Hej!

Har anlitat elektriker för att byta elcentralen och jorda alla kontakter. Efter dag 1 har man jordat ca 10 eluttag. Till det så har man dragit 350m kabel, är det rimligt för ett radhus (två våningar) på 115 kvm eller blir jag blåst? Det är uppskattningsvis 10 uttag kvar, är det ytterligare 350m kabel att räkna med?

Hur har du fått fram uppgiften om 350 m kabel? Är det firman som anger detta eller har du själv koll.
Kanske drar de helt nya ledare, 3 st. till varje uttagspunkt, kanske inte omöjligt att det då drar iväg.

E etompau skrev:
Hur har du fått fram uppgiften om 350 m kabel? Är det firman som anger detta eller har du själv koll.
Kanske drar de helt nya ledare, 3 st. till varje uttagspunkt, kanske inte omöjligt att det då drar iväg.
Det var specat på fakturan som väntade på mig i fredags. Men ja, kan vara som du säger att man drar helt nya ledare istället för bara jorden. Lite fult kan jag tycka om det inte var nödvändigt.. kostar ändå 17kr/m!

• Gilla
etompau
  • Laddar…
S superlim skrev:
Det var specat på fakturan som väntade på mig i fredags. Men ja, kan vara som du säger att man drar helt nya ledare istället för bara jorden. Lite fult kan jag tycka om det inte var nödvändigt.. kostar ändå 17kr/m!
Har förstått från experterna att man ofta nyttjar bef. ledare som dragtråd och drar ut de två ledarna samtidigt som tre nya dras in.

Hoppas att det var en gammal anl. som behövde uppdateras, annars är jordning tyvärr inte mycket värt idag (dubbelisolerade produkter). Det har tuggats en hel del om detta på forumet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Har förstått från experterna att man ofta nyttjar bef. ledare som dragtråd och drar ut de två ledarna samtidigt som tre nya dras in.
Jo, det är så man gör, man "trådar om". Det tar (mycket) längre tid att bara dra i en jordtråd så jag påstår att arbetskostnaden för detta blir betydligt högre än att knyta ihop och dra i nytt. Dessutom vill den ansvarige för jobbet veta att det är frisk tråd i.

• Gilla
Avarell_Dalton och 4 till
  • Laddar…
E etompau skrev:

Hoppas att det var en gammal anl. som behövde uppdateras, annars är jordning tyvärr inte mycket värt idag (dubbelisolerade produkter). Det har tuggats en hel del om detta på forumet.
Byggt tidigt 70-tal och saknade både jord och jordfelsbrytare. Kändes lika bra att köra rubbet, speciellt med två småbarn som springer runt.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jo, det är så man gör, man "trådar om". Det tar (mycket) längre tid att bara dra i en jordtråd så jag påstår att arbetskostnaden för detta blir betydligt högre än att knyta ihop och dra i nytt. Dessutom vill den ansvarige för jobbet veta att det är frisk tråd i.
Fattar, då känns mängden kabel rimlig!

Löper risken att trigga igång en prisdebatt, men en ring FK 1,5 mm2 100 m, ligger på 299 kr, 3 kr/m inkl. moms hos exempelvis elbutik.se.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
Antalet m känns väl rätt ok om man byter allt. Går mycket snabbare.
Men 17:- /m är dyrt. 17*350 =5 950. En fq 1.5mm2 får jag ge 4.57kr m + moms. Detta är på Rexel

Jag har inte riktigt reflekterat över priset, har stirrat mig blind på mängden tills nu. Men 17kr/m är ju galet högt. Får bli ett snack kring det nu på måndag..

E etompau skrev:
Löper risken att trigga igång en prisdebatt, men en ring FK 1,5 mm2 100 m, ligger på 299 kr, 3 kr/m inkl. moms hos exempelvis elbutik.se.
Vart hittar du den? Den billigaste jag kan se kostar 329. Detta på kampanj med 17% rabatt. Där handlar nog inte ts elgubbe.

B Berthramb skrev:
Antalet m känns väl rätt ok om man byter allt. Går mycket snabbare.
Men 17:- /m är dyrt. 17*350 =5 950. En fq 1.5mm2 får jag ge 4.57kr m + moms. Detta är på Rexel
En (förhoppningsvis) förklaring skulle kunna vara totalpriset per meter, dvs för tre ledare. 4,57*1,25*3 = 17,14 sek. Men tvekar på att dem skulle runda ner till 17 i det fallet, snarare ta 18kr.

Hur brukar elektriker göra, gör man påslag på material eller är det självkostnadspris?

FQ hos Elbutik kostar 389:-/100 meter, 350 meter är det inget att säga om, det kan ju vara upp till 5 trådar i samma rör/slang.

35 meter per uttag? Det låter fullständigt orimligt för en normal bostad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.