Så är det ... nästan.D daugaard skrev:
Ojordade uttag hör till en skyddsmetod som kallas "isolerad miljö", som varit förbjuden sedan 1994.
Men förbudet gäller ej retroaktivt, så 1994 blev det krav på jordat vid nyinstallation men befintliga rum med skyddsmetoden fick vara orörda, och det gäller fortfarande.
Man tillåter dessutom smärre utvidgningar i sådana rum utan att de nya kraven från 1994 slår till.
Så här är reglerna alltså:
Tillåtet:
1. Ojordade uttag (egentligen isolerad miljö) utförda i enlighet med föreskrifterna, före 1994, får behållas
2. Sådan miljö får utvidgas i smärre omfattning med nya ojordade uttag, Obs rum helt utan uttag får ej utrustas med ojordade, oavsett om hela kåken i övrigt har ojordat.
Förbjudet/begränsningar:
3. Isolerad miljö som skyddsmetod har varit förbjuden sedan 1994, så grundkravet är att ojordade uttag är totalt förbjudna, allt måste vara jordat, förutom undantagen i punkt 2 och 1.
4. För att ojordade uttag ska få användas så måste utrymmet uppfylla kraven på "isolerad miljö", både när installationen ursprungligen gjordes och under hela dess livslängd. Detta betyder att alla förändringar av rummet som bryter isolationen av golv/vägg eller för in jordpotential innebär att i rummet måste det samtidigt och omedelbart bytas till jordade uttag.
Exempel på när detta kan ske är att man byter till klinkergolv eller installerar en luft/luft-värmepump.
Men detta vet väldigt få privatpersoner, och tyvärr lite väl få elektriker också.
Det är alltså inte förekomsten av jordat/ojordat uttag som bestämmer vad som gäller, utan, om det är OK med ojordat är bara en följd av att andra villkor är uppfyllda. Förändras villkoren så förändras möjligheten att fortsätta ha ojordade uttag.
Bor i ett hus från 70-80-talet så det har ojordade uttag överallt utom köket, alltså isolerad miljö. I varje rum finns det däremot vattenburna element, är det då verkligen en isolerad miljö? Ser inte riktigt hur man skulle kunna garantera att de inte har jordpotential då rören ligger ner under golvet mot betongplattan och sen vidare till en fjärrvärmeväxlare. De är däremot av prisoltyp så höljet kanske ses som isolerande så de inte är i kontakt med plattan.Mikael_L skrev:Detta betyder att alla förändringar av rummet som bryter isolationen av golv/vägg eller för in jordpotential innebär att i rummet måste det samtidigt och omedelbart bytas till jordade uttag.
Exempel på när detta kan ske är att man byter till klinkergolv eller installerar en luft/luft-värmepump.
Men detta vet väldigt få privatpersoner, och tyvärr lite väl få elektriker också.
Ioförsig inte lika stor chans att man nuddar ett strömförande objekt samtidigt som ett element istället för enbart golvet men risken finns ändå.
Moderator
· Stockholm
· 52 531 inlägg
Det där är något man såg mellan fingrarna med på den tiden när ojordat var tillåtet. Man hade en krystad förklaring om att målarfärgen på elementet iolserade...
Och jag tror att det också var en av anleningrana till att man stoppade principen med isolerade rum, alla uttag skall numera vara jordade. De bef. rum som byggts enligt principen med isolerad miljö får finnas kvar.
Och jag tror att det också var en av anleningrana till att man stoppade principen med isolerade rum, alla uttag skall numera vara jordade. De bef. rum som byggts enligt principen med isolerad miljö får finnas kvar.
H hempularen skrev:Det där är något man såg mellan fingrarna med på den tiden när ojordat var tillåtet. Man hade en krystad förklaring om att målarfärgen på elementet iolserade...
