Hej !

Jag är helt ny här och fick tipset av en arbetskamrat att skriva här.

Jag har flyttat in i nyproducerad lägenhet från JM (Det stod ingenstans om att det var såhär). Lägenheterna går från en 1:a till 4:a så det är varierande storlekar på lägenheter. Jag bor på en 2:a 41kvm och 6kvm balkong och av någon anledning har jag en säkring på 20A, som gör att jag betalar nästan 500kr i månaden bara för abonnemanget (att ha denna säkring) sedan är elen 50-70kr i månaden.

Jag har tagit upp detta och frågat om jag kan gå ner till 16A för då går årskostnaden ner 3500kr bara där men dom påstår att det är standard för JM lägenheter? Som gör mig helt paff hur i hela världen har alla JM lägenheter något så här overkill? Mina arbetskamrater har 2-3 våningshus och vi har samma säkring på 20A.... Tycker det är lite bullshit fasoner som pågår...

Har någon samma typ av problem?

Eftersom det är nyproduktion förutsätter jag att du har tre huvudsäkringar och inte en. I en lägenhet ser jag få orsaker att ha mer än 16A. Vilka påstår att det är standard med 20A? Om elabonnemanget står på dig är det väl bara att beställa en nersäkring oavsett vad JM anser är standard. Om föreningen har ett abonnemang och sedan debiterar medlemmarna kanske det fungerar annorlunda.

Ofta brukar man få säkra ner om abonnemangen är individuella. En orsak till att ha 20A säkringar är för att få färre utlösta huvudsäkringar som måste bytas av förvaltaren när de boende kopplar in infravärmare och dylikt på balkongerna eller har andra stora förbrukare.

Idag är det dock väldigt ovanligt med individuella abonnemang. Det vanliga är att fastigheten har ett och sedan mäts förbrukningen internt mellan lägenheterna.

Vem kommer elräkningen ifrån?

Är det 1 säkring på 20A eller 3 st?
D.v.s. är det 1-fas eller 3- fas?

R
F falkn skrev:
Idag är det dock väldigt ovanligt med individuella abonnemang. Det vanliga är att fastigheten har ett och sedan mäts förbrukningen internt mellan lägenheterna.
Är det verkligen så? Så hyresgästerna kan inte själva förhandla EL-abonnemang? Det låter så osannolikt att jag vill se en källa som stödjer det uttalandet innan jag tror på det.

E
R RoAd skrev:
Är det verkligen så? Så hyresgästerna kan inte själva förhandla EL-abonnemang? Det låter så osannolikt att jag vill se en källa som stödjer det uttalandet innan jag tror på det.
Nu antar jag att du faktiskt får en faktura från din elleverantör och då är det ju deras tatiffer som gäller.
I övrigt blir det alltmer vanligt att mäta själv.

Behövs inga källor, kolla bara på Google.

R
E El-Löken66 skrev:
Nu antar jag att du faktiskt får en faktura från din elleverantör och då är det ju deras tatiffer som gäller.
I övrigt blir det alltmer vanligt att mäta själv.

Behövs inga källor, kolla bara på Google.
Jag bad @falkn om en källa på att det idag är ovanligt att hyresgäster har egna EL-abonnemang. Vad du hoppade in och svamlar om förstår jag inte. Förtydliga gärna.

E
R RoAd skrev:
Jag bad @falkn om en källa på att det idag är ovanligt att hyresgäster har egna EL-abonnemang. Vad du hoppade in och svamlar om förstår jag inte. Förtydliga gärna.
Om det var du som startade tråden så får du väl fakturan från din elleverantör?
Så på så vis kan en säga att Falken svamlade, ja.

Men generellt stämmer hens påstående okej och det behövs då inga källor, jag kan styrka detta.

R
E El-Löken66 skrev:
Om det var du som startade tråden så får du väl fakturan från din elleverantör?
Så på så vis kan en säga att Falken svamlade, ja.

Men generellt stämmer hens påstående okej och det behövs då inga källor, jag kan styrka detta.
Nyktra till nu. Du ser väl att jag inte är trådstartare.

Så falkns påstående om att hyresgäster normalt inte har egna EL-abonnemang idag "stämmer hyfsat", och då "behövs inga källor", för du "kan styrka detta"? Tjena.

Vi kan ju i.a.f. konstatera att den riktiga trådstartarens startinlägg tyder på motsatsen. Där verkar det ju uppenbarligen finnas individuella abonnemang.

E
R RoAd skrev:
Nyktra till nu. Du ser väl att jag inte är trådstartare.

Så falkns påstående om att hyresgäster normalt inte har egna EL-abonnemang idag "stämmer hyfsat", och då "behövs inga källor", för du "kan styrka detta"? Tjena.
Okej, då är det bra att du förklarar att du är en trådkapare och inte en trådskapare.

Ja, det Flaken skrev var att utvecklingen går på det hållet, vilket ju är korrekt. Men troligen då inte i detta fall.

R
E El-Löken66 skrev:
Okej, då är det bra att du förklarar att du är en trådkapare och inte en trådskapare.
Det var tydligen bra ja, eftersom du uppenbarligen inte förstod vem som skrivit vad. Dessutom har forumet numera en bra egenskap i att TS inlägg i en tråd har blå bakgrund. Det kanske kan vara till din hjälp i framtiden så slipper du göra samma misstag en gång till.

