OM det finns en rättighet att ha teleledningen där, så låter det iofs. konstigt att de inte skulle ha rätt att uppgradera ledningen till fiber. Men jag är inte jurist.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73
Skriv till skanova att du i första hand anser att det inte finns (giltigt) avtal för koppar och fiber ledningar och att de ska bort.
Och att du i andra hand (om de mot förmodan kan uppvisa ett giltigt avtal) säger upp avtalet med omedelbar verkan. Därefter ska fiber och teleledningen bort.

Eftersom du vid kontraktskrivningen för dit hus inte hade kännedom om det eventuella avtalet i frågan, gäller den inte den. Så har skanova skadeståndskrav, ska den riktas mot förra ägaren (eller som ägde huset vid avtalsskrivningen)

Skanova kan däremot hävda att det var tydligt att ledningen fanns där och att du därmed var medveten om att det fanns någon form av avtal. Därmed borde avtalet även gälla mot dig.

Och där börjar hela processen.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
N Nybyggare_Gbg skrev:
Prata med Skanova nu.
-Det är deras stolpe och kopparledning.
-De hävdar de har ”nyttjanderätt” i allmänna ordalag men kan inte precisera mer än så. Det finns inget skrivet avtal enl. Skanova.
-De anser sig ha rätt att komplettera med fler ledningar utan att be om lov för all framtid.

Nu skall de låta sina tekniker kolla på plats.
Ungefär det jag sa från början, eftersom det fanns där sedan tidigare så är man i praktiken fast med det. Nyttjanderätt behöver inte vara skriftligt.

• Gilla
Nybyggare_Gbg
  • Laddar…
Tack för alla tips! Nu vet jag hur jag går vidare med Skanova.

Kopparledningen är inte bara uppgraderad utan nu går det två linor över tomten och den nya bara 290 cm över gräsmattan.
Hittade lite matnyttig info här. https://lawline.se/answers/7261

Verkar ju finnas en del sakliga argument att föra fram. Jag kommer köra det hela ett par vändor i sommar med Skanova o yrka på att de tar bort hela klabbet så får vi se vad det landar. Allt som finns är ett möjligt muntligt avtal om kopparledning som ingen vet när det gjordes eller med vem. Kanske är de lite medgörliga alternativt att de inser att det inte är solklart att de har rätten på sin sida. Det handlar bara om en stickledning och alla ledningar finns även numera framdraget i gatan (på min bekostnad) ända till grannens tomtgräns.

Redigerat:
  • Gilla
Puhnallen
  • Laddar…
Intressant att man placerar fiber i stolpe, då stolparna på många ställen (även i tättbebyggda omnråden) tas bort och kopparnätet läggs då oftast ned. Dvs fiberägaren (om någon annan än Skanova) tar en stor risk genom att göra så...

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
N Nybyggare_Gbg skrev:
Tack för alla tips! Nu vet jag hur jag går vidare med Skanova.

Kopparledningen är inte bara uppgraderad utan nu går det två linor över tomten och den nya bara 290 cm över gräsmattan.
Enligt Robust Fiber (som visserligen bara är en vägledning) får höjden inte understiga 3,5 meter. Extra intressant då Skanova haft en central roll i framtagandet av dessa riktlinjer.

2.3.6.2 Luftledningars höjd över mark Avståndet mellan kabel och mark gäller vid maximal belastning och ska räknas från överkant av eventuellt snötäcke. Krav på luftledningars höjd över mark:

• Luftledningens minsta höjd över mark får inte understiga 3,5 meter oavsett belastningsfall. Detta gäller både inom och utom detaljplanerat område. Från sista stolpe till byggnad får dock avståndet vara mindre.

På min förra fastighet hade jag i mina handlingar som jag fick när jag köpte den ett avtal om ledningsrätt för teleledningar över min tomt och åkrar. Avtalet var tidsbestämt, tror det var på 50 år, och gick ut medans jag ägde fastigheten. Jag hade tänkt vänta till sista dagarna på avtalet och på skoj ringa eller skriva till Telia och fråga vad de tänkte göra nu. Men ca ett halvår innan så togs ledningarna bort. Den som skrev det avtalet hade uppenbarligen gjort en mycket korrekt bedömning av hur länge de tänkte ha kablar hängandes i luften ;)

• Gilla
Eskes och 4 till
  • Laddar…
Mattiasp, det är ledningsägarna som ska hålla "växterna" borta så att ledningarna inte skadas.

• Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
E elmont skrev:
Mattiasp, det är ledningsägarna som ska hålla "växterna" borta så att ledningarna inte skadas.
Ja, men det är du själv som får städa efter röjningarna.

Stickan

Har också ett virrvarr av ledningar över tomten. Problem när man vill elda vårbrasan. Risk för ledningen när vinden kantrar och frågan är om man blir skadeståndsskyldig om kabeln blir skadad.

Gör inte som min granne, han tar fram yxan och hugger min telefonkabel upprepade gånger

D DumFråga skrev:
Gör inte som min granne, han tar fram yxan och hugger min telefonkabel upprepade gånger
Nej bäst att inte reta upp sig. Fåglarna vill ha nåt att sitta på.

F
A Autodidak1 skrev:
För att i princip alla "intrång" som sker på en fastighet har en som anser sig ha rättigheten till det intrånget. TS såg att ledningen var där då han köpte huset och har/borde ha förstått att någon har rätt till den.

Det är sannolikt att någon tidigare ägare gett ok till det och då finns den där och är svår att bli av med.
Det där låter ju superbegåvat. Du menar alltså att om nån slänger upp en ledning olovligt så kan inte TS säga till dom att ta ner den och kan inget göra (juridiskt).

Och även om dom sätter upp den olovligt så skall TS förstå och acceptera att det blev lovligt i samband med hans köp. Läs på istället för att hitta på är mitt förslag.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
harry73
Skulle skanova börja gräva på min tomt imorgon för att sätta stolpar, skulle jag bli ursinnig och kräva att de skulle tas bort. Skanova skulle också ta bort dom när de inser att de begick ett misstag.
Skulle jag sälja mitt hus och skulle stolparna finnas kvar, kan man nog utgå från att jag inte blev ursinnig och att skanova eller grannen pratade om saken med mig. Typ som ett muntligt avtal.
Så bara för att ledningen finns där synligt för alla ger en stark indikation för att ett medgivande eller avtal finns.

Vid en försäljning blir då frågan om köparen visste eller borde veta att det finns en rättighet för ledningen och att det faller under undersökningsplikten att ta reda på vad det är för avtal. Jag tycker egentligen att så är fallet. Men nu hängde skanova en till kabel i stolparna som både var tjockare och hängde lägre. Där tycker jag att ts har en möjlighet att kräva att den tas bort.

Finns det sedan inget avtal på papper, är det också svårt att hävda för skanova att rätten gäller i all framtid eller att det finns en viss uppsägningstid

• Gilla
matsgran
  • Laddar…
A
N Nybyggare_Gbg skrev:
3. Hur får jag enklast veta om det finns beviljad ledningsrätt?
Troligen var säljaren skyldig att lämna denna upplysning så det borde stå i handlingarna du fick när du köpte huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.