Har varit med om liknande händelser med varmvattenberedare.
Materialet i värmeslingorna expanderar vid värme och då blir det läckströmmar som löser JFB.
Dvs. små sprickor som inte märks när slingorna är kalla.

Här kan du hitta hjälp ang. service och reservdelar :
http://www.electrolux.se/node47.asp

Har du jordfel i anläggningen innan, på tex 25 mA, så räcker det ju med 5 mA från ugnen att lösa jordfelsbrytaren. Jag tycker du ska isolationsmäta din anläggning och se var dom "billigaste" jordfelen finns.

Isolationsmätning(meggning) tar bara några minuter i sej, får man höga utslag kan det ta en liten stund till då man får kolla varje grupp(säkring)för sej, därmed ser man på vilken grupp felet ligger och sedan diskutera åtgärder! Säg att allt tar 2 timmar med framkörning o allt så blir det väl en tusing!

Observera att jordfelet inte nödvändigtvis måste vara i ungnen, det kan vara lite "lurigt". Jag har varet med om att jordfelsbrytaren löst när man sattpå spisen men felet var i en sladd till julgranen som stod ute.

P-plats.se skrev:
Jag hade liknade problem när jag startade ett element i garaget för första gången men efter att jag bytt det så funkar det. Direkverkande el-element från -71 i garaget funkar inte i över 30år...
Ska kolla med några elektriker som är kunder till mig.
Tror du dom kan kolla enkelt om det är något med spisen också, jag menar Isolationsmätning?
Kan man göra detta själv på spisen med en multimeter?
Man kan inte utföra en isolationsmätnng med multimeter.

Tex. om man har 10 mA jordfel i infravärmaren, 10 mA i ytterbelysningen och 7 mA i bastun ( behöver ej vara tillslagna) så blir det 27 mA. Kopplar man då in en spis som har 4 mA jordfel, så löser jordfelsbrytaren. Då tycker jag att det är vettigare att fixa till infravärmaren eller ytterbelysningen.

toli skrev:
Tex. om man har 10 mA jordfel i infravärmaren, 10 mA i ytterbelysningen och 7 mA i bastun ( behöver ej vara tillslagna) så blir det 27 mA. Kopplar man då in en spis som har 4 mA jordfel, så löser jordfelsbrytaren. Då tycker jag att det är vettigare att fixa till infravärmaren eller ytterbelysningen.
Troligen löser de ut tidigare redan mellan 20-25 mA löser ut en vanlig 30 mA jordfelsbrytare.
Har pratat med branschfolk som testar jordfelsbrytare och enligt dem så är det som jag säger enligt ovan.

Har för mig att en 30 mA jordfelsbrytare får lösa ut redan vid 15 mA, utan att den anses defekt.

S
CyberStoffe skrev:
Har för mig att en 30 mA jordfelsbrytare får lösa ut redan vid 15 mA, utan att den anses defekt.
Riktigt! 15 mA är Min-gränsen och 30 mA är Max-gränsen.

Det finns två felmöjligheter, fukt i värmeelementets isolering eller att elementet är trasigt. Fukt i elementet går att driva ut men är livsfarligt. För at driva ut fukten: Dra ut spisen på golvet, sätt ett staket runtom så ingen kommer i närheten, koppla bort skyddsjorden, kör ugnen några timmar, koppla tillbaka skyddsjorden, prova. Löser JFB så byt elementet.

Detta råd fick jag av Electrolux service.

Jag vet att att det är livsfarligt men släpp ingen i närheten.

Prototypen

prototypen skrev:
Det finns två felmöjligheter, fukt i värmeelementets isolering eller att elementet är trasigt. Fukt i elementet går att driva ut men är livsfarligt. För at driva ut fukten: Dra ut spisen på golvet, sätt ett staket runtom så ingen kommer i närheten, koppla bort skyddsjorden, kör ugnen några timmar, koppla tillbaka skyddsjorden, prova. Löser JFB så byt elementet.

Detta råd fick jag av Electrolux service.

Jag  vet att att det är livsfarligt men släpp ingen i närheten.

Prototypen
Antingen detta men jag skulle rekomendera att istället koppla över jord till nollan i kontakten till spisen. Mycket mindre livsfarligt.

Är det inte så att JFB'n löser när ugnen kommer upp temperatur och termostaten släpper? Detta ger en spänningsspik som kan få JFB'n att lösa. Nyare JFB verkar vara mindre känslig för spänningsspikar. I så fall för du leta läckströmmar i andra grupper, alternativt sektionera anläggningen på flera JFB. En elektriker med läckströmtång borde snabbt kunna leta upp vart du har de största jordfelsströmmarna. Att montera en modernare JFB kan lösa problemet (Om du nu har en gammal). Spisen kanske inte alls är boven.

/m

Killen som felsökte, var det en service kille för spisen eller en elektriker?

Dvs gjorde han någon isolationskonytroll av elen i huset, eller gav han sig bara på spisen?

Jordfel hittar man om man MEGGAR mellan jord och nolla

Jag tror inte att du har det största jordfelet i spisen, om du inte spillt massa vatten på den. Du har nog jordfelet i någon annan grupp. Kolla elen utomhus, där brukar det uppstå i det flesta fallen. Har du 5-ledarsystem, och en annan central långt borta. Så kan det också vara nollplinten som inte är delad i denna central. Detta kan göra att jordfelsbrytaren löser vid större belastningar. Isolationsprova, så får du veta exakt var problemet finns

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.