P
N nybyggarn3 skrev:
Nej, Sverige är en demokrati. Samla majoritet så kan du lägga ner systembolaget, ta bort skatten på arbete och allt annat du gormar om. Om det inte finns stöd, och du inte kan acceptera majoriteten, är det väl du som har extrema tendenser,
Riktigt så enkelt är det inte …
Men Malmgren syftade nog på att svenskarna är extremister jämfört med folk i andra västerländska demokratier.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
De vuxna har alltid druckit vin, öl, nubbe, glögg etc vid jul, kalas och andra liknande tillfällen under min uppväxt ( och nu).
Har aldrig ens reflekterat över att jag eller mina syskon, och nu våra barn skulle påverkas av detta.
Men det har alltid varit väldigt måttligt. Vad jag minns så tror jag att jag sett min mamma lite lätt påverkad en gång under mina 41 år. När detta hände var jag kanske 30.
Vad skulle ha ändrats av att de haft julmust i glasen istället för vin? Jag har/hade inte märkt någon skillnad överhuvudtaget.
Om den som dricker blir full är det självklart en helt annat sak. Men som ex
Själv dricker jag däremot ytterst sällan. Tycker inte det är speciellt gott eller tillför mig något.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
P
N nybyggarn3 skrev:
Får erkänna att jag bara är vagt bekant med den skalan och ser inte vad den har med den här tråden att göra. Att gapa om att Sverige är ett extremistland utan att förklara varför, förutom att hänvisa till öppen diskussion i denna tråd, tycker iaf jag är rätt extremt.
Här finns en utläggning om varför.
https://www.iffs.se/nyheter/sverige-varldens-mest-extrema-land/
Den lilla bilden med grafen ser ut så här:
https://www.iffs.se/media/1910/Culture-Map_WVS6.jpg
Sverige är en demokrati som alltid placerar sig högt på listor över värdens mest demokratiska länder. Dessutom har vi stark yttrande- och pressfrihet och låg korruption.
Korruptionen är på uppgång.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-mest-korrupta-landet-i-skandinavien
https://www.dn.se/debatt/jamfor-korruptionen-i-sverige-med-sodra-italien/
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
J
K Krux skrev:
Ärligt talat så mer intresserad av vad som driver detta hysteriska förklarande och uppvisande
Alla är vi olika. En del måste kanske tvångsmässigt kommentera andras vanor. Jag har inte sett Malmgren tvinga på någon sin livsstil. Det skulle troligen också kräva högre skatter.
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 3 till
  • Laddar…
J
F frasen_36 skrev:
Jag undrar vad det är som driver någon att utelämna och publicera foton på sina barn i ett sånt här forum?? Vad ska bevisas? Så skulle jag aldrig någonsin göra.
Så länge han utelämnar folk tror jag ingen behöver klaga.
 
  • Haha
  • Gilla
7ender och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
F frasen_36 skrev:
Jag undrar vad det är som driver någon att utelämna och publicera foton på sina barn i ett sånt här forum?? Vad ska bevisas? Så skulle jag aldrig någonsin göra.
Han vill nog visa på en trevlig sammankomst, med glada barn, trots att det dricks vin? Borde inte vara svårt att se.

Vad du gör eller inte gör har väl inte så mycket med hans bilder att göra? Eller är det dags för pekpinnen igen?

Det är trevligt att både visa upp sina egna och få se andras barn. Något positivt. Det kommer från en som inte har egna barn, men blir varm i hjärtat av att se andras.
P pmd skrev:
Här finns en utläggning om varför.
[länk]
Den lilla bilden med grafen ser ut så här:
[länk]

Korruptionen är på uppgång.
[länk]
[länk]
Just korruption är enligt mig en fråga där svensk självbild och verkligheten divergerar rejält på senare år. Hoppas detta börjar diskuteras mer öppet, först då kan vi verkligen stoppa utvecklingen.
 
  • Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
En smart idé vore att "återinföra" motboken fast i modernare tappning med lika fördelning för alla
Varför vore det smart?
 
richardtenggren
D Derbyboy skrev:
TS dök äntligen upp igår vid middagstid. Ägnade sig åt lite damage control.

[bild]
Han har väl fått minst ett inlägg raderat av Mod också, troligen även en varning :cool:
 
MultiMan MultiMan skrev:
Han vill nog visa på en trevlig sammankomst, med glada barn, trots att det dricks vin? Borde inte vara svårt att se.

Vad du gör eller inte gör har väl inte så mycket med hans bilder att göra? Eller är det dags för pekpinnen igen?

Det är trevligt att både visa upp sina egna och få se andras barn. Något positivt. Det kommer från en som inte har egna barn, men blir varm i hjärtat av att se andras.

Just korruption är enligt mig en fråga där svensk självbild och verkligheten divergerar rejält på senare år. Hoppas detta börjar diskuteras mer öppet, först då kan vi verkligen stoppa utvecklingen.
Trådar som dessa är rätt läskiga egentligen då man inser ut lite koll folk har på landet de lever i.
 
  • Haha
sonabr4000
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
är det bara jag, men visst tycker nog jag att julmaten som är ganska fet behöver en liten mer beska än julmust.. :thinking:
Ja, Bäska Droppar passar oerhört mycket bättre till julskinka än julmust. :D
 
  • Älska
RoAd
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Han har väl fått minst ett inlägg raderat av Mod också, troligen även en varning :cool:
Ingen varning. Det var ju dock mest för ni misstolkade inlägget och anmälde det.
 
  • Haha
sonabr4000
  • Laddar…
P
D dthompa skrev:
Dricker öl för det är gott och passar bra till julmaten.
Dito.
Vill jag dricka för att bli full gör jag inte det med barnen.
Det är obehagligt att bli full, så det gör man bäst i att undvika.
 
P pmd skrev:
Dito.

Det är obehagligt att bli full, så det gör man bäst i att undvika.
Bakfull blir man också. Urk. Var på julbord med jobbet i början på månaden. Blev indragen i en kollegas rum när vi kom till hotellet efter vi kom hem från krogen. Klockan var runt fyra när man fick tillåtelse gå lägga sig. Var helt förstörd dagen efter. Och då drack jag ändå inget från kl 1. Kroppen återhämtar sig inte lika snabbt som när man var ung :)
 
  • Haha
sonabr4000
  • Laddar…
P pmd skrev:
Här finns en utläggning om varför.
[länk]
Den lilla bilden med grafen ser ut så här:
[länk]

Korruptionen är på uppgång.
[länk]
[länk]
[QUOTE="pmd, post: 4546778,

Tack för länken. Det jag tar med mig är att Sverige är ett föregångsland vad det gäller värderingar, precis som vi är när det kommer till att ta till oss ny teknik. Här kommer första stycket:


"Sverige hittar man i det högra krysset, där också Norge och Danmark ligger. Det är åt det här hållet de flesta länder har tenderat att röra sig sedan mätningarna började. Det denna placering säger om svenskarna är bland annat att Gud inte har någon naturlig plats i vår vardag, att vi inte ifrågasätter homosexualitet och abort, och att vi litar på andra."
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
[QUOTE="pmd, post: 4546778,

Tack för länken. Det jag tar med mig är att Sverige är ett föregångsland vad det gäller värderingar, precis som vi är när det kommer till att ta till oss ny teknik. Här kommer första stycket:


"Sverige hittar man i det högra krysset, där också Norge och Danmark ligger. Det är åt det här hållet de flesta länder har tenderat att röra sig sedan mätningarna började. Det denna placering säger om svenskarna är bland annat att Gud inte har någon naturlig plats i vår vardag, att vi inte ifrågasätter homosexualitet och abort, och att vi litar på andra."
Allt det där är ju posisitvt. Men det negativa är att det blir häxjakt på folk som livsnjuter med sina barn närvarande.
 
  • Haha
sonabr4000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.