Hej,
Som flera andra här så har mina föräldrar nu fått information om att kopparnätet läggs ner och man hamnar då i frågan 5G eller fiber. 5G funkar för dom men jag tänker att det är klokt att framtidssäkra med fiber.
Men att gräva kommer bli meckigt pga deras tomgräns mot gatan som består av en påkostad stenmur med rabatter innanför, samt asfalterad uppfart. Inget man vill gräva upp! 😱
Jag har ingen aning om sånt här men året är ändå 2025 och man fångar ju för fasen raketer i enorma ätpinnar nuförtiden så jag tycker att teknikens under borde ändå möjliggöra andra alternativ än att gräva ett dike för att få in en fibertåt till huset!?
Man får ju en anslutningspunkt på tomten utsedd av Fibra i vårt fall. Kan man inte "borra" sig därifrån i jorden in till huset? Vilka kan göra sånt?
Tacksam för input i frågan.
Som flera andra här så har mina föräldrar nu fått information om att kopparnätet läggs ner och man hamnar då i frågan 5G eller fiber. 5G funkar för dom men jag tänker att det är klokt att framtidssäkra med fiber.
Men att gräva kommer bli meckigt pga deras tomgräns mot gatan som består av en påkostad stenmur med rabatter innanför, samt asfalterad uppfart. Inget man vill gräva upp! 😱
Jag har ingen aning om sånt här men året är ändå 2025 och man fångar ju för fasen raketer i enorma ätpinnar nuförtiden så jag tycker att teknikens under borde ändå möjliggöra andra alternativ än att gräva ett dike för att få in en fibertåt till huset!?
Man får ju en anslutningspunkt på tomten utsedd av Fibra i vårt fall. Kan man inte "borra" sig därifrån i jorden in till huset? Vilka kan göra sånt?
Går gör det ju men till ett pris..B Bandvagn skrev:Hej,
Som flera andra här så har mina föräldrar nu fått information om att kopparnätet läggs ner och man hamnar då i frågan 5G eller fiber. 5G funkar för dom men jag tänker att är kanske klokt att framtidssäkra med fiber.
Man får ju en anslutningspunkt på tomten utsedd av Fibra i vårt fall. Kan man inte "borra" sig därifrån i jorden i till huset? Vilka kan göra sånt?
Finns det fiberanslutning förberedd i gatan utanför till fastigheten eller ska det även grävas för stamnät i området?B Bandvagn skrev:
Det vanliga med att borra är under vägar och vatten, men det kostar och kräver utrymme, samt ett pris.....
Hur långt ned i marken går muren, går det inte att gräva och komma under?B Bandvagn skrev:Hej,
Vi erbjöds styrd borrning då fiberägaren ändå hade en sådan maskin på plats för att borra sig under landsvägen. Fast med tanke på markförhållandena (stenås) och avståndet avfärdade vi amatörmässigt det alternativet som orealistiskt.A AndersS skrev:
Får jag anta något så var det i samband med att man också byggde stamnätet, för enbart etableringskostnad blir en hyfsad kostnad och inte helt enkel i ett villakvarter, speciellt inte för efteranslutning då man tidigare lagt ned duct till fastighetsgräns.C cpalm skrev:
Finns lite att läsa hos det här företaget
https://nds.se/styrd-borrning/?gad_...Nx8gz7aIoaJlxJksuszI0x6P4DzKG4pxoCaaEQAvD_BwE
Ja, eller snarare en lite större gren i stamnätet. Men snarare handlar det nog om att detta är lantligt och så pass glest mellan fastigheterna att det inte är realistiskt att lägga kabel längs båda sidor om landsvägen utan man får borra sig över till de fastigheter som ligger på "fel" sida om vägen.A AndersS skrev:
Har också hört att det är dyrt, man allting är relativt så klart.
Jag slarvar och kallar allt som har multiduct nedgrävt för stamnät, vissa använder även accessnät.C cpalm skrev:Ja, eller snarare en lite större gren i stamnätet. Men snarare handlar det nog om att detta är lantligt och så pass glest mellan fastigheterna att det inte är realistiskt att lägga kabel längs båda sidor om landsvägen utan man får borra sig över till de fastigheter som ligger på "fel" sida om vägen.
Har också hört att det är dyrt, man allting är relativt så klart.
Och på landsbygd är det inga platsproblem där extra asfalt i gata behöver tas, om det ges tillstånd för det gällande en efteranslutning.
Priset har varierat över tid och plats, speciellt när den stora utrullningen av fiber pågick. Men en maggropskänsla var även att priset anpassades efter vad man ville jordborra, mindre asfalterad väg eller riksväg, tycker mig att man kunde se det.
Luftfiber från anslutningspunkt till hus?B Bandvagn skrev:Hej,
Du menar att sätta en stolpe vid fastighetsgräns i gata/trottoar därH Hans G2 skrev:
"Fiber finns i gatan så vi ska in till huset bara".
Hur beställer man det eller får det utfört?😇
Ev. så kan man redan vid utrullning av fiberduct ha tunnlat in den under muren så den kan nås från fastigheten med en grop. Var krav från "vissa" kommuner för att på nytt inte behöva ta asfalt igen efter utrullning av stam/accessnät.
Ja, många möjligheter finns.
Redigerat:
Bra information på den sidan. Tackar!A AndersS skrev:Får jag anta något så var det i samband med att man också byggde stamnätet, för enbart etableringskostnad blir en hyfsad kostnad och inte helt enkel i ett villakvarter, speciellt inte för efteranslutning då man tidigare lagt ned duct till fastighetsgräns.
Finns lite att läsa hos det här företaget
[länk]
Men med såna där maskiner så kommer det bli riktigt trångt på den gatan + avstängd gata. Känns inte rimligt riktigt.
Kanske får bli handgrävning eller liknande då för att komma under muren.
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Tele2 Fiber 449 kr: Är det värt att byta från Telia?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
SIM kort till övervakningskamera
2G/3G stängs ner 2025
Är du framtidssäkrad när 2G och 3G stängs ner?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G