Ja, det är en produkt som prissätts på en marknad. Ursprungsgarantierns är en separat marknad, den är över längre perioder. Det är därför du har el i uttaget hela tiden även om du väljer vindkraft.

R
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför är inte jag i behov? För att jag band mitt elpris? Till ett pris nästan 3ggr så högt.
Tyckte du skrev att du bundit till 100 öre per kWh och då känns inte ditt behov speciellt stort nej. Det borde inte vara något problem för någon husägare att klara av. Att du fått 3 gånger högre kostnad är knappast en orsak, för 30 öre per kWh i all evighet kan man knappast ha räknat med ens för ett par år sedan.

Men är det inte ansvarslöst att ha rörligt elpris? Om man väljer att ha rörligt elpris så är det oansvarigt
Att teckna ett fast avtal i SE4 skulle idag kosta ca 550 öre per kWh. Det är många som helt enkelt inte skulle klara av, ens med elstödet. Så eftersom det rörliga priset inte varit i närheten av det så förstår jag att många inte har något val annat än fortsätta med den abonnemangsformen.

Men du kan skänka ditt elstöd till någon som behöver det.
Inte omöjligt faktiskt. Det kanske kan gå till att hjälpa Ukraina att köra ut ryssland ur sitt land och återställa någon slags ordning i Europa. Jag behöver det som sagt inte för att klara mig.

Om det nu är så hemskt
Jag tycker inte det är hemskt. Jag är faktiskt ganska neutral i min åsikt. Å ena sidan inser jag att många behöver det. Å andra sidan tycker jag det är lite tråkigt att de som inte har drabbats av de höga elpriserna också får det. Men som jag skrivit tidigare så förstår jag problemet med att administrera något annat.

Det jag tycker är hemskt är de personer här som skryter om sina fasta avtal med låga priser och hur de ska "basta dygnet runt" och liknande. Det är bara provocerande.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Suck.... har du sovit de senaste åren?
Varför behöver vi elda för att få el?
Inte beror den på att vi inte kan ”få elen dit den behövs” i alla fall.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Inte beror den på att vi inte kan ”få elen dit den behövs” i alla fall.
vad beror det på?

R RoAd skrev:
Tyckte du skrev att du bundit till 100 öre per kWh och då känns inte ditt behov speciellt stort nej. Det borde inte vara något problem för någon husägare att klara av. Att du fått 3 gånger högre kostnad är knappast en orsak, för 30 öre per kWh i all evighet kan man knappast ha räknat med ens för ett par år sedan.

Att teckna ett fast avtal i SE4 skulle idag kosta ca 550 öre per kWh. Det är många som helt enkelt inte skulle klara av, ens med elstödet. Så eftersom det rörliga priset inte varit i närheten av det så förstår jag att många inte har något val annat än fortsätta med den abonnemangsformen.

Inte omöjligt faktiskt. Det kanske kan gå till att hjälpa Ukraina att köra ut ryssland ur sitt land och återställa någon slags ordning i Europa. Jag behöver det som sagt inte för att klara mig.

Jag tycker inte det är hemskt. Jag är faktiskt ganska neutral i min åsikt. Å ena sidan inser jag att många behöver det. Å andra sidan tycker jag det är lite tråkigt att de som inte har drabbats av de höga elpriserna också får det. Men som jag skrivit tidigare så förstår jag problemet med att administrera något annat.

Det jag tycker är hemskt är de personer här som skryter om sina fasta avtal med låga priser och hur de ska "basta dygnet runt" och liknande. Det är bara provocerande.
Det jag tycker är hemskt det är folk som inte behöver elstödet sitter och berättar att det är inte synd om mig som bundit el avtalet. Trots att det är mycket mer än normalt.

Mikael_L
Det är lätt att skylla på kriget. Men elpriset var högt redan innan kriget. Sen har jag svårt att se den direkta kopplingen som man gör med kriget. Problemet är att vi har svårt att få fram den el vi producerar till de delar som behöver. Samt att det finns knappt någon kärnkraft kvar. Där är ett stort problem.
Du har helt rätt. Det är inte kriget som påverkade elpriset, utan det är gaspriset som påverkade elpriset.
Se diagrammen nedan.

