8 859 läst · 24 svar
9k läst
24 svar
jordterminering i proppskåp
Sida 1 av 2
Ja det skall vara så, nolla och jord är i grund och botten samma kabel.
Kabelt in till huset är alltid bara 4 ledare
L1 L2 L3 + PEN
Sen angående färgerna så spelar det ingen roll vad dom är bara jorden är gulgrön eller kanske röd i ditt fall.
Inkommande Penledare skall alltid ligga på jordskenan.
Mvh Tobias
Kabelt in till huset är alltid bara 4 ledare
L1 L2 L3 + PEN
Sen angående färgerna så spelar det ingen roll vad dom är bara jorden är gulgrön eller kanske röd i ditt fall.
Inkommande Penledare skall alltid ligga på jordskenan.
Mvh Tobias
JanW skrev:
Man skall aldrig kunna bryta jordförbindelsen!!!
om man kopplar in en jordfelsbrytare så skall man dra en RK från jordskenan till JFBN sen från JFBN till nollskenan och skruva isär skenorna.
Mvh Tobbe
Ja, tamejtusan, det verkar som om du har rätt. Jag hittade en post i ett annat forum:
Var tvungen att läsa lite i en faktabok om "Elinstallation" eftersom det här gjorde mig så fundersam och tvivlande ang. huvudnollans placering. Så här stod det i boken i alla fall.
Citat:
"Vid ett TN-C-system ansluts huvudledningens PEN-ledare på skyddsledarskenan. En frånskiljbar förbindning finns till neutralledarskenan. Kom ihåg att det är ett absolut krav att du ansluter PEN-ledaren på skyddsledarskenan. Det beror på att om förbindningen mellan skydds-och neutralledarskenan av någon anledning blir bristfällig måste åtminstone skyddsledarfunktionen fungera."
Slut citat.
Androm till varnagel tänker jag inte försöka ta bort min föregående post.
Var tvungen att läsa lite i en faktabok om "Elinstallation" eftersom det här gjorde mig så fundersam och tvivlande ang. huvudnollans placering. Så här stod det i boken i alla fall.
Citat:
"Vid ett TN-C-system ansluts huvudledningens PEN-ledare på skyddsledarskenan. En frånskiljbar förbindning finns till neutralledarskenan. Kom ihåg att det är ett absolut krav att du ansluter PEN-ledaren på skyddsledarskenan. Det beror på att om förbindningen mellan skydds-och neutralledarskenan av någon anledning blir bristfällig måste åtminstone skyddsledarfunktionen fungera."
Slut citat.
Androm till varnagel tänker jag inte försöka ta bort min föregående post.
Moderator
· Stockholm
· 53 064 inlägg
Det kanske är på sin plats att påpeka att det är minst lika allvarligt om man "tappar" neutralledarens jordförbindelse, som att tappa skyddsledarförbindelsen.
Om man tappar neutralledaren, så kan man beroende på ev. obalanser i faserna få allt mellan 0 och 400V i vägguttagen. Detta har (jag hört) har inträffat ett antal gånger just i samband med felaktigt monterade jordfelsbrytare. Får man då 400V till TVn så brinner den sannolikt upp med resten av huset.
Om man tappar neutralledaren, så kan man beroende på ev. obalanser i faserna få allt mellan 0 och 400V i vägguttagen. Detta har (jag hört) har inträffat ett antal gånger just i samband med felaktigt monterade jordfelsbrytare. Får man då 400V till TVn så brinner den sannolikt upp med resten av huset.
Hur kan det bli full spänning i alla jordade uttag om penledaren lossnar i centralen. Borde inte det bli absolut tvärt om, om du inte har någon neutralledare in centralen så har du ju ingen spänningspotencial överhuvudtaget och då kan man väl bara få noll volt jordat eller inte.
Moderator
· Stockholm
· 53 064 inlägg
Tog igentligen mest upp det efterssom det ju (tydligen) är ganska många eventuella hempulare som inte har klart för sig hur farligt det kan vara med nollan. "Kan ju inte vara så farlig, den har ju ingen spänning".
Japp nu är jag med, felett uppstår pga att en last leder över fasspänning till jord.
Nollan är ju spänningslös när den inte är kopplad till en last, men en fas är ju aldrig spänningslös så länge den inte är bruten i skåpet. så har då jag lärt mig
Nollan är ju spänningslös när den inte är kopplad till en last, men en fas är ju aldrig spänningslös så länge den inte är bruten i skåpet. så har då jag lärt mig