Dracula Dracula skrev:
Jag tycker någon som agerar fel, medvetet, förtjänar en knäpp på näsan, på ett elegant sätt, som jag försöker förmedla. Jag ogillar missbruk och vill inte låta detta beteende fortgå. Och just som du skriver lyfter jag i min text, att metoden tillämpas för att snabba på och minska utgifterna, till pris av många sökandes personliga integritet. Jag har redan nytt jobb hos annan arbetsgivare varför det inte rör mig om någon galenpanna till personalvetare får upp pulsen. 😆🤷
Skönt att du fått ett annat jobb. Men ett tips om du någon gång i framtiden tänkt maila en åsikt "på ett elegant sätt". Låt någon annan läsa igenom innan du skickar. När jag läser texten är känslan mer att det är rörigt och bittert än elegant. Om du mailar anonymt spelar det såklart ingen roll, men gör du det i eget namn riskerar du att uppfattas på ett sätt som du nog inte tänkt.

Dracula Dracula skrev:
Jag tycker någon som agerar fel, medvetet, förtjänar en knäpp på näsan, på ett elegant sätt, som jag försöker förmedla. Jag ogillar missbruk och vill inte låta detta beteende fortgå. Och just som du skriver lyfter jag i min text, att metoden tillämpas för att snabba på och minska utgifterna, till pris av många sökandes personliga integritet. Jag har redan nytt jobb hos annan arbetsgivare varför det inte rör mig om någon galenpanna till personalvetare får upp pulsen. 😆🤷
Jag ser inte riktigt integritetsproblemet, jag tror att resultaten från testen är för intetsägande..

Framförallt så är det ju relativt enkelt att fuska på testen om man är halvintelligent...

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
engs
Personlighetstester är HR-avdelningarnas horoskop.
I vilket fall om man menar sådana "vilken färg är du" och alla liknande, som är rent bondfångeri.

IQ-tester är en annan sak men även dessa så kan man missa folk. Någon som har IQ-tester som hobby löser de garanterat bättre än någon som inte sett ett sådant sen mönstringen för 25 år sen. Även om båda har nära identisk IQ, applicerat på faktiska arbetsuppgifterna.

Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
Gällande personuppgiftsfrågan så har du ju rätt att få ut information om hur de används, vilka uppgifter de har om just dig, lagringstid osv. Du har även rätt att begära radering, som de ska utföra inom 30 dagar, om de inte kan visa på en legal grund för att spara uppgifterna.

Det finns även hårda krav kring automatiserat beslutsfattande i dessa typer av situationer och i AI-act kommer ytterligare krav (inte implementerat än).

Att trycka till med gdpr och AI-act har troligen störst effekt när företag missbrukar data om dig. Det är dock inget hinder för menlösa personlighetstester som snarare sållar fram personer som orkar/inte protesterar, än ger värdefull insikt.

Ps. LinkedIN fick nyligen 310 miljoner euro i böter för missbruk av data...

Det har onekligen gått inflation i tester. Anledningen tror jag är ganska enkel: Det är svårt att rekrytera och konsekvenserna när det blir fel är väldigt stora. Då vill rekryterare och rekryterande chef kunna säga att vi gjorde "allt" i rekryteringsprocessen, även om testernas träffsäkerhet ofta verkar tveksam.
Jag har rekryterat många personer under åren. Numera är tester "standard" i de flesta rekryteringsprocesser (både de som företag driver själva och de som går via extern rekryterare). Jag tror sällan resultatet från dessa tester är avgörande för vem som får jobbet, utan precis som det alltid varit - rätt eller fel- är det mycket magkänsla och personkemi. Om det står och väger mellan två kandidater kanske ett test möjligtvis kan putta det åt ena eller andra hållet.

• Gilla
swirve och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag ser inte riktigt integritetsproblemet, jag tror att resultaten från testen är för intetsägande..

Framförallt så är det ju relativt enkelt att fuska på testen om man är halvintelligent...
Jag vet att människor är olika när det kommer till personlig integritet. Vissa har inga problem att blotta sig naken i Big Brother 🙃 Men om det handlar om testets personliga tyngd, så kanske det ser lika olika ut beroende på testets typ(det finns väl 2-3st olika?)
Men, även det mest "intetsägande" testet visar ju något.

