Tänk att det ska vara så j....a svårt att förstå att- DET ÄR RUMMET OCH INTE APPARATEN- som avgör hur det ska vara med jord. Det är och har alltid varit så.
Och om rummet är lite äldre gäller dåtidens norm och är det nytt gäller dagens norm

snuttjulle skrev:
Tycker inte att det varit så många motsägelser i fallet med att dra in jord i ojordat utrymme. De flesta har sagt att detta är helt fel och regelvidrigt ur elsäkerhetssynpunkt.
ps. tråden i taket blir mer än hängsnara då?? ;)
Det motsägelsefulla tycker jag har varit att vissa säger att ur elsäkerhetssynpunkt kan man visst koppla en dator till ett ojordat urtag, men att det är p.g.a. strålningsrisken som man behöver ha jordat. Andra säger att det är en elsäkerhetsfråga, att datorn kräver jordad p.g.a. att höljet kan bli strömförande om man kopplar den till ojordat. Sedan har jag för mig att ett inlägg högre upp menade att en jordad förlängningssladd inte får den reducerar strålningen (om jag har förstått det rätt), så då borde det egentligen göra detsamma vart man kopplar den.......

Lite missvisande tycker jag det blir att tala om RUMMET som jordat. Inte är det väl väggar o tak som blir strömförande? Nu när jag efter mycket funderande kommit fram till att det inte är fråga om väggar o tak, utan att om elurtag o de grejer som är kopplade till, så är ju den enklaste lösningen att tejpa över alla ojordade kontakter så dom inte används och så kan man ha så många jordade förlängningssladdar som helst..:D

Sommartorparn skrev:
Det motsägelsefulla tycker jag har varit att vissa säger att ur elsäkerhetssynpunkt kan man visst koppla en dator till ett ojordat urtag, men att det är p.g.a. strålningsrisken som man behöver ha jordat.
Detta är helt korrekt. Om datorn är i ett rum med andra ojordade apparater, blir det farligt om datorn är jordad och någon av dom ojordade apparaterna får ett fel som gör deras hölje strömförande.

Sommartorparn skrev:
Andra säger att det är en elsäkerhetsfråga, att datorn kräver jordad p.g.a. att höljet kan bli strömförande om man kopplar den till ojordat.
Alla ojordade apparater kan bli strömförande om dom går sönder. Men eftersom du inte har någon jord i rummet så gör det inget eftersom det inte finns någon väg för strömmen att gå från den trasiga apparatern genom dig till jord. Även om höljet på datorn är strömförande och du tar i den är det alltså inte ens säkert att du märker detta, om du inte har kontakt med jord.

Visst kan du tejpa över allt ojordat och bara köra på din förlängninskabel, men det förutsätter ju att ingen annan kommer in med en ojordad apparat i rummet och sliter bort din tejp. Sen ser det rätt tattigt ut.... Bättre att byta alla uttagen mot jordade då.

Har vi rett ut detta nu? ;)

Sommartorparn, vart står det att rummet ska vara jordat? Står det inte att rummet "STYR" om det ska vara jordade apparater

Sommartorparn skrev:
Det motsägelsefulla tycker jag har varit att vissa säger att ur elsäkerhetssynpunkt kan man visst koppla en dator till ett ojordat urtag, men att det är p.g.a. strålningsrisken som man behöver ha jordat. Andra säger att det är en elsäkerhetsfråga, att datorn kräver jordad p.g.a. att höljet kan bli strömförande om man kopplar den till ojordat.
Jag tror att du har missat vad det egentligen är som kan gå på tok. Jag försökte beskriva vad som är det farliga tidigt i denna tråd:

En apparat som har ett hölje som vid ett isolationsfel kan bli strömförande skall utföras med jordad stickpropp. Då kommer proppen att gå om höljet blir strömförande när apparaten ansluts till ett jordat uttag. I ett utrymme där öppen jord tex i form av en diskbänk finns måste därför uttagen vara jordade för att det inte ska finnas risk för strömgenomgång om man samtidigt tar i diskbänken och den felaktiga apparaten.

