka huset. De har ingen aning om vad de tagit som pant och bakar in i någon ansiktslös bostadsobligation.
Värderingen de gick på är mäklarens värdering, samma summa som jag betalade. Det komiska är ju att om jag köpt huset för utgångspriset hade ju värderingen varit 500 000 kr högre.
Det banken vet är att jag kunde vara nykter och inte vara nedknarkad under en halvtimmes möte. Iofs. så kommer de ganska långt på den filtreringen, men knappast värt mellanskillnaden i låneränta för oss skattebetalare...
Banken kan ju ersättas av ett automatiskt utdrag från Skatteverket och Kronofogden och att man står på ett ben inför någon byråkrat någonstans i tre minuter.
Så fort du ska ha med en slutkund i kalkylen få du lägga på en hel del i kostnader för service, hantering av diverse konsumentlagstiftning, dataskydd, penningtvättsregler osv.
Men i grunden håller jag med dig, bankernas vinster vittnar om att något är trasigt med systemet
En sådan bank skulle så klart maximera vinsten och i slutändan inte ha lägre ränta, som vilken annan bank som helst.G g.kraft skrev:
Ja, alltså, det skulle såklart krävas någon slags handläggning och kostnader för den. Rimligtvis borde handläggaren i person undersöka objektet och värdera, för att undvika bedrägerier och dåliga köp. Osv.G g.kraft skrev:
Men nu sitter jag ju och fantiserar ihop bankreformer...
Liknande trådar
-
Gnuggat för hårt på ljust golv?
Golv -
Vad är det för storlek på säkerhetsventiler på Thermia Atec Luft/vatten pumpen , behöver byta dem men med större Bar. Har just nu 1,5 bar
Värme allmänt -
Hur FTX blir billigt med just nu höga priser 💰📈
Ventilation -
Hur justera snurrställning i ett hörnskåp från HTH?
Kök -
Vad förbrukar ni i Umeå per dag just nu?
Elavtal, elpriser & elförbrukning