I vår trädgård står en fin flaggstång utan lina. Nationaldagen till ära tänkte jag att det vore ett perfekt jobb att få upp en ny och hissa flaggan.

Till problemet, den verkar inte fällbar utan har bara en bullt som spänner fast den. Mottages tacksamt kreativa förslag på hur linbyte kan ske utan skylift. Idéer?

• IMG_0468.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0467.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_0464.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_0465.jpeg
    Skapa konto
AXS
Hur hög är den? Ser ut som ett galvat rör, kanske hemmabygge?

Bygg någon typ av vagga/led och fäst 1-1,5 m upp. Sen skruvar du loss den och hoppas på att den inte är allt för tung.

Eller så klättrar du?

• Gilla
Peter Ekeskär och 4 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Hur hög är den? Ser ut som ett galvat rör, kanske hemmabygge?

Bygg någon typ av vagga/led och fäst 1-1,5 m upp. Sen skruvar du loss den och hoppas på att den inte är allt för tung.

Eller så klättrar du?
Den är några meter över husnock så kanske 10 m? Den är sen 50-talet så rädd att den är tyngre än man kan tro! En vagga som kan fånga är inte en sån dålig idé!

Klättra värkar vågat😅

• Gilla
Conte
  • Laddar…
Ser mera ut som att stången är gängad på en bult/järn och då blir det problem att fälla den. Ska gängas av och hållas rakt, samt fällas. Det är oerhörda krafter i botten som ska hållas emot, tänk själv att det går att flytta en bumling till sten med ett spett. Bäst är nog att hyra en skilift på 10 - 12 meter och få dit en ny lina. Du får hoppas att själva hjulet i topp kan snurra som det ska. En del smörja kan behövas.

• Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
Tillverka ett par hemmagjorda stolpskor i trä och klä dem med gummi och klättra upp.

Ta med dig ett säkrande rep hela vägen bara.

Edit: och går skorna sönder så hjälper brandkåren dig med linan när de plockar ned dig.

• Haha
  • Gilla
Kullatorp och 16 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Kreativ lösning säger du? Om det sitter ett litet hjul högst upp som man ska trä en ny lina kring så kan du göra detta med en drönare och enorma mängder tålamod. Du börjar med en fiskelina med en liten tyngd på som du får försöka få runt hjulet. Sen när du har den på plats kan du nerifrån byta dig successivt upp till den grovlek på lina som du ska ha. Du behöver lösa nån slags anordning på drönaren som håller linan och kan släppa den. Om du har nån ukrainare i närheten kan du be om hjälp, har hört dom är bra på sånt.....

• Gilla
  • Haha
Skrutten18 och 31 till
  • Laddar…
F fruröör skrev:
I vår trädgård står en fin flaggstång utan lina. Nationaldagen till ära tänkte jag att det vore ett perfekt jobb att få upp en ny och hissa flaggan.

Till problemet, den verkar inte fällbar utan har bara en bullt som spänner fast den. Mottages tacksamt kreativa förslag på hur linbyte kan ske utan skylift. Idéer?
Man blir alltid så sur när man tänker hur enkelt det hade varit i gamla ägaren bytt den jävla linan var 15:e år som man ska.

Lycka till broder. 🤣

• Gilla
Daniel Hansson1 och 2 till
  • Laddar…
A Ahlsells-listpriser skrev:
Man blir alltid så sur när man tänker hur enkelt det hade varit i gamla ägaren bytt den jävla linan var 15:e år som man ska.

Lycka till broder. 🤣
När min Lina gick av precis efter att jag flyttat in, då lyckades jag fånga den från en stege. Sedan sydde och tejpade jag ihop den gamla och nya linan och lyckades trä den utan att fälla stången.

Men så lätt var det inte...

pacman42 pacman42 skrev:
När min Lina gick av precis efter att jag flyttat in, då lyckades jag fånga den från en stege. Sedan sydde och tejpade jag ihop den gamla och nya linan och lyckades trä den utan att fälla stången.

Men så lätt var det inte...
Snyggt. Jag har personligen konstant ångest. För min stång var tänkt att fällas uppåt mot ett berg när den installerades. Men nu står det ett trä-däck med tillhörande glas-staket där. Så om min lina går av är jag totalt fucked och får kapa stången. 🤣😂

• Haha
avdpos
  • Laddar…
A Ahlsells-listpriser skrev:
Så om min lina går av är jag totalt fucked och får kapa stången.
Då rekommenderar jag att du alltid ser till att hålla den i ett skick så den inte kan gå av. Och även undvika grannfejder och andra ovänner... 😂

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kreativ lösning säger du? Om det sitter ett litet hjul högst upp som man ska trä en ny lina kring så kan du göra detta med en drönare och enorma mängder tålamod. Du börjar med en fiskelina med en liten tyngd på som du får försöka få runt hjulet. Sen när du har den på plats kan du nerifrån byta dig successivt upp till den grovlek på lina som du ska ha. Du behöver lösa nån slags anordning på drönaren som håller linan och kan släppa den. Om du har nån ukrainare i närheten kan du be om hjälp, har hört dom är bra på sånt.....
Är man riktigt envis skulle man kanske kunna introducera en dragfjäder nerifrån och fånga den med neodymmagnet från drönare. Så slipper man rekrytera ett drönarförband åtminstone :D

Alfredo Alfredo skrev:
Då rekommenderar jag att du alltid ser till att hålla den i ett skick så den inte kan gå av. Och även undvika grannfejder och andra ovänner... 😂
Absolut. Det är planen. Byter lina slaviskt var 5:e år. Varje gång när "skarven" går igenom toppen stannar hjärtat. 😂🤣😅🥰

• Gilla
  • Älska
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
S surglad skrev:
Är man riktigt envis skulle man kanske kunna introducera en dragfjäder nerifrån och fånga den med neodymmagnet från drönare. Så slipper man rekrytera ett drönarförband åtminstone :D
Har man nog lång dragfjäder så borde den väl både kunna hitta upp och ned, men det krävs ju en hel del tålamod. Satt och funderade på om man kan trycksätta stolpen och utnyttja vinddraget som blir för att sända upp en sytråd, men det är nog för långt och draget blir för klent.
Annars så får man testa en bäst i test pinne och försöka lirka in en fiskelina med lämplig blybit på där uppe.

Cheesen Cheesen skrev:
Har man nog lång dragfjäder så borde den väl både kunna hitta upp och ned, men det krävs ju en hel del tålamod. Satt och funderade på om man kan trycksätta stolpen och utnyttja vinddraget som blir för att sända upp en sytråd, men det är nog för långt och draget blir för klent.
Annars så får man testa en bäst i test pinne och försöka lirka in en fiskelina med lämplig blybit på där uppe.
Du verkar förutsätta att linan finns inne i flaggstången. Är det inte mer vanligt att linan sitter på utsidan?

• Gilla
Alti
  • Laddar…
Cheesen
T Thomas_Blekinge skrev:
Du verkar förutsätta att linan finns inne i flaggstången. Är det inte mer vanligt att linan sitter på utsidan?
Ser ut som ett hål med hjul på bilden...
F fruröör skrev:
Den är några meter över husnock så kanske 10 m? Den är sen 50-talet så rädd att den är tyngre än man kan tro! En vagga som kan fånga är inte en sån dålig idé!

Klättra värkar vågat😅
Du får köpa några stegar... Sen är det bara att fästa dom....

• Älska
  • Gilla
  • Wow
electropura och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.