3 209 läst ·
51 svar
3k läst
51 svar
Jordade el radiatorer i ojordade utrymmen
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 005 inlägg
Du har fel. Jag kan bara upprepa vad jag skrev ovan.Richard87 skrev:
Nej tillverkarens anvisning ska självklart följas!
Det är högst sannolikt inte tillverkaren som installerar radiatorer i ojordade utrymmen, utan kanske en klantig elektriker eller kanske en händig lekman.
Ts bör läsa installationsanvisningen för elementen. Står där att de får anslutas utan skyddsledare är saken klar, då kan han tillse att dessa blir ojordade.
Stockproppen på elradiatorn ser ut som så ja.Demmpa skrev:
Alltså, själva radiatorerna har inte någon jordad stickkontakt utan en likt följande?
[bild]
Nej, det räcker inte med att bara ta bort jordtråden från jordade uttaget, utan själva uttaget måste bytas till ett ojordat uttag (klass 0 uttag)
Att byta byta mellan ojordat och jordat uttag kräver egentligen auktorisation.
Ok förstår! Men av ren nyfikenhet. Varför räcker det inte?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 005 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 005 inlägg
Det orsakar t.ex denna trådC caril skrev:
Det är galet att montera ett uttag med skyddsjordbleck utan att ansluta skyddsjorden. Det ger helt fel signaler. Man ska ju kunna lita på att det finns skyddsjord i ett sådant uttag. Det finns tyvärr ingen specifik regel som säger detta, utan det är bara en av många självklara regler som inte står i tryck.
Nu hade det ju varit galet om det fanns skyddsjord i ditt rum. Jag skulle inte bli förvånad om du finner att skyddsledaren faktiskt inte är ansluten.
Ok jag hör dig! Men låt säga att någon tror att uttaget är jordat. Vad kan hända som är direkt farligt?Bo.Siltberg skrev:
Det orsakar t.ex denna tråd
Det är galet att montera ett uttag med skyddsjordbleck utan att ansluta skyddsjorden. Det ger helt fel signaler. Man ska ju kunna lita på att det finns skyddsjord i ett sådant uttag. Det finns tyvärr ingen specifik regel som säger detta, utan det är bara en av många självklara regler som inte står i tryck.
Nu hade det ju varit galet om det fanns skyddsjord i ditt rum. Jag skulle inte bli förvånad om du finner att skyddsledaren faktiskt inte är ansluten.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 005 inlägg
Man kanske drar ut en skarvsladd genom fönstret ut i trädgården i tron att det är skyddsjordat och att man därmed har de dubbla skyddsbarriärerna där ute.
Om inte skyddsjorden finns på plats, då kommer 1 fel i grilltändaren att orsaka att den blir strömförande utan att varken säkring eller JFB löser. Då du står i trädgården har du jord under fötterna... JFBn kanske räddar livet på dig här.
Om inte skyddsjorden finns på plats, då kommer 1 fel i grilltändaren att orsaka att den blir strömförande utan att varken säkring eller JFB löser. Då du står i trädgården har du jord under fötterna... JFBn kanske räddar livet på dig här.
Ok. Så som det ser ut idag så kan jag inte dra el inifrån huset ut i trädgårn? Vill bara veta vilka begränsningar jag har med ett ojordat hus (förutom våtrum och kök). Kopplar jag en arbetslampa i vardagsrummet och drar ut den på altanen så är det direkt livsfara ifall den bli överladdad? Jag trodde inte det var några problem så länge det inte fanns någon annan potential i närhetenBo.Siltberg skrev:
Man kanske drar ut en skarvsladd genom fönstret ut i trädgården i tron att det är skyddsjordat och att man därmed har de dubbla skyddsbarriärerna där ute.
Produkter som diskuteras: "arbetslampa"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
609 kr inkl moms
Läs mer
kom också på en annan sak nu av ren nyfikenhet. Eftersom elementen är dubbel isolerade. Kan det verkligen bli någon fara då? Om jag håller i en dator som blivit överladdad och tar i elementet så kommer jag väl inte komma i direkt kontakt med elementets potential?
Däremot så kommer ju elementet att stängas av ifall det får ett elfel om det är kopplat till jord.
Däremot så kommer ju elementet att stängas av ifall det får ett elfel om det är kopplat till jord.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 005 inlägg
Jodå, om du drar en skarvsladd från ett skyddsjordat uttag så är det ok. Men inte om du pluggar i sladden i ett ojordat uttag.C caril skrev:
Ja, inte direkt farligt men det anses väldigt farligt eftersom det bryter mot den allra heligaste internationellt erkända grundregeln för skydd mot elchock.C caril skrev:
Så är det. Det är potentialskillnader som är farliga, två motpoler, t ex fas och jord.C caril skrev:
Det isolerade rummet tar bort jordpotentialen. Därför blir det inte farligt att ta i en strömförande lampa. Men ute på altanen blir denna lampa plötsligt farlig.
Eftersom det inte finns någon jordpotential på elementet då det bara är fysiskt anslutet med fas och noll (skyddsjorden slutar ju i vägguttaget, stickproppen därifrån till elementet har ingen jordkabel i sig) så är det som du tänker.C caril skrev:kom också på en annan sak nu av ren nyfikenhet. Eftersom elementen är dubbel isolerade. Kan det verkligen bli någon fara då? Om jag håller i en dator som blivit överladdad och tar i elementet så kommer jag väl inte komma i direkt kontakt med elementets potential?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 005 inlägg
Nej. Dubbelisolerade apparater lirar i en annan ligga. De har alla skydd som krävs inbyggda.C caril skrev:
En skyddsjordad apparat behöver extern hjälp för att uppnå tillräcklig säkerhet, antingen i form av skyddsjord (och säkring) eller en isolerad miljö.
Dubbelisolerade apparater kan därför användas överallt, i alla rum och utomhus.
Nej, inte om vi fortfarande pratar om dina dubbelisolerade radiatorer.C caril skrev:
Hmm, ja om vi pratar om en skyddsjordad radiator. Säkringen löser.C caril skrev:
En dubbelisolerad radiator går ofta sönder "tyst". Det löser ingen säkring, utan slutar bara att fungera.
Verkar vara en felaktig installation man får inte blanda jordat och ojordat i samma utrymmen det är en farlig installation be någon åtgärda feletC caril skrev:Som titeln lyder så har mitt hus el radiatorer som är kopplade till utanpåliggande eluttag med jord. Medan resten av huset (förutom våtrum och kök) har ojordade uttag. Elradiatorerna ät keramiska. Vad gäller? Ska jag ta bort jorden från de utanpåliggande uttagen eller låta det vara som det är? Har ju vart på detta sätt från tidigare ägare. Vilken risker finns där med att ha det som det är nu? Huset har jordfelsbrytare.
Tack på förhand!
Njaa radiatorerna är dubbelisolerade i sig. Faran är om någon koppplar in något jordat i utrymmet som inte är klass 2 isolerad. Allternativet är att byta mot ogjordade uttag men då kan elementen få elfel och de är ganska lätta att komma åt.E elveteran skrev: