Köpte en kyl och frys begagnad och den skulle funka utan problem enligt säljare. Fraktade hem den liggandes i bilen sen fick den stå upprätt i ca 15 h innan jag kopplade in den.

Första gången jag kopplade in den gick den ca 10 sekunder sen löste jordfelsbrytaren ut. Andra gången jag kopplar in den går jordfelsbrytaren direkt, mindre än en sekund.

Om jag däremot ”fuskkopplar” och kopplar ur jorden ur stickproppen och bara kör neutral och fas så fungerar kylen, dock bara kört den någon minut så då jag inte vill ha ett eventuellt strömförande kylskåp hemma. Men kompressor mm verkar gå, displayen startar och då jag ej monterat dörrarna så börjar den pipa att dörrarna inte är stängda och belysningen funkar!

Jag har även testa att koppla är ”EMI-filtret” men jordfelsbrytaren löser ut ändå.

Vad ska jag göra? Är det ett jobb för en elektriker? Är det ett jobb för en kyltekniker, vad kan jag göra själv?

Är inte superkunnig kring el men vad jag vet har väl inte jordfelsbrytare någon koppling till om utrustningen faktiskt är jordad eller inte? Dvs. är det inte konstigt att JFB löser ut med jord i men inte utan?

Ska tillägga att jag kör jordad brödrost och kaffebryggare i samma vägguttag så bör absolut inte vara fel på uttaget på något vis

När jag frågade ChatGPT varför en jordad apparat utlöste JFB fast inte en ojordad fick jag följande svar:

”Om en jordad apparat utlöser jordfelsbrytaren medan en ojordad apparat inte gör det, kan det finnas ett isoleringsfel i den jordade apparaten. När en apparat är jordad förväntas strömmen återvända säkert till jorden om det uppstår en läckageström. Om det finns ett isoleringsfel i den jordade apparaten kan det leda till att en del av strömmen läcker till jorden, vilket kan utlösa jordfelsbrytaren. Å andra sidan, om en apparat inte är jordad, kan en liknande fel orsaka läckageströmmar utan att utlösa jordfelsbrytaren eftersom det inte finns någon jordförbindelse för strömmen att återvända till. I det fallet kan problemet vara svårare att upptäcka och utgör en ökad risk för elektriska stötar. Det är viktigt att en kvalificerad elektriker undersöker och åtgärdar problemet omedelbart.”

Förmodar att jag då ska hitta någonstans o kylen som en jordledare är skadad?

A
Låter som ett jordfel finns i kylfrysen. Kanske förra ägaren ej hade jordfelsbrytare och den därför då fungerade?

Ja det är helt normalt att jfb löser ut om du har jord inkopplad då sluter du felkretsen. Med jorden urkopplad finns ej någon väg för felströmmen att gå tills någon tar i höljet och eventuellt sluter kretsen.

Ja precis. Någonstans tar en fas eller neutral i höljet på kylfrysen och leder en viss ström den vägen tillbaka.
Felsökning innefattar isolationsmätning om det inte går att se något tydligt felställe. Kanske det går att få utslag med en multimeter men annars är isolationsprovare det vanliga verktyget.

Redigerat:
A avh67f skrev:
Låter som ett jordfel finns i kylfrysen. Kanske förra ägaren ej hade jordfelsbrytare och den därför då fungerade?

Ja det är helt normalt att jfb löser ut om du har jord inkopplad då sluter du felkretsen. Med jorden urkopplad finns ej någon krets för felströmmen att gå tills någon tar i höljet och eventuellt sluter kretsen om strömmen blir nog hög.

Ja precis. Någonstans tar en fas eller neutral i höljet på kylfrysen och leder en viss ström den vägen tillbaka.
Felsökning innefattar isolationsmätning om det inte går att se något tydligt felställe. Kanske det går att få utslag med en multimeter men annars är isolationsprovare det vanliga verktyget.
Dessa 2 jordningar har jag hittat, den ena är i dörren och går till displayen som sitter i dörren och den andra på något vis till kompressorn.

Jag testade koppla loss båda dem men JFB slog ut ändå. Det jag reagerade på är att delen som går vid kompressorn ser skadad ut på ledarna, något som känns märkligt då det är väl byggt i fabrik? Om jorden vid kompressorn (som ser skadad ut) kopplas ur från jordskruven borde väl inte JFB lösa ut? Isf ligger väl isolstionsfelet någon annanstans eller tänker jag fel?

Om tidigare ägare inte hade JFB måste det ju läcka antingen väldigt lite ström eller till något ställe han inte nuddat? Annars borde han väl fått en rejäl kyss

• En skruvmejsel och en elkabelanslutning inuti metallutrustning, möjlig reparation eller underhåll pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska komponenter inuti utrustning, kablar, metallram och komponenthölje synliga. Teknik underhållsperspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller med AI roboten att be någon elmontör kolla upp läckströmmen med sin isolationsprovare. Är det inte kompressorn så kan det vara att jfb är fullbokad redan med läckströmmar av andra apparater i huset och en översyn behövs.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Håller med AI roboten att be någon elmontör kolla upp läckströmmen med sin isolationsprovare. Är det inte kompressorn så kan det vara att jfb är fullbokad redan med läckströmmar av andra apparater i huset och en översyn behövs.
Fast om jag slår av alla andra säkringar borde det väl inte finnas andra eventuella läckströmmar?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nej det ju en bra test isåfall