Att gaspriset steg pga kriget är sant, syns också i grafen, att gaspriset steg även innan kriget är även det sant, men orsaken där kan vi diskutera mer om du vill. Jag är dock rätt säker på att vi kan spåra även detta till Putin/ryssland.
Att det är gaspriset som styrt det svenska elpriset i SE4 och SE3 är också rätt tydligt, det går inte att finna någon annan faktor som har i närheten av samma korrelation. Om du hittar någon kan du visa mig - tack!

Så elpriset beror inte på vad vi röstat, det beror inte på något vi gjort inom vårt land. Det är från omvärlden det kommer. Vi kan diskutera tyska eller polska väljares eller politikers skuld i detta ifall det känns meningsfullt, vi kan diskutera ifall det är rätt lösning att bygga 30 kärnkraftverk i Sverige på 2 års tid för att lösa Europas energiproblem, om det känns meningsfullt.

Det enda som är meningsfullt i svenskt perspektiv är väl att diskutera modellen för export/import och prissättning av elen. Och det finns inga plättlätta alternativa lösningar. Vad vi än vill göra kommer övriga EU att hata oss för, ty vi vill ju bara ta en enkel springnota från EU's gemensamma problem.

stabiliserade-elpriser-i-soder-under-september.png

edit:
Jag måste välja högerklick & "open picture in new tab" för att få upp diagrammen i full storlek, skiljer säkert mellan olika webläsare, men de går att få större.

Redigerat:
  • Gilla
Abies koreana och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och det har inget med något slags kärnkraftshat att göra, jag vill ha kärnkraft, helst vill jag att vi bygger breeders. Jag tycker det var djupt olyckligt att R1 stängdes, inte för elprisets skull (det hade knappt märkts), utan för klimatets skull men även lite för tekniska parametrar för elnätet.
Det kommer nämligen inte byggas någon ny kärnreaktor i Sverige, detta blir bara ännu ett sviket vallöfte.

Jag är inte heller miljöpartist, jag har aldrig ens övervägt (på riktigt) att lägga min röst där. Jag tillhör inget parti alls (dock bekänner jag mig till ett typ 3 ideologiska hemvister (ja kanske 3,5 typ), som har viss anknytning till några partier). Men jag är partipolitiskt helt fri sedan flera årtionden, och röstskolkade många år, men sedan några val sedan tog jag mig i kragen. Och mitt röstande blir att det minst dåliga alternativet vinner (alla partier har något bra, alla har mest dåligt) så jag (bildligt) radar upp alla valsedlar och plockar bort en i taget tills det det är en kvar.

Jag gillar kärnkraft, jag gillar vindkraft. Jag hatar fossila bränslen, kolkraft ska alltid bort först, följt av olja och gas. Jag tror att framtidens kraft kommer mest vara olika former av solenergi, men vi har lång väg kvar, man kan hoppas lite på fusion, men jag har tappat hoppet. Jag tror att det kommer finnas en del geotermisk energi och en del fission i framtidens energilandskap, men mest sol.
Vind, och faktiskt även vattenkraft tror jag kommer till sist bli en övergående energiform, dvs det kommer avvecklas alltmer om 100 år, typ.
Japp, allt om framtida kraft är bara mina gissningar, men vi kan kalla det visioner, för att få det att skimra lite. :)

• Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det är tyskarna som gjort sig beroende av rysk gas. Att Putin nu stryper gasen är inte så konstigt. Det är Putins fel självklart, Men beroendet är inte Putins fel.
Tja, ja lite så är det ju.
Därför tycker jag man kan lägga ner diskussionen ifall svenska politiker eller väljare har någon skuld i detta.
Ingen av dessa grupper har påverkat detta, eller kunnat påverka detta.
Vi råkar bara stå så nära att skiten stänkte på oss också.

Det är nog bättre ifall vi försöker vara lite konstruktiva istället och fundera på hur vi och övriga Europa ska ta oss ur situationen.

• Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Dilato skrev:
Det sägs ju att elen är EN produkt men stämmer det?

Jag har avtal på 100% fossilfri el, det är väl inte samma produkt som el producerad i oljekraftverk eller gasdrivna sådana?

På samma sätt som (exempelvis) organiska tomater har annan prismodell än vanliga besprutade...

