J jonaserik skrev:
Några centimeter räcker nog inte, då kilarna måste gå ner bit, för att fästa och inte krypa upp. Nu verkar det vara innomhus och blåser inte, blir lättare att den inte ramlar. Annars ett grövre snöre/rep till fäste i taket.
eller staglinor till närmsta granne...

Har du ingen lucka i golvet till matkällaren? En traditionell julgransfot på matkällargolvet å luckan öppen till boende planet så får du kanske plats med en 5 m lång gran innomhus även med en normal takhöjd.

7 m långa granar bör för övrigt vara mer än 100mm i rot om skogen är ordentligt gallrad, kanske 200mm?

Purre Purre skrev:
Svårt att se att en 7m gran enbart skulle ha 100cm i diameter i nederdelen. Tycker många vanliga granar som knappt är 2m är i den storleken.
F fribygg skrev:
7 m långa granar bör för övrigt vara mer än 100mm i rot om skogen är ordentligt gallrad, kanske 200mm?

Ja, jag får nog gå ut och göra lite fältstudier innan designen spikas.

Men eftersom så många oroar sig för vattningsmöjligheterna så har jag uppdaterat designen med en inbyggd vattenbehållare istället för min illustrativa hink. Här är den slutgiltiga designen (med option på att dimensionerna kan varieras utifrån förutsättningarna.

Illustration av design med inbyggd vattenbehållare, rör och lock för tappvattensystem. Vattenbehållaren rymmer 50 liter och justerbar röruppställning ingår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röret som granen sitter i har såklart en dubb i botten som själva stammen vilar på så det går enkelt att justera vinkeln med skruvarna.

Illustration av slutgiltig design för granhållare med inbyggd vattenbehållare, justeringsskruvar och dubb för stabilisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer även att kunna användas till midsommarstången och en flaggstång då man vill vara högtidlig, men vädret inte tillåter utomhusflaggning.

gör du täcklocket djupare än det är brett så kan de inte "flippa" upp om någon trampar på det, samt att om du sätter en magnet i det så kan du lyfta upp det lätt sedan utan att ha något synligt sätt

Sedan hade jag gjort vattenbehållarens nivå synlig på något sätt, svårt att veta hur mycket man skall fylla på
men de kanske inte spelar roll om de spills lite i grunden?

Jimmie.L Jimmie.L skrev:
Sedan hade jag gjort vattenbehållarens nivå synlig på något sätt, svårt att veta hur mycket man skall fylla på
men de kanske inte spelar roll om de spills lite i grunden?
Jag tänkte nog sätta en liten bräddningspip längst upp på behållaren så är det bara att fylla på uppifrån till det börjar skvala... Sen får man kanske komplettera med nån nivåvakt så man inte glömmer att vattna.

Eller så gör man ett litet hål i toppen på behållaren och stoppar ner en flottör som visar nivån... Men då börjar det kanske bli för avancerat.

Är det en loge du ska ha den i?

Du får skaffa en travers att flytta granen med och fippla ner den i hålet med. Helst med laser som piper när du kommit rakt över hålet.

Excel
useless useless skrev:
Jag funderar på att montera fast en julgransfot i golvet och täcka den med någon form av lock när den inte används. Helst ska den klara en stam på dryga decimetern i diameter så man kan ha en 5-7 meter hög gran. Är det någon som har sett nån sån produkt? Jag har sett nån modell man ska gjuta fast i marken, men den såg inte ut att uppfylla mina krav.

Det behöver inte vara en produkt specifikt gjord för julgranar, utan vilken typ av fundament som helst som kan hålla fast en något oregelbunden stolpe i godtycklig dimension fungerar. Enda kravet är att den ska gå att dölja när den inte används.

Jag har funderat på att bygga en egen modell bestående av två rör - Ett fast rör i golvet och ett lite smalare rör man skruvar fast på granen och ställer i det andra. Men det hade såklart varit enklare om man kunde köpa en färdig produkt...
Du tänker fel, häng den i taket istället.

Cool tanke, gillart!
Då en gran som är 5 ändå har ett ordentligt moment, även om den står inne, måste ha starkare fundament.
Allt bra så långt, hur blir det när du ska ut den, hur mycket barr kommer du ha?

useless useless skrev:
Eller så gör man ett litet hål i toppen på behållaren och stoppar ner en flottör som visar nivån... Men då börjar det kanske bli för avancerat.
Nej, det är inte vid flottören som det börjar bli för avancerat 😂 heja!

• Gilla
Lilak
  • Laddar…
Smidigt! Men tog in granen igår och tror inte 1dm räcker för den höjden. Det var vår (med råge) som bara är 2.4 hög.är det ngn tyngd du behöver beakta på ett så högt träd tro?

G
Skaffe plastgran.

Skaffa fast monterad plastgran. Inget halvdant utan sätt den på en hiss så hela granen försvinner ner i källaren.

• Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.