Yrrol skrev:
Nu ska vi se, vissa pratar att om man har mark så får man jaga, andra pratar om kontrakt. Med vem skrivs kontraktet med, vem söks det hos? Hur kollar man upp om ens åkrar är jaktmark-klassade ifall det nu inte är det automatiskt?
Fastighetsägaren kan avtala att någon annan tar över hans jakträtt. Om fastighetsägaren dör, fortsätter jakträtten att gälla mot nya fastighetsägaren.

Har du eller din far inte avtalat bort jakträtten till någon annan, så har du den själv. Någon registrering av jaktmark behövs inte. Om man inte skall skjuta speciellt vilt som älg eller kronhjort då får du kolla hos länsstyrelsen. Men sådant vet du om du har jägarexamen eller den jägare som får din jakträtt. Vad och när man får jaga är en hel vetenskap, så gå inte ut och puffra på nu bara. :)

Så, avtalade din far bort jakträtten? Normalt brukar det i så fall finnas inskrivet hos Lantmäteriet, så kolla med dem. Men det kan finnas ett skriftliga avtal som ligger i någon byrålåda, då gäller det. Muntligt gäller inte.

Här är ett typexempel på avtal
www.jagareforbundet.se/docs/jaktarrende20011.pdf
 
Y
Nejdå, han hade allt sin jaktmark, minns att det var folk och jaga förra året, samt att han var irriterad när ett jaktlag intill stega in på hans åker utan att frågat. Men men.

Synd att det är en öppen tråkig åker och inte massa käck skog. :)

Och nej jag har varken intresset i sig, examen eller vapen.

Det var mer att jag försöker se alla olika möjligheter att tjäna pengar på ytorna för klara av att hålla det rullande.. Jag frågade mest i nyfikenhet ifall det var något "unikt" men nu vet jag ju att alla bönders har alltså jaktmark dvs inget unikt alls. så då är det ju kört.. :)
 
Alla nyttjanderätter följer normalt med också vid köp. 7:e kap Jordabalken, paragrafer 17-21.

Anledning till att jag vet det är att jag sitter med boken 'Jaktarrende - Om upplåtelse av rätt att jaga" framför mig av andra skäl :)

Boken skriver för övrigt "... är liksom övriga bestämmelser i nämnda kapitel svårlästa".
 
Redigerat:
Yrrol skrev:
Det var mer att jag försöker se alla olika möjligheter att tjäna pengar på ytorna för klara av att hålla det rullande.. Jag frågade mest i nyfikenhet ifall det var något "unikt" men nu vet jag ju att alla bönders har alltså jaktmark dvs inget unikt alls. så då är det ju kört.. :)
Vilken tur då att det finns rika stadsbor med villor i Hovås och Örgryte. :) En hundring per hektar och år kan du kanske få, men det beror helt på i var du bor och hur stort du har. Men om far din jagade med något annat jaktlag (så man delar på markerna) hör med dem om du kan få lite stålar. Omd et var stor nog att jaga själkv på för far din, kanske det är stort nog för en stadsbo?
 
-MH- skrev:
Alla nyttjanderätter följer normalt med också vid köp. 7:e kap Jordabalken, paragrafer 17-21.

Anledning till att jag vet det är att jag sitter med boken 'Jaktarrende - Om upplåtelse av rätt att jaga" framför mig av andra skäl :)

Boken skriver för övrigt "... är liksom övriga bestämmelser i nämnda kapitel svårlästa".
Japp! Jag läste Jordabalken och ångrade mej! Sorry!
 
Y
Ses marken som jaktmark enbart om ägaren bär licens, om inte så är marken "vanlig" ? eller får jag lov att "låna ut" även fast jag saknar licens?

Finns i prencip bara intensivkurser för jägarexamen med praktik och prov, men det riktiga provet gör man hos polisen väl?

Om man tar examen, är man skyldig att göra skjutprov och sånt varje år då, annars förlorar man licensen, eller hur är det?

Känns gott stönigt för mig som inte är intresserad av jakt egentligen, som menat att inte klara några prov, hehe, speciellt inte efter 4 dagar intensivkurs.
 
Redigerat:
Yrrol skrev:
Ses marken som jaktmark enbart om ägaren bär licens, om inte så är marken "vanlig" ? eller får jag lov att "låna ut" även fast jag saknar licens?
Oh ja, "låna ut" den bara. Du behöver inte ens kolla att jägaren har examen, det är hans problem.
 
Yrrol skrev:
Ses marken som jaktmark enbart om ägaren bär licens, om inte så är marken "vanlig" ? eller får jag lov att "låna ut" även fast jag saknar licens?

Finns i prencip bara intensivkurser för jägarexamen med praktik och prov, men det riktiga provet gör man hos polisen väl?

Om man tar examen, är man skyldig att göra skjutprov och sånt varje år då, annars förlorar man licensen, eller hur är det?

