M -MH- skrev:
Jag hittar inte JOs beslut, finns det på nätet?
Nej, du får beställa det direkt från JO. Diarienummer 8161-2019.

B
M Manfreds skrev:
Jag jagar upp mig över Nord123s rättshaveristiska korståg! Så ja, off topic! Jag hetsar upp mig över att han ser detta som en seger i sin sakfråga vilket det inte är. Utfallet hade blivit exakt detsamma. Å andra sidan, bra att han gjorde sin JO-anmälan så har han det överstökat, är väl dock inte det sista vi hör i frågan.

Men, att räta upp kartan är inte ett beslut. LM kan ta rättelsebeslut enligt förvaltningslagen som inte kan överklagas om det är uppenbart oskadligt. Detta är inte ett sånt beslut.

Kanske får vi även den där HD-domen en dag.
.[
Uppdatering:
Upptäcker i afton att lantmäteriet har uppdaterat vatten området på min fastighets norra sida där jag saknade ca 25 hektar enskilt vattenområde.i Digitala Register Kartan (DRK)
Men arealuppgiften och förrättningskartan är inte uppdaterade .
På södra sidan där man klippt av tre fastighetsgränser ca 60m och ritat in en helt ny slingrande fastighetsgräns som inte finns i någon laga kraft förrättningskarta är inte justerad till senast gällande förrättningskarta med areal uppgift som vunnit laga kraft. Det saknas ca 40 00kvm (4 hektar), fortfarande.

Kan nämna vad Överlantmätaren skrev år 1931 till Ägodelningsdomaren vid nytt laga skifte 1932-1933:
Handlingarna rörande laga skiftet å xxx by äro synnerligen knapphändiga ifråga om de till byn hörande vattenområden.
I protokoll med därtill hörande föreningar finnes intet omnämnt utvisande huruvida de byn omgivande vattenområdena ingått i delningen eller ej. I den vid skiftet upprättade ägobeskrivningen, hävdeförteckningen och taxeringslängd äro bland ”Impedimenter och allmänt till hela samfälligheten” upptagna bl.a. ”Bäckar samt xxxxvik och xxxxxxfjerdarne”.
Uti sammandraget av delningsbeskrivningen finnes under rubriken ”Samfällte Impedimenter” upptagna bl.a ägor ”Sjöar och vatten” med en areal av xxx tunnland xxx kappland. Någon begränsning för xxxviks, och xxxxxxxfjärdarna utåt mot öppna havet finnes icke angivna å skifteskartan.. Men däremot icke någon del av Öppna havet.
Med hänsyn till vad skifteshandlingarna sålunda innehåller synes mig sannolika skäl tala för, att de till öppna havet hörande vattenområdena utanför fastighetens stränder blivit skiftade i samband med laga skiftet å stranden.
Ett intagande i skiftet av de till öppna havet hörande vattenområdens skulle otvivelaktigt komma att förorsaka dyrbara och onödiga utredningar samt vidlyftiga förrättningsåtgärder. Särskilt är att beakta att ett dylikt intagande torde föra med sig bestämning ej blott av gränser mot angränsande fastigheters vattenområden inom byn utan även av områdenas begränsning utåt. Vidkommande bestämning av områdena mot öppna havet synes en sådan möta betydande svårigheter och med hänsyn till det svävande i fråga om strandäganderätten alls icke önskvärt. För övrigt torde de ifrågavarande vattenområdena vara av föga värde.
Ett lämpligt genomförande av skiftet torde icke heller kräva, att vattenområdena intagas i delningen.
På grund av vad som ovan anförts och då utlåtandet i övriga avseenden synes vara lagligen grundat, anser jag mig kunna tillstyrka fastställelse av detsamma.
Xxxx i xxxxx läns lantmäterikontor den 21 april 1931.

Ägodelningsdomaren tillstyrkte utlåtandet och godkände det nya laga skiftet där även finns förening med byamännen och byaåldermannen som lantmätaren i bilaga redovisat samt lantmätarens egen utredning att laga skifteskartan från 1843 underkändes och ny karta upprättades och att den skulle gälla samt att vatten området på norra sidan var enskilt vatten vilket har varit så fram till lantbruksnämnden gjord stor omarrondering då försummades vatten området att omnämnas särskilt, men följer ju med ändock då all jord även täckt av vatten ingår i fastigheten utan att det beskrivs särskilt . Måste redovisas särskilt om det inte skull följa med eller avskiljas särskilt till annan fastighet
;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.