Och jag tror att det också var en av anleningrana till att man stoppade principen med isolerade rum, alla uttag skall numera vara jordade. De bef. rum som byggts enligt principen med isolerad miljö får finnas kvar.
Är denna typ av uttag utan jord ok i en ny installation?
Tja, det sägs finnas ett krav på att det måste vara framdraget jordledare ifall man monterar ett sånt uttag.
Oavsett anser jag att man kan vara pragmatisk och sätta ett sådant i ett gammalt rum som saknar jordledare.
Men vid nyinstallation, så drar man naturligtvis fram jordledare som inte ansluts (men ej klipps bort för ev framtida bruk).
Och varför sådana uttag är godkända såhär nu efter 1994 beror på att det är ett klass-II-uttag.
Alla apparater med sådan stickpropp, eurostickpropp, måste vara dubbelisolerade.
Oavsett anser jag att man kan vara pragmatisk och sätta ett sådant i ett gammalt rum som saknar jordledare.
Men vid nyinstallation, så drar man naturligtvis fram jordledare som inte ansluts (men ej klipps bort för ev framtida bruk).
Och varför sådana uttag är godkända såhär nu efter 1994 beror på att det är ett klass-II-uttag.
Alla apparater med sådan stickpropp, eurostickpropp, måste vara dubbelisolerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det står "Nya elapparater och armaturer har i regel stickproppen fastgjuten på sladden" och så ser onekligen #3 ut att vara. Kan det vara därför de skriver att den är klass 2? Sen om det räcker för att den ska vara klass 2 eller om övriga kriterier för klass 2 är uppfyllda har jag ingen aning omMikael_L skrev:
EDIT Fast nu ser jag att det även står "Stickproppar klass 1 och 2 passar både i skyddsjordade och ojordade vägguttag" vilket #3 inte gör om man inte modifierar den med en kniv. Vilket jag bara antar egentligen inte är tillåtet. Så det känns som att den som gjorde bilden har missat något
Moderator
· Stockholm
· 52 531 inlägg
Ja det är ju inte kontakten som sådan som är klass två. Utan att en sådan kontakt får finnas på en apparat som uppfyller kriterierna för klass två.
Det är på sin plats att påpeka att den platta ”eurokontakten” får bara användas till apparater som drar en begränsad ström (2,5A om jag minns rätt). Den passar i alla uttag inom EU, utom Storbritannien. Men den är elektriskt usel, den ger dålig anslutning i uttaget.
Det är på sin plats att påpeka att den platta ”eurokontakten” får bara användas till apparater som drar en begränsad ström (2,5A om jag minns rätt). Den passar i alla uttag inom EU, utom Storbritannien. Men den är elektriskt usel, den ger dålig anslutning i uttaget.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 516 inlägg
Delvis. Stiften på Schuko har en diameter på 4.8 mm medan Europroppen har en diameter på 4.0 mm för att passa överallt.
Moderator
· Stockholm
· 52 531 inlägg
Inte bara "ibland" böjbara.lnilsson skrev:
Den kontakten har alltså klenare stift för att passa i alla uttag.
Dessutom varierar avståndet mellan hålen i Europa. Därför är Eurokontakten gjord med lätt fjädrande stift. De anpassar sig efter cc avståndet mellan hålen.
För att den skall kunna få kontakt med sina klena stift i ett uttag gjort för grövre stift, så skall stiften dessutom vara svagt ihopböjda. Då kommer de att pressas mot en kontaktyta i uttaget även om stiftet är för klent för att kunna "kramas" av hylsan i uttaget.
Dessutom är stiften utförda så att mer än halva stiftet är isolerat. Annars hade det gått att få in fingret och röra vid stiftet när kontakten är halvt inkörd. En vanlig kontakt passar bättre i våra uttagsbrunnar, ett finger kan inte komma in i brunnen när kontakten börjar pressas in.
De här anpassningarna gör att kontakten rent elektriskt är usel, och inte tål speciellt höga strömmar.