Känns gott stönigt för mig som inte är intresserad av jakt egentligen, som menat att inte klara några prov, hehe, speciellt inte efter 4 dagar intensivkurs.
Det går bra att låna ut marken utan licens, till intresserade jägare eller till det lokala jaktlaget och pratar vi pengar så är det samma sak som med tomtmark läge,läge och läge.

Det finns inte bara intensivkurser utan drivs även i form av studiecirklar osv kolla med jägareförbundet.

Ingen krav följer med jägarexamen och polisen är inte inblandad, men den är numera ett krav för att söka vapenlicens villket du gör hos polisen.

Jag kan rekommendera alla att ta en jägarexamen då det finns mycket intressant att lära, och är man inte intresserad av jakten kan man ju skippa skjutproven (dock är det väl alltid kul att panga lite på banan?)
Jag rekommenderar att gå studiecirkelvägen brukar vara några timmar i veckan och är ett kul sätt att träffa människor man vanligtvis inte stöter ihop med (en salig blandning)

När det gäller jaktlagstiftning så kan man i princip säga att allt är förbjudet men det finns vissa undantag,

/ATW
 
Får c:a 1000 spänn årligen för att de får jaga på min mark. För fick man kött från älgarna men nu får de itne skjuta så mycket. Synd för det är gott & nyttigt med älgkött :( Har väl en 100 hektar eller nåt skog.

Älkött kostar 250 pistoler per kilo på affärn så vissst kan de tjäna ett par kronor på det hela teoretiskt om de "vill".

Jag saknar helt intresset och ids inte ens köpa diabolkulor till luftgeväret så jaga förfaller för mig helt ointressant även om jag gillar att vara i skog & mark i lugn och ro.
 
-MH- skrev:
Oh ja, "låna ut" den bara. Du behöver inte ens kolla att jägaren har examen, det är hans problem.
Man ska nog vara lite intresserad av vem som "lånar" och jagar på ens mark. Som markägare kan man vara säker på att få en del av kritiken om det inte jagas på rätt sätt på ens marker. Så mitt råd till Yrrol är, kolla upp eventuella jaktarrendatorer med hjälp av referenser och dylikt. Sätt dig in i hur det bör utfodras om det förekommer, och lär dig lite om jaktetik och jaktlagar så att du vet om allt står rätt till eller inte, annars får du förr eller senare jaktgrannarna på dig..........:)........
Sen är det faktiskt så att det inte är försäljning av viltköttet man blir "rik" på om man har jakträtten på en mark, utan det är själva jaktupplevelsen man kan ta bra betalt för. Vilket i sin tur kräver en massa jobb med viltutfodring, viltskötsel, decimering av predatorer etc etc...
Så..........arrendera ut marken till nån du kan lita på för en rimlig summa och skriv dessutom in i kontraktet att du vill ha tex ett rådjur per år...(rökt rådjurslår är gudomligt gott)....så tror jag att du blir nöjd, och jägarna också..!
 
För Yrrol gäller det att skaffa sig inkomster. Nu vet jag inte hur mycket han har att jaga på eller var han bor, men 100-200:/ha och år är inte orimligt.

Avundsjuka jaktgrannar kommer han att få i vilket fall om han inte hyr ut till dem till ett pris de själva sätter. Men det är inte grannarna som skall finansiera gården. Det viktiga är att Yrrol är nöjd med jägarna, inte att de jagar på ett för grannarna godtagbart sätt.

Visst, om det är ett litet stycka kanske det passar bäst att ge bort till grannen, mot att Yrrol får lite hjälp med andra saker.
 
Det finns ett gods inte långt från mig där det jagas och där har de en lysande affärside
De hyr ut platser i jaktlaget och ordnar med hundar och drev. en helhetslösning där direktörerna kommer med Tweedkavaj och parkerar jaguaren och sedan jagar.
När jakten är slut så läggs stövlarna i bakluckan och direktören åker hem och kollar börsen. de ddirektörerna betalar duktigt för att tillfredställa sitt jaktbehov. en ide kanske?
 
Man får vara berädd på att det kan krävas en patrullerande i början för att få bort folk som tycker att dom har rätt att jaga gratis. Vi fick rycka ut flera gånger det första året när det började smälla i buskarna.

En bra fråga att ställa är: Vems mark jagar du på? Vet dom inte det, eller inte har tillstånd så är det bara att köra bort dem.

Efter ett tag fattar dom galoppen.
 
styrman1, jo det tror jag kan vara en bra idé. Fast det är nog mycket jobb med att anordna det... Och man bör ha några hundra hektar för att det skall funka.
 
Snarare några tusen hektar..........:).................
Och sen är det ju faktiskt så att pengar är inte allt........att vara sams med människor i sin omgivning är värt mycket, på kort och lång sikt. Jag menar verkligen inte att man ska ge bort nån jaktmark, men man kanske inte nödvändigtvis inte ska hyra ut den till den som betalar bäst. Det kanske inte alls är det som lönar sig bäst på lång sikt.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.