Svar bej det finns ingen jord in på motorn, den är kopplad i boxen. 3 st stift en = noll en = fas en = startlindningen som kopplas ur när kompressorn kommit upp i varv och drar mindre ström. Ingen av dom ska visa värde mot jord när du mäter, på instrumentet om det är modernt ska det stå OL = open lob, detsamma om du har pinnarna från varandra.
 
J jonaserik skrev:
Svar bej det finns ingen jord in på motorn, den är kopplad i boxen. 3 st stift en = noll en = fas en = startlindningen som kopplas ur när kompressorn kommit upp i varv och drar mindre ström. Ingen av dom ska visa värde mot jord när du mäter, på instrumentet om det är modernt ska det stå OL = open lob, detsamma om du har pinnarna från varandra.
Har jag pinnarna ifrån varandra visar den 1, så alla andra värden betyder ju då att det leder fr stiften till höljet vilket det inte ska på något. Ju lägre värde ju sämre i detta fall!

Har jag uppfattat det korrekt?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
P PetrusLingonsylt skrev:
Har jag pinnarna ifrån varandra visar den 1, så alla andra värden betyder ju då att det leder fr stiften till höljet vilket det inte ska på något. Ju lägre värde ju sämre i detta fall!

Har jag uppfattat det korrekt?
OK då är 1 ingenting, i övrigt inte bra, men mellan et stift och ett annat så mätts lindning och hålla kvar på första stiftet och sätta på nästa, kan om du har tur vara nästa lindning och mellan två andra så är det kontakt genom lindningarna och noll som är gemensam i kompressorn. Hur är det, med kompressorn urkopplad, löser JFB då.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
OK då är 1 ingenting, i övrigt inte bra, men mellan et stift och ett annat så mätts lindning och hålla kvar på första stiftet och sätta på nästa, kan om du har tur vara nästa lindning och mellan två andra så är det kontakt genom lindningarna och noll som är gemensam i kompressorn. Hur är det, med kompressorn urkopplad, löser JFB då.
Du menar att jag ska testa koppla in allt till den där 3-stifts kontakten men inte sätta fast den på stiften på kompressorn? Kan testa det imorgon isf
 
P PetrusLingonsylt skrev:
Du menar att jag ska testa koppla in allt till den där 3-stifts kontakten men inte sätta fast den på stiften på kompressorn? Kan testa det imorgon isf
Jepp löser inte JFB då är det kört.
 
A
1 brukar betyda oändligt på multimetrar. Samma som att du håller mätpinnarna i luften. Samma som OL (Over limit)

P PetrusLingonsylt skrev:
Har jag pinnarna ifrån varandra visar den 1, så alla andra värden betyder ju då att det leder fr stiften till höljet vilket det inte ska på något. Ju lägre värde ju sämre i detta fall!

Har jag uppfattat det korrekt?
Ja
 
J jonaserik skrev:
Jepp löser inte JFB då är det kört.
Körde i ca 30 sek och JFB löste ej ut…. Antar att jag inte behöver köra mer utan kan konstatera att kompressorn måste bytas?
 
P PetrusLingonsylt skrev:
Körde i ca 30 sek och JFB löste ej ut…. Antar att jag inte behöver köra mer utan kan konstatera att kompressorn måste bytas?
Och ett kompressorbyte på en kyl eller frys kostar 50 % av vad ett nytt skåp kostar, bara ringa och fråga om priser, det kan komma något mer till, man vet aldrig
 
J jonaserik skrev:
Och ett kompressorbyte på en kyl eller frys kostar 50 % av vad ett nytt skåp kostar, bara ringa och fråga om priser, det kan komma något mer till, man vet aldrig
Frågan är om jag kan skadat kompressorn under transport? Jag lät det stå upprätt i 16 timmar ungefär innan jag kopplade in… vätska ska väl inte heller kunna läcka ut då det är slutet system.

Vet inte hur en kompressor ser ut inuti men kanske kan något i den skakats sönder av att transporterats i bil (liggandes)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.