Ibland går det dåligt när jag snickrar. Då brukar jag skylla på verktyg och/eller maskin. Det är tråkigt för det leder ju till att jag inte utvecklas alls, men det är också kul för det brukar sluta med att jag köpa något nytt verktyg.

Ibland är jag mer genomtänkt och ser till att skylla på en maskin redan innan det har gått dåligt med snickrandet. Då kan jag köpa något nytt utan att ens såga fel först!

Just nu funderar jag på om inte en featherboard/rullmojäng skulle kunna vara en bra sak på justersågen ibland. Då skulle man kunna få lite hjälp på de där snitten där det är lite svårt att trycka mot anhållet eller trycka ner mot bordet.

Har hittat Jessem clear cut TS stock guides. Är det bra eller bara menlösa mojänger? Finns det andra alternativ som är bättre? Det är ok att det kostar bara det är bra.
Här kan man se dem: Review with videos: JESSEM Clear Cut TS Stock Guides | FINE TOOLS (fine-tools.com)

Vi kör lite med jessems rullmojäng och tycker att det fungerar rätt okej. Problemet vi har är att anhållet vill åka upp så vi får låsa ner anhållet med en mag-switch.
Man får lite extra hjälp att hålla ner och att den drar in mot anhållet är kanon. Så kontentan är att vi är nöjda men det blir lite extra stök att justera anhållet mellan varven men det kan det vara värt speciellt på skivor som är lite skeva.

Demontering av bordssåg med digital mätare och fininställningsrattar för träbearbetning. Fokus på främre delen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsmiljö, fokus på bearbetningsmaskin med måttband och digital positioneringssystem, precisionsverktyg, industriellt sammanhang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Viktorcloetta Viktorcloetta skrev:
Vi kör lite med jessems rullmojäng och tycker att det fungerar rätt okej. Problemet vi har är att anhållet vill åka upp så vi får låsa ner anhållet med en mag-switch.
Man får lite extra hjälp att hålla ner och att den drar in mot anhållet är kanon. Så kontentan är att vi är nöjda men det blir lite extra stök att justera anhållet mellan varven men det kan det vara värt speciellt på skivor som är lite skeva.

[bild] [bild]
Där ser man! Jag trodde att anhållets grepp runt stången skulle hålla det nere tillräckligt bra! Men det går ju att lösa som ni har gjort om det behövs!

Jag vet att @vectrex har (hade? Osäker på om han har fått i gång någon ny verkstad än.) Jessem-rullarna och att han var nöjd. Det är ju en kille som faktiskt producerade en hel del och bra grejor så de måste ha gjort sitt jobb.

Kanske läge att dra iväg ett pm till honom och be om ett utlåtande?
//Ronnie

Jag har Hongduis variant sen några år tillbaka, nu kan jag tyvärr inte säga jag sågat så mycket med de men jag är i alla fall så här långt nöjd. Mitt anhåll håller sig hyfsat på plats men armarna har förstås inte kraft att hålla ner om det är långa saker med mycket utstick.

En annan nackdel är ju att det blir fler saker vid klingan, svårt att få klingskyddet där man vill ha det och lite ivägen för påskjutare ibland, man får byta "tag" precis när man minst vill trassla i onödan, samtidigt får man ju hjälp att hålla medan man flyttar runt...

https://banggood.onelink.me/zMT7/lspn3dbf

Minns inte vad jag betalade men tror det var mindre än priset idag, men det tenderar att svänga rätt kraftigt.

Samtidigt försöker jag dra ner på min handel från Kina...

1500 betalde jag visst:
https://www.byggahus.se/forum/threads/dagens-verktygsinkoep.272214/page-722#post-4243097 tror även jag fick ytterligare några hundralappar tillbaka då produkten var (estetiskt) transportskadad.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.