E El-Löken66 skrev:
Ja, det Flaken skrev var att utvecklingen går på det hållet, vilket ju är korrekt. Men troligen då inte i detta fall.
Du har skrivit detta ett par gånger nu. Om det verkligen är så så borde du väl kunna producera någon slags källa till påståendet för jag hittar då inget som tyder på att hyresvärdarna skulle ta över EL-abonnemangen och interndebitera hyresgästerna. Vad skulle fördelen med ett sådant upplägg vara?

Om du vill bidra till diskussionen och inte bara slösa allas tid så är det ju fördelaktigt om du kommer med lite info istället för att bara säga "att det är så".

E
R RoAd skrev:
Det var tydligen bra ja, eftersom du uppenbarligen inte förstod vem som skrivit vad. Dessutom har forumet numera en bra egenskap i att TS inlägg i en tråd har blå bakgrund. Det kanske kan vara till din hjälp i framtiden så slipper du göra samma misstag en gång till.

Du har skrivit detta ett par gånger nu. Om det verkligen är så så borde du väl kunna producera någon slags källa till påståendet för jag hittar då inget som tyder på att hyresvärdarna skulle ta över EL-abonnemangen och interndebitera hyresgästerna. Vad skulle fördelen med ett sådant upplägg vara?

Om du vill bidra till diskussionen och inte bara slösa allas tid så är det ju fördelaktigt om du kommer med lite info istället för att bara säga "att det är så".
Mycket vanligt med olika alias så då syns det inte vem som är vem, det kommer du se efter ett tag.

Fördelen med uppläggetr lite olika men främst ekonomiska.
Alla nätbolag har krav att kunna läsa av mätaren varje timme och i framtiden kommer det öka till varje kvart och sedan troligen var femte minut och så vidare.

Du kan läsa av månadsvis, eller om du så önskar årsvis. Eller till och med tillämpa schablon.

Men istället för 55 abb med tickande årsavgift har du ett, som förvisso är lite dyrare men långt billigare än alla sammantaget.

Denna finns det fortfarande krav på och ofta kan mätningen ske genom transformatorer.

Mycket tjafs. Jag har inga källa i skrift, mer än att vi producerat ca 3000 lägenheter senaste 5 åren och ingen har haft eget elabonnemang. Det är helt enkelt betydligt billigare för kollektivet i en BRF eller hyresrätt att fastigheten har ett abonnemang med en förväntad max strömstyrka (denna är mindre än 16/20 x antal LGH) som mäts som effektabonnemang. Föreningen har även bättre möjlighet att förhandla villkoren för detta.

Detta hänger ihop med utvecklingen att internmäta och debitera respektive LGH för såväl el som ovan, men även tappvarmvatten och i vissa fall värme. Detta är också enda rimliga sättet att kunna utnyttja solceller till annat än att driva trapphusbelysning. Resultatet brukar bli att den totala användningen minskar.

Många äldre föreningar och hyresfastiger omvandlar också till detta för att kunna gå ner i total anslutningsstorlek och för att se boende ska slippa mätaren i lägenheten om det är där den sitter.

Självklart finns det fortfarande nyproducerade hus med individuella mätare, dock är det en minoritet som har detta idag. Det kan bero på gamla rambeskrivningar eller slentrianmässig projektering, men det är väldigt förvånande att JM skulle ha detta i en BRF.

• Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
R
F falkn skrev:
Mycket tjafs. Jag har inga källa i skrift, mer än att vi producerat ca 3000 lägenheter senaste 5 åren och ingen har haft eget elabonnemang. Det är helt enkelt betydligt billigare för kollektivet i en BRF eller hyresrätt att fastigheten har ett abonnemang med en förväntad max strömstyrka (denna är mindre än 16/20 x antal LGH) som mäts som effektabonnemang. Föreningen har även bättre möjlighet att förhandla villkoren för detta.

Detta hänger ihop med utvecklingen att internmäta och debitera respektive LGH för såväl el som ovan, men även tappvarmvatten och i vissa fall värme. Detta är också enda rimliga sättet att kunna utnyttja solceller till annat än att driva trapphusbelysning. Resultatet brukar bli att den totala användningen minskar.

Många äldre föreningar och hyresfastiger omvandlar också till detta för att kunna gå ner i total anslutningsstorlek och för att se boende ska slippa mätaren i lägenheten om det är där den sitter.

Självklart finns det fortfarande nyproducerade hus med individuella mätare, dock är det en minoritet som har detta idag. Det kan bero på gamla rambeskrivningar eller slentrianmässig projektering, men det är väldigt förvånande att JM skulle ha detta i en BRF.
Äntligen lite fakta. Har du varit med och producerat så många lägenheter har du förstås koll. Jag köper m.a.o. dina argument. Utan dem lät det väldigt märkligt att hyresgästen inte själv skulle kunna välja vem hen ska köpa sin EL från. Det går ju trots allt rakt mot både den avreglering vi haft de senaste decennierna och den möjlighet man som kund har idag att välja vilken typ av el (exempelvis klimatneutral) man vill köpa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.