3 518 läst · 51 svar
4k läst
51 svar
"Jordborra" istället för att gräva fiber?
Helt enkelt för att man inte vill fortsätta med de gamla stolparna, så är det.L L Jan skrev:Privat mark är det i mitt fall. Flera gamla telestolpar står kvar. 100 m emellan knappt.
Föreslog det. Men "det går inte"
När de skulle byta elledningarna för antal år sedan, luftledningar, föreslog jag att man sätter upp fiberkabel samtidigt. Men "det gick inte" Vet inte varför?
Kontrade med att de gamla teleledningarna drogs utmed samma stolpar förr, som luft- elledningarna. Inget svar fick jag.
Går utvecklingen framåt eller bakåt?
Sedan kan det diskuteras, men det kommer inte att hamna någon fiber i stolparna.
Så svaret kunde lika gärna vara "det är inget byggsätt som fiberoperatören godkänner"
..men när du får svaret "det går inte" så betyder det inte att tekniken inte finns. Kanalisation för det har funnits "hur länge som helst". Det betyder nog mer att 1. man har inte kompetens för det 2 man har projekterat annat och vill inte ändra sig 3. eller en kombination av detta och några andra ursäkter.L L Jan skrev:Privat mark är det i mitt fall. Flera gamla telestolpar står kvar. 100 m emellan knappt.
Föreslog det. Men "det går inte"
När de skulle byta elledningarna för antal år sedan, luftledningar, föreslog jag att man sätter upp fiberkabel samtidigt. Men "det gick inte" Vet inte varför?
Kontrade med att de gamla teleledningarna drogs utmed samma stolpar förr, som luft- elledningarna. Inget svar fick jag.
Går utvecklingen framåt eller bakåt?
Här är det man använt här:
https://www.ahlsell.se/products/el/...sation-och-tillbehor/luftinstallation/5040400
Fantastiskt hur en tråd kan dra iväg på detta vis. Jo det hängs fiber i stolpar fortfarande då de redan står på plats och blir då billigt. Men åter till frågan.
Yes det går att ha en massa specialmaskiner som kan trycka sig under en mur,väg eller andra hinder men kostnaden för en sådan maskin med allt extra jobb brukar bli dyrare än att gräva och laga skador som uppstår.
Har inte sett någon bild eller beskrivning vad det är för typ av mur men det jag tänker på är en mindre trädgårdsmur och i de flesta fall är ju inte en mur i en trädgård mer än kanske 40-50cm i basen och då går det säkert att gräva sig ner på varje sida om den och trycka ett stadigt rör igenom med grävare eller domkraft.
Har grävt mig under väggar i huset för att få under avlopp utan problem. Självklart inte mer än man behöver och det har varit stadiga väggar och inte löst staplade stenar som en mur kan vara.
Yes det går att ha en massa specialmaskiner som kan trycka sig under en mur,väg eller andra hinder men kostnaden för en sådan maskin med allt extra jobb brukar bli dyrare än att gräva och laga skador som uppstår.
Har inte sett någon bild eller beskrivning vad det är för typ av mur men det jag tänker på är en mindre trädgårdsmur och i de flesta fall är ju inte en mur i en trädgård mer än kanske 40-50cm i basen och då går det säkert att gräva sig ner på varje sida om den och trycka ett stadigt rör igenom med grävare eller domkraft.
Har grävt mig under väggar i huset för att få under avlopp utan problem. Självklart inte mer än man behöver och det har varit stadiga väggar och inte löst staplade stenar som en mur kan vara.
Jobbar på Global Connect. Just luftledningar undviks i allra största mån utom i extremfall Läs: kobbar å skär. Då främst är en säkerhets grejj.. Är väldigt mycket jobb att reparera fiber jämfört med koppar.. inget man vill ha nedrivet av fallande träd etc..MathiasS skrev:
..men när du får svaret "det går inte" så betyder det inte att tekniken inte finns. Kanalisation för det har funnits "hur länge som helst". Det betyder nog mer att 1. man har inte kompetens för det 2 man har projekterat annat och vill inte ändra sig 3. eller en kombination av detta och några andra ursäkter.
