HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kan vi få ett svar av TS, som visar vilket sorts abbonemang det är - 1 eller 3 fas ?
Om det skulle råka vara 1-fas, så är det väl inte så konstigt med 20A och därför vore det bra med ett klargörande om hur det faktiskt förhåller sig.
Här är en bild jag har tagit någon vecka sen!

• Elcentral med huvudbrytare, jordfelsbrytare och säkringar, samt etiketter och schemat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med öppen dörr visande säkringar och märkningstablå.
    Skapa konto
Tack, inte entydigt, men det ser ju ut som om det är en 3-fas jordfelsbrytare.

A Argastesnickaren skrev:
Om man behöver 20 amp säkring i en lägenhet när mina hus klarar sig på 16 amp vilka maskiner eller förbrukar har man då.
Som sagt har haft tre hus på mellan 220-300 kvadrat uppvärmda med värmepump där ingen säkring ännu löst ut.
Tittar man sen på ts räkning och den el han förbrukar så finns det aldrig en orsak för han att ha 20 amp säkring.
Du behöver inte förklara det för mig. Möjligen för JM.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Tack, inte entydigt, men det ser ju ut som om det är en 3-fas jordfelsbrytare.
Det finns väl inga nybyggda lägenheter i Sverige med enfasabonnemang? Nybyggd lägenhet, fyrpolig jordfelsbrytare och 18 dvärgbrytare. Det må finnas tydligare indikationer än så på att det är trefasabonnemang. Men inte mycket.

A Avemo skrev:
Jag kan tänka mig att det inte är en speciellt stor fråga för JM. De kanske oftare får klagomål på att säkringar löser än att abonnemanget är onödigt högt säkrat. Vi kan bara gissa. För din del borde det viktiga vara att du utan problem kan sänka säkringsstorleken.
Testade med det men det verkar som JM måste göra detta.... Det va EON svarade med i alla fall...

M MrGibbons skrev:
Testade med det men det verkar som JM måste göra detta.... Det va EON svarade med i alla fall...
Det är ofta en i första hand teknisk angreppspunkt i mina inlägg. Jag omformulerar mig. Om det är problem att säkra mer så är det JM som är problemet och inte säkringarna.

• Gilla
MrGibbons
  • Laddar…
M MrGibbons skrev:
Är det du som står som abonnent och får fakturan från Eon så är det den av dig anlitade elfirman som byter bottenkontakt samt anmäler till Eon.
Man kan inte som privatperson göra en anmälan om säkringsändring det måste en "behörig" installatör göra.

Posta en bild på gruppschemat (säkringslistan), så kan vi kolla om det skulle vara nån konstig anledning till att det är 20A

K Keld skrev:
Posta en bild på gruppschemat (säkringslistan), så kan vi kolla om det skulle vara nån konstig anledning till att det är 20A
Ska kolla nu när jag kommer hem kanske finns på dörren till där brytarna ligger.

Jag har sett en lägenhet där det var genomströmningsvärmare till varmvattnet. Det känns som en ganska udda lösning i en ny lägenhet. Men om du skulle ha detta så kan det vara en förklaring till den höga säkringen. Som sagt. Mest troligt går det utmärkt att säkra ner. Från teknisk synvinkel alltså.

Varför jag undrar är, att tittar man på ena bilden är det en trefasgrupp o två två fasgrupper,
till vad behövs det i en lägenhet?

BirgitS
K Keld skrev:
Varför jag undrar är, att tittar man på ena bilden är det en trefasgrupp o två två fasgrupper,
till vad behövs det i en lägenhet?
Spis eller häll 3 faser, tvättmaskin+torktumlare och kanske ugn+mikro.

Redigerat:
K Keld skrev:

• Elektrisk kretsschema för en bostad med grupper, amperestyrka och kablageområden listade.
    Skapa konto
E
Ser väl okej ut, ganska sentida.
Vad grupp 11 betjänar förblir dolt för oss men det kan du kolla och rätta själv eller ringa El Bob och kolla.

Kolla därefter el abonnemang hos eon, då du bor i lägenhet kan du vinna en del på att gå ner till 16A.

Det kan ju vara bra att ha 20A den dagen du börjar ta in elbilen i lägenheten för att ladda den. På det gruppschemat kan inte jag se vad du skall med 20A till.

• Gilla
MrGibbons
  • Laddar…
BirgitS
E El-Löken66 skrev:
Vad grupp 11 betjänar förblir dolt för oss men det kan du kolla och rätta själv eller ringa El Bob och kolla.
Något man kan börja med att kolla är om 11 är ett uttag som sitter nära mikron och är tänkt för en ugn när den sitter i samma högskåp som mikron samt om 9 är till för en ugn som sitter under hällen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.