A
Jag testade koppla loss båda dem men JFB slog ut ändå. Det jag reagerade på är att delen som går vid kompressorn ser skadad ut på ledarna, något som känns märkligt då det är väl byggt i fabrik? Om jorden vid kompressorn (som ser skadad ut) kopplas ur från jordskruven borde väl inte JFB lösa ut? Isf ligger väl isolstionsfelet någon annanstans eller tänker jag fel?
Då kan du nog ha hittat felet.
Så länge strömmen hittar en väg tillbaka "fel väg=via skyddsjord" kan jfb lösa ut.
Fokus bör inte vara att lossa jordledningar i höljet. Utan att kontrollera att övriga spänningsförande ledare inte har kontakt med höljet. Fast lossa jordar kan ju vara värdefullt för att se vilken del som läcker. Men dessa brukar ha kontakt med varandra via förband och skruvar ändå.

Om tidigare ägare inte hade JFB måste det ju läcka antingen väldigt lite ström eller till något ställe han inte nuddat? Annars borde han väl fått en rejäl kyss
Ja men vi har inte alltid kontakt med jord i torra rum inomhus.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Då kan du nog ha hittat felet.
Så länge strömmen hittar en väg tillbaka "fel väg=via skyddsjord" kan jfb lösa ut.
Fokus bör inte vara att lossa jordledningar i höljet. Utan att kontrollera att övriga spänningsförande ledare inte har kontakt med höljet.

Ja men vi har inte alltid kontakt med jord i torra rum inomhus.
Om jag tolkar ditt svar rätt så bör jag leta efter ledare som inte är gröngula? Och som kan vara skadade och ha kontakt med hölje.. skulle teoretiskt kunna vara typ någon liten 5V kabel till led belysning i kylen eller liknande?

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
P PetrusLingonsylt skrev:
Normalt är jordfel ett tyst fel om man inte har jordfelsbrytare. Läckströmmen finns där men det blir aldrig någon farlig eller ens besvärande potential på apparaten då jordledaren gör sitt jobb och leder undan den. Så det är inte omöjligt att förra ägaren också haft jordfelet men inte vetat om det då han inte hade jordfelsbrytare. Just kylskåp är en apparat som somliga väljer att lägga utanför jordfelsbrytare har jag läst.

Jordledaren som syns vid kompressorn. Var det en av dem du kopplade bort? Är det anslutningskabeln som syns på samma bild? Om du lossat de två jordledare du hittat utan att det gjorde skillnad, men det gör skillnad när du kopplar bort jorden ur stickproppen så måste det finnas någon mer jordpunkt i skåpet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Normalt är jordfel ett tyst fel om man inte har jordfelsbrytare. Läckströmmen finns där men det blir aldrig någon farlig eller ens besvärande potential på apparaten då jordledaren gör sitt jobb och leder undan den. Så det är inte omöjligt att förra ägaren också haft jordfelet men inte vetat om det då han inte hade jordfelsbrytare. Just kylskåp är en apparat som somliga väljer att lägga utanför jordfelsbrytare har jag läst.

Jordledaren som syns vid kompressorn. Var det en av dem du kopplade bort? Är det anslutningskabeln som syns på samma bild? Om du lossat de två jordledare du hittat utan att det gjorde skillnad, men det gör skillnad när du kopplar bort jorden ur stickproppen så måste det finnas någon mer jordpunkt i skåpet.
Ja precis, kopplade bort den vid kompressorn samt den som är uppe på kylskåpet. Har int hittat någon mer jordpunkt men får leta efter det då

Jag tror att jordanslutningen till kompressorn kommer genom den vita kabeln på bilden. Förutsatt att den går till kompressorn alltså. Den gulgröna enkelledaren är troligen för att jorda även chassit på skåpet.

Är du helt utan kylskåp nu? Jag har ett litet som du kan få låna om du vill.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Ser ut som den vita slangen under den skadade jorden på sista bilden ser lite hoptryckt ut.

Som svar på frågan i inlägg #9 ja det är vad jag hade gjort i alla fall.

Om du har en multimeter eller spänningsprovare som kan ohmmäta kan du även prova mäta mellan stickproppens fas/neutral mot jordstiftet.

Redigerat:
A Avemo skrev:
Jag tror att jordanslutningen till kompressorn kommer genom den vita kabeln på bilden. Förutsatt att den går till kompressorn alltså. Den gulgröna enkelledaren är troligen för att jorda även chassit på skåpet.

Är du helt utan kylskåp nu? Jag har ett litet som du kan få låna om du vill.
Nej då har ett till i källaren som tur är :)

A avh67f skrev:
Ser ut som den vita slangen under den skadade jorden på sista bilden ser lite hoptryckt ut.
Ja man kan även se att plasten är lite skadad. Tycker det är konstigt ett den skulle kunna bli det utan yttre påverkan då den sitter bakom metallgaller. Kanske är det så att kylen blivet servad någon gång, vad vet jag.

En undran jag har är dock varför det tog flera sekunder för JFB att slå ut första gången jag kopplade in det medan det nu i precis slår av direkt då stickproppen sätts i kontakten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.