[länk]
Nej, har frågat det också. Stolparna ansvarar vi för.A AndersS skrev:
Men ändå "går det inte"
Tack, känner till om ledningen för luftburen, det var bland det första jag kollade. 😉MathiasS skrev:
..men när du får svaret "det går inte" så betyder det inte att tekniken inte finns. Kanalisation för det har funnits "hur länge som helst". Det betyder nog mer att 1. man har inte kompetens för det 2 man har projekterat annat och vill inte ändra sig 3. eller en kombination av detta och några andra ursäkter.
[länk]
Men det "går inte" ändå
Det jag inte vet är om luftledningen används för installation till privathus i Sverige.
Inte industrier eller företag.
Tack. De nya luft-eledningarna som vi fick för några år sedan är blåa i färgen, och lev. NKT. Det indikerar enligt. uppg. att de tål om träd faller över. Funkar faktiskt, sett det själv.K Komloy skrev:
Liknande för fiber borde då finnas också i världen.
Tack!A AndersS skrev:
T.ex "Det går inte. Det har vi aldrig hört förut. Så har vi aldrig gjort förut"
Sådana svar ger latmaskar och ointresserade löntagare, som de personer hos mitt tänkta fibernätbolag. Men blir inget nu.
Helt rätt, är man inte nöjd så ska man inte beställa eller be att få häva beställning.👍 Som tidigare projektledare erbjöds kunder att häva beställning efter projektering av anslutning där kunden inte ville acceptera hur anslutning kunde utföras. Uppskattar till 10 per 1000 villaleveranser, varav 3-4 fick hjälp att häva beställning/avtal och de andra 6-7 accepterade gjord projektering.L L Jan skrev:
Men här får man utgå från varje fiberägares rutiner/hantering.
Sedan ogillar jag din nedsättande åsikt om de som utför arbetet, de följer bara regelverk hur det ska utföras.
Jag har jobbat en del med att gräva för fiber.
Utan att ha sett hur det ser ut på platsen där muren står och hur den ser ut föreslår jag följande.
Gräv på båda sidor om muren, är den bara 50 cm bred bör det gå att med slägga slå ett metallrör genom jorden under muren, låta röret sitta kvar och dra slangen för fiber genom röret.
Utan att ha sett hur det ser ut på platsen där muren står och hur den ser ut föreslår jag följande.
Gräv på båda sidor om muren, är den bara 50 cm bred bör det gå att med slägga slå ett metallrör genom jorden under muren, låta röret sitta kvar och dra slangen för fiber genom röret.
Ofta använder man röret som kopparkabeln går i finns det ett sådant?B Bandvagn skrev:Hej,
Som flera andra här så har mina föräldrar nu fått information om att kopparnätet läggs ner och man hamnar då i frågan 5G eller fiber. 5G funkar för dom men jag tänker att det är klokt att framtidssäkra med fiber.
Men att gräva kommer bli meckigt pga deras tomgräns mot gatan som består av en påkostad stenmur med rabatter innanför, samt asfalterad uppfart. Inget man vill gräva upp! 😱
Jag har ingen aning om sånt här men året är ändå 2025 och man fångar ju för fasen raketer i enorma ätpinnar nuförtiden så jag tycker att teknikens under borde ändå möjliggöra andra alternativ än att gräva ett dike för att få in en fibertåt till huset!?
Man får ju en anslutningspunkt på tomten utsedd av Fibra i vårt fall. Kan man inte "borra" sig därifrån i jorden in till huset? Vilka kan göra sånt?
Tacksam för input i frågan.
Det finns också maskiner som gräver ett smalt dike typ 10cm DitchWitch tex
Borra är väldigt dyrt