Ja, din JFB fungerar uppenbarligen som den ska.
Du ska inte "prova" skydden genom att kortsluta L-N eller L-PE. Det är en onödig belastning på elanläggningen.

Om du studerar denna skiss så hittar du förklaringen till att du kan summra mellan N och PE. I våra lokala elnät i Sverige är jord och nolla sammankopplade. Normalt är ditt hus matat med en gemensam jord och nolla kallad PEN. Det delas i separata jord och nolla vanligen i din elcentral. Det krävs dock ingen JFB för det.

Schablon för elektrisk installation, inkluderar säkringsskåp, ledningar och en varning om frånskiljarskruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


JFB mäter obalans mellan de ledare som löper igenom JFBn. Kortsluter du L-N så uppfattas det som normal belastningsström av JFBn så den löser inte. Däremot ska säkringen lösa.

En överledning mellan fas och jord kommer dock att lösa JFBn eftersom alla strömmar då inte längre går igenom JFBn.

Om du kortsluter N-PE efter JFBn så kan den lösa av normal belastningsström eftersom strömmen får två vägar att gå varvid den ena går utanför JFBn. Teoretiskt fördelar sig strömmen jämnt så med en belastning på 60 mA så går 30 mA utanför JFBn vilket får den att lösa. En spänningsprovare med JFB-testfunktion kan dock inte framkalla detta pga att spänningsprovaren inte belastar tillräckligt mycket. Det krävs en väldigt hög belastningsström från andra förbrukare för att det ska ske. Däremot ska du kunna lösa JFBn med spänningsprovaren vid mätning mellan fas och jord.
 
  • Gilla
Klass0n och 7 till
  • Laddar…
O
D Daniel Eriksson 66 skrev:
Ska inte en jordfelsbrytare lösa ut när de är kontakt mellan jord-nolla?
En jordfelsbrytare skall lösa när skillnaden mellan den ström som går genom fasledaren skiljer mer än 30 mA från den ström som kommer tillbaks till neutralledaren. I en obelastad anläggning har neutralledare och skyddsjord samma potential vilket innebär att spänningen (potentialskillnaden) mellan dem är 0 volt. Om du då kortsluter dem händer inget och det går ingen ström. När anläggningen belastas kan potentialen på neutralledaren ändras och det blir då en liten spänning mellan den och skyddsjord. Om du då kortsluter dem går går en del av strömmen istället genom skyddsjord, och om den strömmen är större än 30 mA så löser jordfelsbrytaren.

Så svaret på din fråga är att jordfelsbrytaren kan lösa när du korstluter jord-nolla, men att den inte behöver göra det, och att det beror på hur din anläggning ser ut i övrigt och hur den belastas i det ögonblick du kortsluter neutralledaren mot skyddsjord.

Edit: Måste lära mig att läsa hela tråden innan jag svarar så slipper jag bli en 🦜 som upprepar vad @Bo.Siltberg redan förklarat i me detalj!
 
Redigerat:
  • Gilla
Michael Meier och 2 till
  • Laddar…
A
D Daniel Eriksson 66 skrev:
Då funkar nog jfb som den ska.. haha bara jag som inte visste att de inte gick att lösa ut jfb med spänningsprovaren mellan jord-nolla. Man lär sig något nytt varje dag
Det kan nog gå beroende på spänningsprovaren och om den totala läckströmmen är nära gränsvärdet för att trippa. Jag har sett det hända med äldre spänningsprovare förr i tiden.

Det är ju därför man inte kan ansluta en jordfelsbrytare över hur många grupper som helst. Till slut blir den totala läckströmmen nog hög av vanlig driftström. Alla apparater har ju en viss läckström gammal som ny och det blir ju inte bättre med tiden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.