Är lite osäker på hur jag ska fixa jord till en off-grid-anläggning i sommarstugan ute på en skärgårdsö. Marken är ganska sandig och stenig, i grunden är det en rullstensås som det bildats växtlighet på. Tror inte det går att få ner ett jordspett mer än någon meter i backen innan man hittar sten.

Principiellt ser jag att det finns tre alternativ. Antingen kan jag slå ned jordspett eller två så nära anläggningen som möjligt, runt knuten på stugan (X:et i mitten på bilden nedan). Eller så kan jag gå ner närmare stranden, där är det garanterat mycket vatten bara någon meter ner i marken (X:et närmast vattnet på bilden). Det tredje alternativet jag ser är att sätta jorden i en vägtrumma som är cirka 1m x 2,5m av förzinkad plåt som är nergrävd lodrätt vid det tredje X:et på bilden, längst söderut. Denna trumma fungerar som en stor 'dasstunna' för närvarande.

Ska man tänka på något från ett säkerhetsperspektiv? Några risker med att exempelvis göra dasstunnan till jord?

Luftbild över sandig och stenig mark med tre röda kryss som markerar olika positionsalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilken spänning ska det vara?
Protte

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Vilken spänning ska det vara?
Protte
48v från batteri till inverter och 230v från invertern ut till förbrukande enheter.

Man kan gräva ner en jordlina horisontellt, måste inte vara spett men linan ska helst ligga lite fuktigt.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Du ska i första hand se till att du gör en bra installation och använder elapparater som inte riskerar spänningssätta moder jord, dvs att en fasledare får direkt kontakt med jord, men inte skyddsjord. Det gör man genom att kontrollera skyddsjordningen och att använda hela skarvsladdar och maskiner etc.

I andra hand ska du ha ett bra jordfelsskydd. Det kan vara inbyggt i växelriktaren, men komplettera gärna med en JFB i den fasta installationen.

Då ställs det inga höga krav på jordtaget, utan välj något bara. Lite är bättre än ingenting. Välj dock inte nätägarens jord om du mot förmodan har en sådan i närheten...

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du ska i första hand se till att du gör en bra installation och använder elapparater som inte riskerar spänningssätta moder jord, dvs att en fasledare får direkt kontakt med jord, men inte skyddsjord. Det gör man genom att kontrollera skyddsjordningen och att använda hela skarvsladdar och maskiner etc.

I andra hand ska du ha ett bra jordfelsskydd. Det kan vara inbyggt i växelriktaren, men komplettera gärna med en JFB i den fasta installationen.

Då ställs det inga höga krav på jordtaget, utan välj något bara. Lite är bättre än ingenting. Välj dock inte nätägarens jord om du mot förmodan har en sådan i närheten...
Tack!

JFB ska jag ha. Projekterar på egen hand preliminärt men kommer ta hjälp under implementeringen.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Lägger du en jordlina till det salta vattnet har du garanterat ett utmärkt jordtag, saltvatten är en utmärkt ledare.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Lägger du en jordlina till det salta vattnet har du garanterat ett utmärkt jordtag, saltvatten är en utmärkt ledare.
Intressant! Ska kolla kostnaden på en 30m kabel. Är bräckt vatten, men det borde leda ström i vilket fall.

Och det finns väl ingen risk med att man lyckas göra Bottenviken strömförande?

Linan ska vara kraftig min 10- 16 mm2 för att klara mekaniska och kemiska påfrestningar.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Och det finns väl ingen risk med att man lyckas göra Bottenviken strömförande?
Ja och nej, det finns inget hinder för att Bottenviken får kontakt med ditt elsystem, men den är potentiallös, den har en potential endast mot din egen anläggning. Det är där jordtag och jordfelsskydd i din anläggning kommer in i bilden för att upptäcka sådana jordfel. Dubbla jordfel kan annars i princip bli farligt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ja och nej, det finns inget hinder för att Bottenviken får kontakt med ditt elsystem, men den är potentiallös, den har en potential endast mot din egen anläggning. Det är där jordtag och jordfelsskydd i din anläggning kommer in i bilden för att upptäcka sådana jordfel. Dubbla jordfel kan annars i princip bli farligt.
Aha, så då känner jordfelsbrytaren skillnaden mellan fasen och nollan och löser ut?

Från 6 solceller i serie med 41 voc tänker jag att jag ska ha en två polig dvärgbrytare från ABB (S202-C63) innan MPPT:n och därefter ytterligare en sådan dvärgbrytare innan batterier som kommer vara 16s 3,2v 280ah. Från batteriet tänkte jag ha en Klass T säkring på 600A innan invertern, och efter inverten en tredje S202-C63 före jordfelsbrytare och sedan 4-5 slingor med enpoliga dvärgbrytare på 10A till 16A, eller ska man bryta dessa slingor på båda polerna också? Låter ovan vettigt? Ska man klämma in något ytterligare?

Mellan paneler och MPPT behövs inga säkringar men det kan vara bra med ett överspänningsskydd. En DC-brytare ska finnas.

På AC-sidan hade jag anslutit ena polen till jordtaget och från den punkten dragit separata neutral och skyddsjord. Den andra polen blir fas. Men kolla så att det går att jorda ena polen, bör framgå av instruktionen.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
J

Nyfiken fråga, varför inte nätägarens jord, vad kan hända ?

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
J Jönas skrev:
Nyfiken fråga, varför inte nätägarens jord, vad kan hända ?
Off-grid innebär egen anläggning...

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J
Ted Borg Ted Borg skrev:
Off-grid innebär egen anläggning...
Aha, fattar! Är det mest en princip eller finns någon reell tekniskt/säkerhets anledning?

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.