Så, hur kan "min" produkts pris sättas av en helt annan produkt??
En väldigt bra fråga.
Den vinklingen har jag inte tänkt på. :)

Men ja, just nu dras du tyvärr med i skiten.
Kan det möjligen bero på att dina producenter kan sälja sin el dyrt, därför är de inte intresserade att sälja till dig ifall du inte betalar samma pris?

Mikael_L
vad beror det på?
Har någon stängt av din el, så du blivit tvungen att elda?
Har du fått något påbud om max effekt, som gjort att du behövt elda?
Eller någon som du vet om?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Du har helt rätt. Det är inte kriget som påverkade elpriset, utan det är gaspriset som påverkade elpriset.
Se diagrammen nedan.

Att gaspriset steg pga kriget är sant, syns också i grafen, att gaspriset steg även innan kriget är även det sant, men orsaken där kan vi diskutera mer om du vill. Jag är dock rätt säker på att vi kan spåra även detta till Putin/ryssland.
Att det är gaspriset som styrt det svenska elpriset i SE4 och SE3 är också rätt tydligt, det går inte att finna någon annan faktor som har i närheten av samma korrelation. Om du hittar någon kan du visa mig - tack!

Så elpriset beror inte på vad vi röstat, det beror inte på något vi gjort inom vårt land. Det är från omvärlden det kommer. Vi kan diskutera tyska eller polska väljares eller politikers skuld i detta ifall det känns meningsfullt, vi kan diskutera ifall det är rätt lösning att bygga 30 kärnkraftverk i Sverige på 2 års tid för att lösa Europas energiproblem, om det känns meningsfullt.

Det enda som är meningsfullt i svenskt perspektiv är väl att diskutera modellen för export/import och prissättning av elen. Och det finns inga plättlätta alternativa lösningar. Vad vi än vill göra kommer övriga EU att hata oss för, ty vi vill ju bara ta en enkel springnota från EU's gemensamma problem.

[bild]

edit:
Jag måste välja högerklick & "open picture in new tab" för att få upp diagrammen i full storlek, skiljer säkert mellan olika webläsare, men de går att få större.
Väl talat & bra formulerat! (y)

D
Nu servar man en bil vart tredje år. Men sen är inte servicen det man tänker på de första åren då det många gånger ingår.
Eftersom du är så noga med låga servicekostnader så skulle du köpt en elbil om servicen kostade lika mycket som en bensin bil?
Det finns säkert sådana bilar, den ICE-bil jag har ska in en gång om året oavsett körsträcka, det gäller även en VAG bil i familjen men det skiljer säkert mellan märken.

Det andra var en intressant fråga och jag tror svaret innan mitt elbilsköp hade blivit nej, rationalen bakom detta skulle förmodligen vara följande.

Ekonomiskt spelar tre huvudsakliga komponenter in på bilköpet, förmodat värdetapp, underhållskostnader, drivmedel, det sista är absolut minst relevant. Jag tror däremot att summan av de två sista påverkar det första väldigt mycket, så om elbilen hade haft samma underhållskostnader så skulle det nog ha tippat över mig till ICE-bilen åtminstone en generation till, tills elbilarna dragit ner sina serviceprogram.

Idag har jag kommit att bli ganska van vid andra fördelar med elbilen, så jag kanske trots allt hade valt en sådan.

Hur är det med service på elbilar från VAG då?
Motorns service är ju i praktiken byte av olja och filter. Det är varken tidskrävande eller dyra delar. Även om märkesverkstaden debiterar bra. Särskilt Mercedes.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Hur är det med service på elbilar från VAG då?
Motorns service är ju i praktiken byte av olja och filter. Det är varken tidskrävande eller dyra delar. Även om märkesverkstaden debiterar bra. Särskilt Mercedes.
Ja, min senaste service, som nog var den med mest åtgärder, byte växellådsolja osv, på en Merca med dieselfyra, gick på nästan 15.000kr.

När man servar bilen brukar det vara massa punkter de ska kolla. Förutom olja och filter. Dessa punkter lär vara kvar.

Enligt mig är det bara oljan som är viktigast. Resten kostar mest pengar. Men det är väl den biten de tjänar pengar på....

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.