Som titeln lyder så har mitt hus el radiatorer som är kopplade till utanpåliggande eluttag med jord. Medan resten av huset (förutom våtrum och kök) har ojordade uttag. Elradiatorerna ät keramiska. Vad gäller? Ska jag ta bort jorden från de utanpåliggande uttagen eller låta det vara som det är? Har ju vart på detta sätt från tidigare ägare. Vilken risker finns där med att ha det som det är nu? Huset har jordfelsbrytare.
Tack på förhand!
Tack på förhand!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 084 inlägg
Om det är så i rum där övriga uttag är ojordade så är det fel. Det är öht dåraktigt att dessutom använda uttag som matar elradiatorerna.
Det har visserligen varit lite luddigt genom åren vad som gäller, men det har i mina ögon berott på ren okunskap. Ett gammalt rum med ojordade uttag får under inga omständigheter ha några ledande delar med jordkontakt. Speciellt inte elradiatorer eftersom det gärna sitter ett eluttag i omedelbar närhet.
Så enklast byter du dessa uttag till ojordade. Ett stort plus i kanten får du om du kan se till att radiatorerna i samma rum matas från samma fas som uttagena i rummet. Det behöver inte vara samma grupp, utan samma fas. Detta för att undvika att man får 400 V mellan en radiator och en annan förbrukare vid ett dubbelfel.
Bättre är givetvis att skyddsjorda övriga uttag i rummet men det kostar ju en del.
Edit: Risker frågade du också efter. Risker finns om du använder riktigt gamla elapparater i metall men som har en ojordad stickpropp, eller moderna skyddsjordade apparater, inom räckhåll från en radiator. Ett (1) fel i en sådan apparat ger då 230 V mellan den skyddsjordade radiatorn och apparaten.
1 fel är visserligen ganska långt borta, men den grundläggande principen för skydd mot elchock kräver 2 fel innan något får bli farligt.
Hade den skyddsjordade apparaten suttit i ett skyddsjordat uttag så hade säkringen löst. Men i detta fall blir den strömförande och är det meningen att rummets golv och väggar ska isolera, det är den andra skyddsbarriären. Den får man då inte förstöra genom att släpa in jord i rummet.
Det har visserligen varit lite luddigt genom åren vad som gäller, men det har i mina ögon berott på ren okunskap. Ett gammalt rum med ojordade uttag får under inga omständigheter ha några ledande delar med jordkontakt. Speciellt inte elradiatorer eftersom det gärna sitter ett eluttag i omedelbar närhet.
Så enklast byter du dessa uttag till ojordade. Ett stort plus i kanten får du om du kan se till att radiatorerna i samma rum matas från samma fas som uttagena i rummet. Det behöver inte vara samma grupp, utan samma fas. Detta för att undvika att man får 400 V mellan en radiator och en annan förbrukare vid ett dubbelfel.
Bättre är givetvis att skyddsjorda övriga uttag i rummet men det kostar ju en del.
Edit: Risker frågade du också efter. Risker finns om du använder riktigt gamla elapparater i metall men som har en ojordad stickpropp, eller moderna skyddsjordade apparater, inom räckhåll från en radiator. Ett (1) fel i en sådan apparat ger då 230 V mellan den skyddsjordade radiatorn och apparaten.
1 fel är visserligen ganska långt borta, men den grundläggande principen för skydd mot elchock kräver 2 fel innan något får bli farligt.
Hade den skyddsjordade apparaten suttit i ett skyddsjordat uttag så hade säkringen löst. Men i detta fall blir den strömförande och är det meningen att rummets golv och väggar ska isolera, det är den andra skyddsbarriären. Den får man då inte förstöra genom att släpa in jord i rummet.
Redigerat:
I alla rum så går där en jordad elkabel från kopplingsdosan bakom det ojordade eluttaget vidare till det utanpåliggande jordade eluttaget. Min gissning är att de gamla radiatorerna var installerade med fast monterad kabel och vid byte till nyare som hade stickpropp jordad så valde man att installera ett matchande uttsg för denna.Bo.Siltberg skrev:
Om det är så i rum där övriga uttag är ojordade så är det fel. Det är öht dåraktigt att dessutom använda uttag som matar elradiatorerna.
Men det finns alltså ingen nackdel med att ha ojordade radiatorer? Kan det vara så att de inte är isolerade och därför har man gjort på detta sätt?? Blir inte det en fara om den blir överladdad eftersom en elradiator är ganska lätt att komma åt av sig själv. Jorden skyddar ju elradiatorn från att få ett elfel i sig själv menar jag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 084 inlägg
Grejen med isolerade rum är att golv och väggar ska isolera. Det är alltså meningen att apparater får blir spänningssatta vid 1 fel. Det krävs ett fel till för att det ska blir farligt, och ett exempel på sådant fel är att man drar in jord i rummet.
Innan du eventuellt följer tidigare råd att byta till ojordade uttag måste du kontrollera elementtilverkarens installationsanvisning för de aktuella elementen. Den skall alltid följas. I den kan det eventuellt stå att de aktuella elementen måste anslutas till skyddsledare.
Då har du två alternativ.
Byta element till en modell som inte behöver anslutas till skyddsledare, eller uppgradera elinstallationen i de utrymmen där dessa element är monterade så att du får jordat.