I ett bostadsrum där vanligtvis ingen öppen jord som man normalt kommer i kontakt med finns så är risken inte lika stor. Därför kan man tillåta att en apparat med jordad stickpropp ansluts till ett ojordat uttag. Däremot gäller inte det omvända för apparater som är ojordade och inte uppfyller isolationskravet och därför är försedda med den runda ojordade stickproppen.

Dvs, tanken med att skyddsjorda höljet som pga ett fel kan bli strömförande är att man ska smälla proppen om det ansluts till ett jordat uttag. Detta för att en person som samtidigt tar i höjet och en annan jordad apparat, rörledning eller en diskbänk inte skall kunna utsättas för strömgenomgång. Det är också här som det omtalade utlösningsvillkoret också får betydelse. Proppen skall gå inom 0,4s och då måste ledningsarea vs längd och säkringsstorlek vara riktigt dimensionerat. Så långt allt väl. Däremot så blir det livsfarligt att använda en trasig, ojordad lampa av metall som kan bli strömförande, där en aningslös person bytt en rund ojordad stickpropp till en jordad och därmed saknas skyddsjorden.

Ansluter man en skyddsjordad apparat till ett ojordat uttag så blir den inte farlig. Men ett fel i apparaten kan orsaka att den blir strömförande men eftersom närvaron av jordade apparater/ytor saknas blir risken mindre. MEN riktigt farligt blir det då drar man in en jordad skarvkabel i rummet och ansluter exvis datorn till denna. Man har då fått in en potentiell jordpunkt i ett rum med icke jordade apparater som vid ett fel riskerar att bli strömförande. Tar man då samtidigt i denna trasiga apparat och datorn, som nu är jordad, så blir det riktigt farligt. Dvs datorn i sig blir inte farlig pga skarvkabeln men i tillsammans med en felaktig icke jordad icke dubbelisolerad apparat så kan det gå illa.

Det viktiga är alltså att förstå NÄR en apparat kan bli farlig och vilka isolationskrav den uppfyller och hur. Enklast är dock att ge f.n i att dra in jordade skarvkablar i ojordade utrymmen och låta bli att byta stickkontakter på apparater! :)

Ok, tack för klargörandet.

Jag håller kanske inte med 100% om att faran bara finns för att det kan finnas jordade saker i ett rum där gamla ojordade (alltså ICKE dubbeisolerade) saker finns. Ta tex en lägenhet med vattenradiatorer med ojordade uttag (finns 10 tusentals sådana i Sverige).

Där finns det en jord i, i princip varje rum, men uttagen är ojordade. Jag hade tex i mitt barndomsrum en dator (ansluten till ojordat uttag eftersom det var det som fanns) och ett element under skrivbordet. Fic kett antal stötar när jag ibland vidrörde datorns hölje eller skärm samtidigt som jag satt med fötterna på elementet eller kom åt det på annat sätt. Det var inte så att datorn var trasig och strömförande, men uppenbarligen fanns det en potentialskillnad eller läckström ngn stans. Lösningen i mitt fall var en jordtråd mellan datorns chassi och elementet - osnyggt men funkade bra
/K

klaskarlsson skrev:
Ok, tack för klargörandet.

Jag håller kanske inte med 100% om att faran bara finns för att det kan finnas jordade saker i ett rum där gamla ojordade (alltså ICKE dubbeisolerade) saker finns. Ta tex en lägenhet med vattenradiatorer med ojordade uttag (finns 10 tusentals sådana i Sverige).
Det är ett problem, helt riktigt, och därför ska vi ha jordade uttag genomgånde numera.
Till radiatorernas 'försvar' är dock att de brukar vara tjockt belagda med färg och därmed lite mindre riskabla.

