Hej!

Jag har nyligen skaffat en kombinerad takfläkt/taklampa som jag ska montera upp. Själva fläkten har en dosa med kopplingar:
Ett eluttag med anslutna kablar hålls framför en datorskärm och hörlurar syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

där strömsladdarna:

Hand håller skadad, avskalad elkabel med synliga koppartrådar mot suddig interiörbakgrund. Risk för elektrisk chock.
Skapa konto

skall gå in, men det finns ett tredje hål i denna för jordning; Problemet är att jag endast har ett ojordat uttag:
Hand håller eluttag nära öppen, oinstallerad ljusknappsstruktur på vit vägg.
Skapa konto

och min sladd därmed inte har någon del för jordning.

Går det bra att koppla in den i ett ojordat uttag och helt enkelt strunta i hålet för jordning, eller är det farligt?

Uttaget är ju jordat, däremot så är sladdstället ojordat.
Skaffa ett jordat sladdställ.
Skrapa även bort färgen från jordstiftet som sticker ut.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Den ser väl inte riktigt ut att passa i ett lamputtag?...

Det finns lampkontakter som ser ut ungefär som ditt sladdställ, men med jordansutning.

Den här på Jula ser lite mer passande ut:

Europeisk stickkontakt och kabel med avskalade ändar, isolerad på vit bakgrund.
Skapa konto

https://www.jula.se/catalog/el-och-...riel/lampproppar-och-uttag/sladdstall-402227/

Hur vet man om ett sladdställ passar i ett uttag? Nybörjare som jag är antog jag att den förra jag länkade skulle fungera innan du sa det där med kontakten. Är det något speciell term jag borde söka på?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Saknas det inte en kåpa på det där uttaget?

Jordpinnen i uttaget är ju heeelt täckt med färg. Ej okej. Färgen måste bort så att det blir bra kontakt. Om det inte går måste uttaget bytas.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
coolkalle coolkalle skrev:
Är det något speciell term jag borde söka på?
"jordad lamppropp"

coolkalle coolkalle skrev:
Den här på Jula ser lite mer passande ut:

[bild]

[länk]

Hur vet man om ett sladdställ passar i ett uttag? Nybörjare som jag är antog jag att den förra jag länkade skulle fungera innan du sa det där med kontakten. Är det något speciell term jag borde söka på?
Den där borde funka. Fast uttaget ser ovalt ut??

ricebridge ricebridge skrev:
Fast uttaget ser ovalt ut??
Locket till uttaget saknas.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
useless useless skrev:
Locket till uttaget saknas.
Ah, det ser jag ju nu. 🤦‍♂️

Ok, tack för alla tipsen! Jag skall införskaffa en jordad lampropp och försöka bli av med färgen på jordpinnen. Några tips spontant hur man blir av med färgen från jordpinnen på enklast sätt?

Byt uttaget till ett som är omålat och komplett.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Byt uttaget till ett som är omålat och komplett.
I så fall måste det väl bli ett av de nya DCL-uttagen eftersom den gamla typen inte finns att få tag i längre.

M Maledictus skrev:
I så fall måste det väl bli ett av de nya DCL-uttagen eftersom den gamla typen inte finns att få tag i längre.
Jodå, de finns överallt. Jula, Clas O, Biltema, Elbutik, Hornbach, Bauhaus, Jem&Fix osv

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.