Om man skall kunna fixa detta behövs en läckströmstång som kan mäta mA. Man mäter på jordledningen i ungen och ser hur mycket läckström det finns och sedan är det bara att koppla ur olika saker i spisen och se när läckströmen minskar eller försvinner. Detta kan alla elektriker.

J
Min ugn löser jordfelsbrytaren efter ca fem minuter. Vippar tillbaka jfb sen går det fint att värma ugnen till max och grädda av surdegsbrödet!
Vad an detta? Går det att skrämma i väg jordfelsströmar på detta viset?

J Jönas skrev:
Min ugn löser jordfelsbrytaren efter ca fem minuter. Vippar tillbaka jfb sen går det fint att värma ugnen till max och grädda av surdegsbrödet!
Vad an detta? Går det att skrämma i väg jordfelsströmar på detta viset?
Ett värmeelement som bråkar troligen, vid värmningen så kan dom vrida/skeva till sig och ge kontakt till jord, så svalnar dom lite kanske och vrider åt annat håll och fungerar. Finns bara ett sätt att felsöka dom. ett element i taget kopplas ur och ugnen sätts på.

• Gilla
Jönas
  • Laddar…
J
J jonaserik skrev:
Ett värmeelement som bråkar troligen, vid värmningen så kan dom vrida/skeva till sig och ge kontakt till jord, så svalnar dom lite kanske och vrider åt annat håll och fungerar. Finns bara ett sätt att felsöka dom. ett element i taget kopplas ur och ugnen sätts på.
Men hur kan det vara fel ena minuten, sen inte fel?
Spännande och klurigt problem tycker jag!

Fattar att elementen rör sig och det borde de ju fortsätta att göra under stora delar av uppvärmingen av ugnen. Så osannolik att mitt jordfel försvinner bara av att sätta på och stänga av via jordfelsbrytaren.

J Jönas skrev:
Men hur kan det vara fel ena minuten, sen inte fel?
Spännande och klurigt problem tycker jag!

Fattar att elementen rör sig och det borde de ju fortsätta att göra under stora delar av uppvärmingen av ugnen. Så osannolik att mitt jordfel försvinner bara av att sätta på och stänga av via jordfelsbrytaren.
Med ett jordfel i ett element kan inget vara för givet, det kan variera mycket när elementen rör sig invändigt. Så som jag skrev så måste det meggas med instrument för det, eller att koppla ur ett ett i taget på baksidan, för att konstatera vilket som är felande. Det är en väldigt banal koppling via strömbrytaren och ett element.
Är det full fart på ungen när det händer, allt inkopplat, prova med att bara ha grill/under/ övre på, så kanske det blir skillnad. och då framkommer det lite av vilket som är felaktigt.

• Gilla
Jönas
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.