H hempularen skrev:
Lägg gärna upp några bilder där vi ser hela centralen, och även lite mer underifrån.

Men jag tror inte att något fel i centralen skulle kunna orsaka överspänning. Däremoyt kan man tänka sig lite olika felscerarier i husets huvudcentral, eller matningen från elnätet som kan ge överspänning.

Men vi vet inte om det är överspänning, En elfirma kan sätta upp en loggande mätare som visar späningen vid olika tidpunkter under ex. en vecka.
Är precis det dem har gjort och har inte fått något svar ännu på loggandet.
 
Jag får det inte att gå ihop. Om de blå kablarna varit felkopplade borde JFB ha löst ut hela tiden?
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
J Johrnak skrev:
Jag får det inte att gå ihop. Om de blå kablarna varit felkopplade borde JFB ha löst ut hela tiden?
Nej det har det inte gjort. Den har varit kopplad på det viset i många år. Men vad som är rätt det kan jag inte svara på.

Jag funderar på vad som kan inträffa vid olika scenarier när den varit inkopplad på det sättet.
Kan det bli nollfel vid strömavbrott när den varit inkopplad på det viset?
 
K Kim Olsson1 skrev:
Kan det bli nollfel vid strömavbrott när den varit inkopplad på det viset?
nej.
Du blandar ihop "flytande nolla" som kan orsaka 400V i en flerfasinstalltion om nollan tappar kontakt..
Det är omöjligt i en enfas som du har.
 
O
K Kim Olsson1 skrev:
Nej det har det inte gjort. Den har varit kopplad på det viset i många år.
Helt omöjligt. Som flera redan påpekat fungerar det inte alls om du byter plats på de ledarena. Jordfelsbrytaren löser ut omedelbart och hela din anläggning blir spänningslös. Det är så fysikens lagar fungerar och det är ett faktum. Så om du inte varit spänningslös i flera år kan det omöjligt varit kopplat så.
K Kim Olsson1 skrev:
Men vad som är rätt det kan jag inte svara på.
Men det kan vi och det har vi gjort flera gånger nu. Som det är kopplat på bilderna korrekt.
K Kim Olsson1 skrev:
Jag funderar på vad som kan inträffa vid olika scenarier när den varit inkopplad på det sättet.
Vi har redan förklarat för dig att det inte skulle fungera över huvudet taget. Så det enda som kan inträffa är att du står där i en helt spänningslös lägenhet.
K Kim Olsson1 skrev:
Kan det bli nollfel vid strömavbrott när den varit inkopplad på det viset?
Det är flera stycker som redan påpekat att "nollfel" i en 1-fasanläggning betyder "avbrott". Är inte nollan inkopplad har du inte en sluten krets och kan aldrig få någon ström över huvudet taget. Den typ av "nollfel" som ger överspänning kan bara inträffa i en 3-fasanläggning. Då alla kopplingar på 3-fasnivå ligger utanför din lägenhet kan ett sådant fel bara inträffa där.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Fråga: TS jordfelsbrytare borde väl matas med inkommande på terminaler 2 & 4 (underifrån) ?

Alltså så att testknappen blir strömlös när brytaren löst ut så man inte kan förstöra motståndet genom att hålla knappen inne med utlöst brytare.

Det ser ut som om den matas uppifrån..
Motståndet blir strömlöst när JFB slår ifrån, även om den matas uppifrån eller underifrån,
Elkopplingsschema med symboler och markeringar för att visa kopplingen på en jordfelsbrytare (JFB) med olika anslutningspunkter och CE-märkning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Motståndet blir strömlöst när JFB slår ifrån, även om den matas uppifrån eller underifrån,
[bild]
Tack, jag ser nu att det finns en extra brytare för testknappen.
Elritning med kopplingsschema som visar en extra brytare för testknappen i en elektrisk krets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.