Hej!

Jag ska koppla in en taklampa som har kabel för jord. Ingen stickpropp följde med så jag har köpt en med jord och kopplat på.

I taket där lampan ska upp sitter ett ojordat lamputtag. Som ni ser är det en blå och vit kabel som går in i uttaget. Bredvid finns en grå kabel som inte är inkopplad.

Iom att lampan är jordad tänkte jag byta ut det ojordade uttaget i taket till ett jordat. Jag misstänker att den grå kabeln är jordad, men sen blev jag osäker när jag började titta runt på nätet på alla olika färgkodningar som finns.

Någon som har en aning? Bästa är väl såklart att ta in en elektriker som kan mäta spänningen, men tänkte om någon har stött på något liknande tidigare.

Med vänlig hälsning,

• Vit eluttag hänger från vägg, elledningar synliga, installation ofullständig eller skadad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ser mer ut som att det är en kronkoppling , blå noll och 2 tändtrådar, så det med att den grå skulle vara jord är nog sanningen långt ifrån. Troligtvis har du en strömbrytare med 2 vippor. Eftersom du frågar här så vet du inte mycket om EL, i ditt läge ska du nog ta in hjälp som förstår detta med EL. Annars kan det bli helt fel och inte bra.

• Gilla
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
F Fyrtiofemgrader skrev:
Jag misstänker att den grå kabeln är jordad,
NEJ!

Det går att misstänka den grå för allt och inget innan man kollat upp den, men det mest sannolika är att det är en tändtråd! krontändning...

Läs på om "isolerad miljö", finns en hel del skrivet i forumet här.
Är lampan jordad, eller dubbelisolerad?

Det går aldrig att förutsätta någonting, betrakta alla kablar som färglösa innan man vet. Lägga något till jord på antagande är livsfarligt.

Bästa svaret

Sätt på ett jordat uttag på lampan. Stoppa in i uttaget, men sätt en Wago på den grå tråden först.

• Gilla
Fyrtiofemgrader
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Sätt på ett jordat uttag på lampan. Stoppa in i uttaget, men sätt en Wago på den grå tråden först.
Troligen lösningen, med reservation för att det blir en "propp" på lampan.;)

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Okej, men då ska jag såklart inte koppla in den förmodade tändtråden som jord.

Lampan är jordad (gul/grön kabel).

Förstår dock inte riktigt hur man rent praktiskt ska hantera den här förmodade tändtråden när man ska koppla in lampan. Någon slags dosa behövs för att isolera den?

Förra ägaren hade tejpat änden, men jag utgår från att det är felaktigt.

F Fyrtiofemgrader skrev:
Förstår dock inte riktigt hur man rent praktiskt ska hantera den här förmodade tändtråden när man ska koppla in lampan. Någon slags dosa behövs för att isolera den?

Förra ägaren hade tejpat änden, men jag utgår från att det är felaktigt.
Inte bra men bättre än inget. Rätt är Wago
https://www.clasohlson.com/se/Anslutningsklämma-Wago-221/p/Pr366520000

• Gilla
Fyrtiofemgrader
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Inte bra men bättre än inget. Rätt är Wago
[länk]
Tack!

Då borde jag alltså kunna sätta dit en wago och koppla på den jordade stickproppen från lampan i det ojordade uttaget.

Bilden ovan är från vardagsrummet. I hallen finns en likadan blå och vit kabel, men ingen grå kabel. Så tänker att det måste vara en sk. kronkoppling i vardagsrummet.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Egentligen borde det väl inte heller spela någon roll om jag kör wago ensamt på den kvarvarande tändtråden och behåller det ojordade uttaget som det är. Men det känns mer riktigt att koppla alla tre kablarna genom wagon och sen den blåa och ena tändtråden till det ojordade uttaget.

Storsockret
F Fyrtiofemgrader skrev:
Egentligen borde det väl inte heller spela någon roll om jag kör wago ensamt på den kvarvarande tändtråden och behåller det ojordade uttaget som det är. Men det känns mer riktigt att koppla alla tre kablarna genom wagon och sen den blåa och ena tändtråden till det ojordade uttaget.
Vet inte om jag missuppfattar dig men du ska inte koppla alla olika kablar till en och samma wago, då kopplar du ihop dem. Det är för att isolera den lösa tändtråden. Wago-klämman är alltså inte en fördelare, utan en per kabel/tråd som gäller.

• Gilla
Fyrtiofemgrader
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Vet inte om jag missuppfattar dig men du ska inte koppla alla olika kablar till en och samma wago, då kopplar du ihop dem. Det är för att isolera den lösa tändtråden. Wago-klämman är alltså inte en fördelare, utan en per kabel/tråd som gäller.
Nej, det är jag som har missförstått. Fattar nu efter att ha läst ditt inlägg.

Då blir det alltså bara en wago på den överblivna tändtråden. Resten låter jag vara.

• Gilla
Storsockret och 1 till
  • Laddar…
F Fyrtiofemgrader skrev:
Nej! Låt det vara som det är i övrigt.

hsd
Håll inte på att koppla utan kunskap
Elchocker kan ske,kan vara dödligt, och de hugger till snabbare än en giftorm , utan förvarning

hsd hsd skrev:
Håll inte på att koppla utan kunskap
Elchocker kan ske,kan vara dödligt, och de hugger till snabbare än en giftorm , utan förvarning
Väl formulerat och väldigt tänkvärt. Har jobbat som elektriker i snart 40 år och känner till allt detta. Fick höra en jämförelse för ett tag sedan jag inte hört tidigare: "-du är elektriker, lite samma sak som med läkare. Ni får helt enkelt inte göra misstag". Att det sedan finns de som opererar på egen hand utan kunskap är svårt att göra något åt, dessvärre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.