Där finns det en jord i, i princip varje rum, men uttagen är ojordade. Jag hade tex i mitt barndomsrum en dator (ansluten till ojordat uttag eftersom det var det som fanns) och ett element under skrivbordet. Fic kett antal stötar när jag ibland vidrörde datorns hölje eller skärm samtidigt som jag satt med fötterna på elementet eller kom åt det på annat sätt. Det var inte så att datorn var trasig och strömförande, men uppenbarligen fanns det en potentialskillnad eller läckström ngn stans. Lösningen i mitt fall var en jordtråd mellan datorns chassi och elementet - osnyggt men funkade bra
Datorns nätfilter läcker ca 0.5mA ut till chassit och skyddsjorden. Det är bla därför som det är bra att ansluta datorn till ett skyddsjordat uttag. 0.5mA är normalt inte farligt men obehagligt. Jordtråden till elementet var inte speciellt smart ur elsäkerhetssynpunkt dock, vilket torde ha framgått tidigare i tråden. ;)

pefo skrev:
...Jordtråden till elementet var inte speciellt smart ur elsäkerhetssynpunkt dock, vilket torde ha framgått tidigare i tråden. ;)
Jo som sagt - osnyggt - men det funkade. Jag fick inga fler stötar :)

/K

Innan omdragning av el i uthuset vid sommarstugan var "jordfrågan" löst genom att nollan var byglad till jordblecket i det enda jordade uttaget !!! är det bättre än att inte ansluta jordblecket alls?
(det var dessutom en "lite" åldrad installation med blanktråd i luften mellan stuga och uthus)

Det går ju inte att rangordna.

Det är ungefär som att säga: Jag behöver pengar, skall jag råna banken eller konsumbutiken? Rätt svar: Du skall inte råna någon!

Och vad gäller ditt eluttag så är rätt svar att antingen korrekt inkopplad jord ellr inget uttag alls (om det nu satt så att det måste vara jordat, antar att det var i köket?).

du har helt rätt hempularen, jag skall inte råna någon. inte heller försvara den installationen på något vis. Glad att det hela sedan dess är omgjort av ett elföretag, mest för att bli av med blanktråden. Det är f.ö. en ved/skrotupplagsbod, sagda uttag var monterat ovanför en hyvelbänk.

N
Jag har allmän behörighet och kan säga er detta

Det är betydligt farligare att dra en jordad skarvsladd genom huset änn att ansluta till ojordat.spelar ingen roll om det är en frys eller dator.skarvsladdar är tunnare änn fasta intallerade ledningar och blir därmed lättare överbelastat med brandfara som följd,dessutom klämrisken och att det är väldigt lätt att en farlig skada uppkommer speciellt om den ligger permanent på golvet.Numera är folk rädda för ojordat och det behöver man inte vara.Har man jordfelsbrytare spelar det ingen roll om du har ojordat eller jordat eftersom fordfelsbrytaren bryter strömmen om strömmen tar "en annan väg" änn tillbaka genom nollan,dvs mot skyddsjord eller kanakse en männaiska eller djur.
Har man ojordat idag sätt in en jfb så har du bättre skydd änn en ny jordad anäggning utan jfb.
Sen vetenskapen om att datorer och emc det får nån annan svara på....

Hoppas nu detta var tydligt nog och att ingen behöver ligga sömnlös över jul.
/Rickard
www.lindblomsel.com

Väldigt intressant tråd!
Dock skulle jag gärna vilja få en sak klargjort, är novis på detta område :)

Om man bor i en hyreslägenhet med Ojordade uttag (ej kök) och vill skydda sin jordade elektronik, hur kan man gå tillväga?
Har elektroniken kopplat till ett överspänningsskydd som i sin tur är kopplat till ett ojordad uttag.
Ger det någon effekt?

Tack på förhand!

Det finns bara ett sätt när det gäller elsäkerheten och det är INGEN jord i rum med ojordade uttag, om du sedan sätter skyddet av din elektronik högre än skyddet av dom som bor i lägenheten är det ju din ensak.
Jag kan inte förstå att det ska vara så svårt att förstå, 90 inlägg och i mitt tycke solklart svar????

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.