Jag skulle t.ex inte skicka med mig dåliga kursbetyg i samband med en jobbansökan, och ännu mindre ladda upp dem på Linkedin, varför jag inte heller ser något intresse av att låta en extern aktör hantera mina resultat - en aktör där jag inte helt säkert vet infon används - säljs vidare. Så testresultatet blir känsligt när dem är sämre och när de hämnar i externa databaser.

Jag hade önskar intervjuer och referenser hade räckt. Vill man göra tester så ska det vara på plats, hos arbetsgivaren, via deras egna databas eller dokument.

Fuska är en annan fråga. Och skulle fusk vara utbrett så finns ännu större anledning att skrota dessa.

För mig är det oklart vad testerna egentligen innehåller och hur de skiljer sig åt. Vad är egentligen ett arbetspsykologiskt test? Är det bara sociala frågor på arbetsplatsen eller är det även delar av lämplighetstester?

Psykologiska arbetstester

• Syfte: Används ofta i rekrytering för att bedöma en persons kognitiva förmågor, problemlösningsförmåga och hur väl de kan hantera abstrakt information.
  • Exempel: Mönsterigenkänningstester eller logiska resonemangstest som du beskriver är vanliga i arbetsrelaterade psykologiska tester, särskilt för roller som kräver analys och strategiskt tänkande.
  • Exempel på test:
    • Raven's Progressive Matrices (vanlig i arbetspsykologi).
    • Logiska sekvenser eller spatiala uppgifter.

Oavsett vad man kallar testerna så förstår jag fullt ut att arbetsgivare ser ett behov av att mer noggrant kartlägga arbetssökande idag.
Felrekryteringar är extra kostsamt i Sverige pga svårigheterna med att göra sig av med personal som helt enkelt inte passar för uppgiften.
Något slags IQ test och kompetenstest behövs verkligen inser jag efter 25år i tech-branschen.
Många ljuger i sitt CV och/,eller har bristfälliga utbildningar.

• Gilla
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Oavsett vad man kallar testerna så förstår jag fullt ut att arbetsgivare ser ett behov av att mer noggrant kartlägga arbetssökande idag.
Felrekryteringar är extra kostsamt i Sverige pga svårigheterna med att göra sig av med personal som helt enkelt inte passar för uppgiften.
Något slags IQ test och kompetenstest behövs verkligen inser jag efter 25år i tech-branschen.
Många ljuger i sitt CV och/,eller har bristfälliga utbildningar.
Har kollegor och chefer inte märkt något efter 6 månaders provanställning så undrar jag vem man ska skylla på. Testerna är verkningslösa eftersom de slår fel många gånger, och även på dessa går det att fuska. IQ-test kan jag förstå kan hjälpa till, men igen som jag upprepat flera gånger i tråden, så skall detta göras mellan 4 väggar, 2 personer, och i sluturvalet. Annat är lönlöst och kränkande.

Redigerat:
Jag anser att testerna är kränkande - den personliga integriteten respekteras inte. Istället för att lyfta detta problem så väljer rekryterare/arbetsgivare att istället vända på resonemanget med hittepå-argument :

Skärmbild av artikel om Assessios problemlösningstest Matrigma och dess roll i rekrytering. Texten diskuterar integritetsfrågor och diskriminering på arbetsmarknaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Huddingebo
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Har kollegor och chefer inte märkt något efter 6 månaders provanställning så undrar jag vem man ska skylla på. Testerna är verkningslösa eftersom de slår fel många gånger, och även på dessa går det att fuska. IQ-test kan jag förstå kan hjälpa till, men igen som jag upprepat flera gånger i tråden, så skall detta göras mellan 4 väggar, 2 personer, och i sluturvalet. Annat är lönlöst och kränkande.
Inte om de är bra utförda och tex testar det som är relevant för yrket.
Man kan även läsa ut om personen kan saker som ingår i den utbildning som de påstår att de har gått.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.