Min tanke
Byta element till en modell som inte behöver anslutas till skyddsledare, eller uppgradera elinstallationen i de utrymmen där dessa element är monterade så att du får jordat.
Min tanke
Hmm jag förstår. Så en ojordad ojordat i sig är aldrig någon fara då…. Men hur skulle det kunna påverka nu eftersom jag har en felatrömbrytare i huset? Hur allvarligt är det om man säger så. Tänker att tidigare ägare förmodligen har anlitat någon för detta jobbet och att de måste haft en tanke bakom installationen….Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 084 inlägg
Nej, det ska man inte. Man får aldrig låta tillverkaren orsaka en farlig situation. Man får aldrig blint följa tillverkarnas anvisningar utan att förstå vad man gör. Det är grovt fel att ansluta dessa radiatorer till skyddsjord i isolerade rum.Richard87 skrev:
Innan du eventuellt följer tidigare råd att byta till ojordade uttag måste du kontrollera elementtilverkarens installationsanvisning för de aktuella elementen. Den skall alltid följas. I den kan det eventuellt stå att de aktuella elementen måste anslutas till skyddsledare.
Min tanke
Det kan finnas funktionella skäl till att tillverkaren vill att radiatorn jordas, t.ex om det är "smart" med inbyggd elektronik. Då kan det inte användas i isolerade rum.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 084 inlägg
Din JFB är bra och ger ett extra skydd, men den har ingen som helst bäring på vad jag skrivit ang vad som gäller.C caril skrev:Hmm jag förstår. Så en ojordad ojordat i sig är aldrig någon fara då…. Men hur skulle det kunna påverka nu eftersom jag har en felatrömbrytare i huset? Hur allvarligt är det om man säger så. Tänker att tidigare ägare förmodligen har anlitat någon för detta jobbet och att de måste haft en tanke bakom installationen….
Det bästa är om man själv har lite insikt så att man inte behöver lita på andra. Det du har är grovt fel i dubbel bemärkelse. Ingen sansad person gör så.
Läste nu i bruksanvisningen och där står det ”modell med stickpropp passar i såväl jordade som ojordade uttag” vidare… ”samtliga Milo elradiatorer är extra isolerade varför jordanslutning ej krävs” isolationsklass IIBo.Siltberg skrev:
Jag får helt enkelt koppla ut jorden i de utrymmen där den
är inkopplad idag. Antar att det räcker med att sätta jorden i en kopplingsklämma bakom uttagen?
Nej tillverkarens anvisning ska självklart följas!Bo.Siltberg skrev:
Nej, det ska man inte. Man får aldrig låta tillverkaren orsaka en farlig situation. Man får aldrig blint följa tillverkarnas anvisningar utan att förstå vad man gör. Det är grovt fel att ansluta dessa radiatorer till skyddsjord i isolerade rum.
Det kan finnas funktionella skäl till att tillverkaren vill att radiatorn jordas, t.ex om det är "smart" med inbyggd elektronik. Då kan det inte användas i isolerade rum.
Det är högst sannolikt inte tillverkaren som installerar radiatorer i ojordade utrymmen, utan kanske en klantig elektriker eller kanske en händig lekman.
Ts bör läsa installationsanvisningen för elementen. Står där att de får anslutas utan skyddsledare är saken klar, då kan han tillse att dessa blir ojordade.
Toppen!C caril skrev:Läste nu i bruksanvisningen och där står det ”modell med stickpropp passar i såväl jordade som ojordade uttag” vidare… ”samtliga Milo elradiatorer är extra isolerade varför jordanslutning ej krävs” isolationsklass II
är inkopplad idag. Antar att det räcker med att sätta jorden i en kopplingsklämma bakom uttagen?
Du får dock inte låta ett jordat uttag vara monterat utan skyddsledare ansluten. Så byt uttag till ojordade.
Yes tack för din input. Det gav lite klarhet att kika igenom manualen. Också trevligt att slippa köpa nya radiatorer!Richard87 skrev:
Nej tillverkarens anvisning ska självklart följas!
Det är högst sannolikt inte tillverkaren som installerar radiatorer i ojordade utrymmen, utan kanske en klantig elektriker eller kanske en händig lekman.
Ts bör läsa installationsanvisningen för elementen. Står där att de får anslutas utan skyddsledare är saken klar, då kan han tillse att dessa blir ojordade.
Fråga får man såklart. Nu har jag ingen paragraf i huvudet som jag kan hänvisa till. Men du har helt rätt i falsk säkerhet.C caril skrev:
God elsäkerhetsteknisk praxis är en grundregel som gäller vid installation av starkströmsanläggningar.
Alltså, själva radiatorerna har inte någon jordad stickkontakt utan en likt följande?C caril skrev:Läste nu i bruksanvisningen och där står det ”modell med stickpropp passar i såväl jordade som ojordade uttag” vidare… ”samtliga Milo elradiatorer är extra isolerade varför jordanslutning ej krävs” isolationsklass II

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det räcker inte med att bara ta bort jordtråden från jordade uttaget, utan själva uttaget måste bytas till ett ojordat uttag (klass 0 uttag)
Att byta byta mellan ojordat och jordat uttag kräver egentligen auktorisation.