2 365 läst · 18 svar
2k läst
18 svar
Jordad kabel eller inte? (Bild)
Det gör jag lite då och då, om det är enklare kirurgi som att fixa ett nageltrång, skära ut en glasbit eller liknande. Jag plockar även stygnen själv. Har man bara kunskapen så är det inga bekymmer.foreman skrev:Väl formulerat och väldigt tänkvärt. Har jobbat som elektriker i snart 40 år och känner till allt detta. Fick höra en jämförelse för ett tag sedan jag inte hört tidigare: "-du är elektriker, lite samma sak som med läkare. Ni får helt enkelt inte göra misstag". Att det sedan finns de som opererar på egen hand utan kunskap är svårt att göra något åt, dessvärre.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 357 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 357 inlägg
Kunskap är nyckelord
När det gäller el gissa inte, om kunskap finns mät, vet man inget sluta fundera och ta in någon som vet ( elektriker)
Egenkirurgi , visst om man har kunskaper, annars Vårdcentral, följderna kan bli hemska om man inte har kunskapen
När det gäller el gissa inte, om kunskap finns mät, vet man inget sluta fundera och ta in någon som vet ( elektriker)
Egenkirurgi , visst om man har kunskaper, annars Vårdcentral, följderna kan bli hemska om man inte har kunskapen
Jag skulle nog lägga till erfarenhet också. Kunskap går att läsa sig till, men erfarenhet är utöver vad man kan enbart studera. Att bara veta är inte alltid tillräckligt. Man måste ha både teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet. Man kan därför inte bara läsa sig till att vara elektriker, och samma sak gäller för läkare.hsd skrev:
Liknande trådar
-
Säkerhetskontroll: Behöver dubbelkolla kabelkoppling för lampans anslutning i ojordade uttag
El -
Klippare till BRF, GPS eller gränskabel?
Robotgräsklippare -
Buntband eller tejp (vilken?) för att fästa elkabel på slang i borrhål?
Vatten & Avlopp -
Jordad eller ojordad takuttag
El -
Ojordad eller jordad lamppropp till jordat uttag men ojordad kabel
El