cecar33 skrev:
Slipa av hela ytan och måla om ovanstående tips inte hjälper, vilket jag tvivlar på att dom gör eftersom det är bränt i ytan.
Vad jag vet så finns det ingen färg som ens är hälften så slittålig som en laminerad yta, dessutom ska man på något sätt få färgen att fästa på laminatet.
Tycker även det är tveksamt att använda en målad yta som tallrik till sina barn.
 
Ställ en ljusstake på märket.
 
  • Gilla
MattiasT
  • Laddar…
Låter lite konstigt att använda bordet som tallrik, har du på något sätt märkt upp vart maten ska vara då eller? Spara disk? ;P
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Slipa av hela ytan och måla om ovanstående tips inte hjälper, vilket jag tvivlar på att dom gör eftersom det är bränt i ytan.
Har aldrigt provat m färg på laminat, håller det verkligen? Vilken typ av färg?
 
Herr Hysteres skrev:
Visste inte var jag skulle lägga frågan... Bordet har stålkärna klädd med trä och hårt laminat så jag har mina betänkligheter runt fräsning.

Jag tror på Autosol-iden. Undrar om jag inte skall testa den.
Jag tycker absolut att du ska prova autosol, tror det kommer att funka. Biltema har en bra polersvamp m kardborrfäste (ej den svarta "våffliga") som jag använder för just autosol på laminat. Använder med en festo 115.4, men vilken lågvarvig vinkelslip som helst funkar bra. Observera dock att du måste ta hela bordet, efter poleringen kommer ytan nämligen att bli blankare än idag.
 
Tipp-ex, den gamla flytande varianten.
 
Gör märket till en del i historien om familjen - det blir en värdefull del i sammanhållningen. Använd svaren i denna tråd som en del i en bra historia att berätta vid familjesammankomster, sena kvällar med vänner mm. Det är ärren som är intressanta inte de perfekta ytorna.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Har aldrigt provat m färg på laminat, håller det verkligen? Vilken typ av färg?
Jag har enbart målat laminatdörrar till Marbodals garderober för många är sedan och började då med en sk. slipgrund (oljefärg) därefter målade jag med en oljefärg och det höll så länge vi bodde där det var säkerligen 7-8 år. Eftersom vi håller på med laminat så kan jag nämna att våtrumslim fungerar utmärkt som tapetlim på laminat. Men det förutsätter att man mattar ner ytan lite. Annars så fungerar CRC sprayfärg som finns på Clas Ohlson ex. vis mycket bra på allting.
 
Finns inget som funkar på laminat om det är en slityta. Bara å leva med.
Laminat och spånskiva är inte avsett att kunna repareras.
Man kan förstås laminera om.
Själv tänker jag vänta till barnen vuxit upp lite innan jag börjar reparera deras slitage.
För det kommer mera.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Tipp-ex, den gamla flytande varianten.
I vilken form är den nya varianten?
 
tippex-correction-roller.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En sådan skulle jag gissa på.
 
Ja den är ju ny... :cool:
Allt är väl relativt.

Hur som helst skulle jag tro att bordet aldrig kan bli riktigt bra, men något mindre iögonfallande om man målar över brännmärket med lite vit färg. Skulle dock inte satsa på tipp-ex, men det får man väl förutsätta vara ett skämt.

För övrigt var inlägg #6 dagens höjdare.
 
Köp Epoxy lim somdu blandar vitt pigment ioch applicerar efter att du slipat ned brännmärket. Brukar kunna bli mycket bra på de flesta underlag (tom. polerad sten!)
 
divemaster, jag tror inte du vet vad tipp-ex är. Du är för ung.
För er unga: den gamla Tipp-Ex är en flytande vit färg med liten pensel för att överstryka felaktigheter i skrivmaskinsutskrifter. Målade vit utomordentligt bra på små ytor.
Nya Tipp-ex är en långsmal klisterlapp på rulle (se bild innan). Ska inte användas för laminatskador.
Den gamla TippEx har slutats säljas i Sverige pga lösningsmedel men en eller annan snäll sekreterardam har det kvar i sin låda!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Thomas_Blekinge
Jag är gammal nog att minnas flytande Tipp-Ex. Förutom för överstrykning på brevpapper kan den användas för små "snabbfix". Dock inte om det ska vara hållbart eftersomTipp-Ex kan skrapas bort med en nagel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.