Hej,

Ekstrands gör dörrar med hög kvalitet.
Kolla deras garantier och garantivillkor, tycker det speglar hur mycket de tror på sin produkt.
 
Har nu fått tag på en leverantör av dörr som kommer göra dörren så som jag vill ha den (fingerskarvad furu i trädetaljer och speglar i vattenresistent MDF med 22mm isolering). Har nu valet att antingen få dörren levererad omålad eller spraymålad med 2 lager Teknos färg. Jag har fått för mig att jag vill helst ha dörren målad i linoljefärg för att försöka vara så autentisk som möjligt. Är det några fördelar att köra med linoljefärg istället för 2 komp Teknos. Är lite oroligt att en obehandlad dörr blir fuktig under transport och på så sätt äventyrar kvaliteten ifall man målar med linoljefärg.
 
Jag gissar att även en vattenresistent MDF är lite känslig för fukt, så jag hade nog valt fabriksmålad i det fallet. Men någon med bättre kunskap om färger får svara på hur bra linoljefärgen skyddar MDF, det kanske funkar alldeles ypperligt.
 
Köpte omålad ytterdörr med speglar i Tricoya MDF för ett par år sedan. Behandlade hela dörren en strykning med ”halvolja” av tungolja och balsamterpentin som grund, därefter linoljefärg, tre strykningar (Ottossons).
Hittills fungerat väldigt bra, inga negativa överraskningar.
Ett råd, förvissa dig om att dörrens vattenresistenta MDF heter Tricoya, det är bara den som verkligen tål vatten, alla andra sväller och spricker, också de som kallas fukttröga.
https://www.picuki.com/media/2161699616123761163
Grön ytterdörr med speglar och diamantformad ruta, målad med linoljefärg, delvis öppen mot interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Köpte omålad ytterdörr med speglar i Tricoya MDF för ett par år sedan. Behandlade hela dörren en strykning med ”halvolja” av tungolja och balsamterpentin som grund, därefter linoljefärg, tre strykningar (Ottossons).
Hittills fungerat väldigt bra, inga negativa överraskningar.
Ett råd, förvissa dig om att dörrens vattenresistenta MDF heter Tricoya, det är bara den som verkligen tål vatten, alla andra sväller och spricker, också de som kallas fukttröga.
[länk]
[bild]
Det är inte Tricoya tyvärr. Bör jag köra med fabriksmålad istället för linoljefärg pga det?

Snygg dörr föressten!
 
Omöjligt att svara på men grundbehandlingen blir i båda fallen extremt viktig med sämre typ av MDF. Särskilt med modern lack som inte tränger in i underlaget.
Jag skulle måla själv, grunda med tungolja och terpentin. Själva speglarna skulle jag olja extra för att förhindra vattenuppsugning. Oljan bildar dock film om den inte sugs in, den är inte idealisk som färgunderlag, därför bara en gång i övrigt.
Apropå prisdiskussion tidigare. Jag gav 24000:- inkl moms med kvitto för min dörr på mindre snickeri.
Ej standardmått, omålad, ram i tätväxt vändlimmad fur, helfranska speglar, även på insidan.
 
Redigerat:
hscn hscn skrev:
Hittade en Brittisk jämförande korttidstest beträffande svällning av vatten. Vanlig MDF, fukttrög MDF och Tricoya. Den fukttröga varianten var sämst, svällde mest.
Tricoya överlägset bäst.
[länk]
Helt klart verkar tricoya vara överlägset. Men borde inte MDFen bli skyddad tillräckligt med linoljefärgen om den mättas?
 
Problemet med mtrl med dålig kvalitet är att färg är endast ett ytskydd. Ytskydd är tunna och ömtåliga, och det är regel, inte undantag att de blir skadade, och då faller hela skyddet ihop som ett korthus.
Det finns evidens på det sedan "urminnes" tider. T ex vet man att det är endast riktigt tryckimpregnerat trä som klarar fukt ngn längre tid utan att ta skada. Inget ytskydd i hela världen har en chans, vare sig det är färg eller andra preparat.
 
  • Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
Du har svaret av Oldboy. Minsta spricka till obehandlat inre så är det kört.
Jag kan tillägga att jag själv var tveksam, jag ville först ha trä i speglarna, absolut inte MDF, men tyvärr spricker trä gärna i spegel på ytterdörr.
Snickaren som gjorde dörren övertygade mig, han hade själv ett pågående långtidstest. Han visade upp en mindre bit Tricoya som legat i en burk med vatten ett år tillsammans med en bit fukttrög MDF, Tricoyan var helt formstabil och fortfarande obetydligt svälld, fukttrög MDF hade svällt till dubbel tjocklek och var i upplösning.
 
Redigerat:
Tips inför montage mottages. Bör jag putsa mellan karm och fasad efter drev ingen? Eller finns det något annat sätt som är bättre? Tanken är att putsa på samma sätt som det redan är idag. Bild finns tidigare i tråden
 
Nu är dörren monterad men klurar vad som blir snyggast runt om. Hade ni kört på den här listen eller en vanlig fyrkantig list? Och ska jag köra någon fog mellan list och teglet eller låta det vara?

Nyinstallerad dörr med rund list intill tegelvägg och fråga om listval och fogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterad dörr med profilist intill gult tegelvägg och synlig dörrhandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser kanon ut. Skjut dit den.
 
  • Gilla
yeehaa
  • Laddar…
A
Håller med,men som alltid en,smaksak för ägaren :)
 
  • Gilla
yeehaa
  • Laddar…
Yeehaa...
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.